ایران به چهارراه انرژی جهان تبدیل می‌شود

رئیس سابق سازمان بهینه سازی مصرف سوخت گفت: حجم ذخائر گاز جهان در حدود ۱۸۷ تریلیارد متر مکعب بر آورد شده که سهم ایران از آن حدود ۱۸ درصد از سهم جهان را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نصرت الله سیفی در نشست خبری اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران در خصوص پتانسیل‌ها و ذخایر گاز کشور گفت: حجم ذخائر گاز جهان در حدود 187 تریلیارد متر مکعب بر آورد شده که سهم ایران از آن حدود 18درصدی از سهم جهان را شامل می‌شود.

رئیس سابق سازمان بهینه سازی مصرف سوخت عنوان کرد: این حجم از مخازن گازی در کشور با درآمد امروز صادراتی در حدود7 هزار میلیارد یورو ارزش دارد.

او افزود: ایران علاوه بر دارا بودن منایع بالا در این زمینه از لحاظ جای گیری جغرافیایی نیز در مکانی قرار دارد که به عنوان نقطه پرگاز کشور‌های صاحب صنعت گاز مانند روسیه، قطر و ترکمنستان محسوب می شود.

سیفی گفت: مصرف گاز ایران در بخش‌های مختلف 4 برابر کشور همسایه (ترکیه) و دوبرابر متوسط جهانی است. در صورتی که بتوانیم به صورت بهینه مصرف کنیم 3 برابر توسعه میادین گازی کارآمدتر خواهد بود.

او ادامه داد: حدود 36 هزار کیلومتر خط لوله زیرزمینی در کشور داریم که تا سال 1404 به 45 هزار کیلومتر خواهد رسید. همچنین این میزان خط لوله نیاز 800 میلیون متر مکعب گاز را برطرف می کند که قابلیت افزایش هزار و 100 میلیون مترمکعب را دارد. می توان گفت در آینده ایران چهارراه انرژی گازی در جهان خواهد شد.

سیفی گفت: حدود 3 هزار کیلومتر خط لوله دریایی، 310 هزار خط لوله شهری در کشور وجود دارد که 95 درصد شبکه گازی کشور را تشکیل می دهد. همچنین 70درصد مصرف بهینه سازی انرژی از طریق گاز تامین می شود که بیشتر از نفت تولید می شود، بنابراین اگر گاز وجود نداشت نفت جوابگوی کشور نبود.

او خاطرنشان کرد: تا سال 2040 برآورد شده که 5هزار و 400 بی سی ان حجم تولید خواهد بود، بنابراین ما تقریبا نیم درصد ذخائر گازی جهان گاز تولید می کنیم این در حالی است که یکسری از کشورها 2.5درصد است. اگر به همین منوال ادامه پیدا کند تا 200 سال آینده گاز داریم و این منطقی نیست باید تولید حداقل به 2 درصد برسد.

رئیس سابق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت عنوان کرد: صنعت گاز کشور دارای سه هزار کیلومتر خط دریایی تنها در عسلویه، 310 هزار کیلومتر خط لوله شهری و 25 میلیون انشعاب مسکونی گاز است که تمام این‌ها سبب آن شده 70 درصد از سبد انرژی کشور را گاز تشکیل دهد.

سیفی با اشاره به استفاده از گاز در تولید برق نیز گفت: هم‌اکنون 120 واحد نیروگاهی بزرگ کشور به شبکه گاز متصل هستند که 50 گیگاوات تولید برق دارند.

رئیس سابق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در توضیح تأثیر سرعت پایین برداشت از منابع گازی گفت: سرعت پایین در برداشت سبب آن می‌شود که منابع گازی کشور سالیان دراز تداوم داشته باشد که شاید در آینده مصرف گاز به میزان فعلی کاربرد نداشته باشد در نتیجه از هم اکنون باید سرعت برداشت از گاز را افزایش دهیم.

سیفی در خصوص درآمدزایی از منابع گازی کشور گفت: اگر صنعت گاز کشور بتواند در رنج 2 درصد تولید داشته باشد به میزان130 تا 140 میلیارد یورو تنها از فروش گاز به روش خام درآمدزایی خواهیم داشت که در صورت فراوری گاز می‌توانیم ارزش افزوده‌ای بالای 3 تا 4 برابر ایجاد کنیم.

رئیس سابق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در خصوص برنامه‌های صنعت گاز ایران برای افزایش تولید گفت: در بخش تولید برنامه‌ریزی‌ها به این صورت است که افزایش تولید از 750 میلیون مترمکعب به 1100میلیون مترمکعب و در برنامه‌ای طولانی‌تر به1500 میلیون مترمکعب برسد که در کنار آن می‌توانیم برنامه‌های صادراتی را قوت ببخشیم و در کنار صادرات به کشور‌های همسایه تجارت با برد بلند از طریق خط لوله یا LNG داشته باشیم.

سیفی ادامه داد: در صنعت گاز شاخه‌هایی وجود دارد که منحصر به فرد است به‌طور مثال در بخش CNG قوی ظاهر شدیم و تاکنون نزدیک به 2800مرکز سوخت‌گیری به همراه 4.5 میلیون خودرو در این زمینه فعال است که این زیرساخت‌ها نشان می‌دهد کشور ما امکان صادرات تکنولوژی یا تجهیزات صنعت CNG را دارد.

402

کد خبر: 958460

وب گردی

وب گردی