مهم ترین آسیب ها در حوزه ادبیات فارسی پرداختن به مقاله نویسی  است

عضو رسمی گروه هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه زبان و ادبیات فارسی کتاب مفهوم خواهد داشت نه مقاله، این مقاله ها سبب می شود تا دانشجویان را از متن کنار بزنیم وبیشترین کاربردمقالات تنها برای ارتقا مرتبه اساتید است.

دکتر اسماعیل آذر عضو رسمی گروه هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وضعیت علوم انسانی در کشور و دلایل مغفول ماندن آن گفت: علوم انسانی یک رشته بسیار وسیعی است و شامل رشته های فراوانی می شود .ایران کشور فلسفه ،شعر و حکمت است و در حوزه ادبیات فارسی می توان گفت شعر ایران در تمامیت جهان شهرت دارد.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات افزود: اگر نگاهی به قرن 19 میلادی بیندازیم متوجه می شویم که تمام دانشمندان و ادبیان اروپایی بر سر سفره ایران بودند و از مفاهیم شرق تغذیه داشتند و ادبیات ما تا به امروز در جهان سرافرازی خود را در متون به جا مانده نشان داده است تا جایی که در کشورهایی چون فرانسه و هندوستان زبان فارسی به عنوان یکی از زبان های آموزشی در بعضی مدارس تدریس می شود.

دبیر کمیته شعر در ادامه خاطر نشان کرد: ادبیات ایران ادبیات تعلیمی است و متاسفانه در حال حاضر تا حدودی نظریات غربی وارد ادبیات ما شده است که اگر توجهی به آن نشود آسیب های فراوانی به بار می آورد ، دانشجویان از متن بیگانه شده و تشویق می شوند که با نظریه های غربی کارشان را از پیش ببرند . بعضی از این نظریات هم مفید فایده است اما این مساله تا حدودی به افراط رفته است . استادان ما در بسیاری از مواقع متن را فراموش می کنند و یکی از مهم ترین آسیب ها در حوزه ادبیات فارسی پرداختن به مقاله نویسی و پژوهش محوری است که این امور در رشته زبان فارسی کارایی لازم در جهت توسعه و پیشرفت را ندارد.

وی متذکرشد: بعد از صنعتی جوامع اندیشه های انسانی کوتاه شد و راه انسان برآسمان بسته شد وقتی مصرف کننده شدیم از اندیشیدن باز ماندیم و در قرآن مجید هم به تفکر و تعقل توصیه فراوانی شده است اما متاسفانه انسان آنقدر درگیر مصرف شده که به نوعی از تفکر و تعقل بازمانده است. در گذشته کتاب های سعدی و کلیله دمنه برای بچه ها خوانده می شد اما امروز اینگونه نیست و برنامه های وهم انگیز ماهواره ای جایگزین داستان های کهن ایرانی شده است.

اسماعیل آذر در پاسخ به راهکار رهایی از مغفول ماندن علوم انسانی در حوزه ادبیات تصریح کرد: مهم ترین راه این است که که از منابع غربی در حوزه ادبیات به انداره نیاز استفاده کنیم و در حوزه زبان و ادبیات فارسی کتاب مفهوم خواهد داشت نه مقاله، این مقاله ها سبب می شود تا دانشجویان را از متن کنار بزنیم و باید ذهن جوان و حتی استادان را با متن پیوند داد. رهبر بصیر انقلاب هم این مساله راتایید فرمودند که اگر صاحبنظران عرصه ادبیات فارسی این رهنمود ارزشمند مقام معظم رهبری را سرلوحه خود قرار دهند و به آن عمل کنند قطعا گشاینده راه خواهد بود.

عضو رسمی گروه هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: در حال حاضر بیش از 30 مقاله پژوهشی دارم اما معتقدم بهتر بود کتابی می نوشتم که به درد جامعه بخورد و این مقاله ها به درد کسی نمی خورد و بیشترین کاربردش برای ارتقا مرتبه اساتید است که متاسفانه وجود چنین روندی در میان اساتید حوزه ادبیات از آفت های بزرگ عدم پیشرفت علوم انسانی در این حوزه است.

دبیر کمیته شعر در پایان خاطر نشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خودش را به نحو احسن انجام داده است و اگر مشکلی وجود دارد در بکار نبردن مضامین تایید شده شورا است.البته باید نظارت را قوی تر کرد اماقطعا باید مصوباتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد را سرلوحه امور در توسعه علوم انسانی قرار دهیم تا شاهد پیشرفت علوم انسانی در کشور باشیم.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 958459

وب گردی

وب گردی