«تأدیب الأطفال» دوران قاجار با شیوه‌ای جدید منتشر شد

با هدف بازخوانی آثار قدیمی ادبیات فارسی برای کودکان، کتاب «تأدیب الأطفال» از دوره‌ی قاجاریه برای نخستین بار چاپ شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از انتشارات مدرسه، کتاب «تأدیب الأطفال» نوشته محمود مازندرانی ملقب به مفتاح الملک از پیشگامان تألیف کتاب‌های نوین کودکان در ایران در انتشارات مدرسه به همراه مقدمه‌ای در معرفی آن بازنشر شد.

کتاب «تأدیب الأطفال» به عنوان اولین جلد از مجموعه‌ «گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران» از این مجموعه 20 جلدی به کوشش سید علی کاشفی خوانساری منتشر شده است.

مفتاح الملک از پیشگامان تألیف کتاب‌های درسی در ایران، دایی نیما یوشیج و برادر زن کمال الملک بوده است. وی که از مؤسسان «انجمن معارف» بود، «تأدیب الاطفال» را در 34 سالگی تألیف کرده است.

سردبیری روزنامه معارف از دیگر فعالیت‌های اوست. وی به عنوان نخستین نویسنده کتاب فارسی آموز کودک در ایران و بازنویس و گزینش‌گر متون کهن کودکان نیز یاد می‌کنند.

«تأدیب الآطفال» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه و حکایات آموزشی و نصیحت‌گونه برای کودکان است که مؤلف آن را از روی نسخه عربی کتابی که اصل آن فرانسوی بوده، ترجمه کرده است.

شیوه تصویر‌گری در این کتاب روایی است و به شیوه نگارگری ایرانی، شخصیت اصلی هر تصویر بزرگ‌تر از بقیه کشیده شده و مطابق پرده‌خوانی‌ها گاهی هر تصویر شامل دو یا سه قاب جداگانه از حوادث مختلف است.

پیش از این کتاب در سال 1293 در تهران و در قالب چاپ سنگی منتشر شده است.

«تأدیب الأطفال» در 280 صفحه و به قیمت 20000 تومان در فروشگاه‌های سراسر کشور در دسترس مخاطبان قرار دارد.

502

کد خبر: 958438

وب گردی

وب گردی