سامانه خدمات الکترونیک قضایی قوه قضائیه رونمایی شد

سامانه خدمات الکترونیک قضایی قوه قضائیه امروز با حضور ریاست دیوان عدالت اداری حجت الاسلام محمدکاظم بهرامی و حجت الاسلام دکتر شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در سالن همایشات دیوان عدالت اداری رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز،در نشست این رونمایی دکتر شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: اگر ادعا کنیم که خادمان مردم هستیم و این پست ها و مقام ها را برای خدمت به مردم گرفتیم باید از توقعات مردم مطلع شویم و بر آن اساس فرایند فعالیتهایمان را متحول کنیم چرا که فناوری های نوین این امکان را به وجود آورده که همه در محضر هم حضور داشته باشند.

وی گفت: مردم توقع دارند از فناوری های نوین به نفع آنان و برای آنان استفاده کنیم پس باید یتوانیم با ابزارهایی که در اختیار داریم رضایت مندی مردم را فراهم کنیم در غیر این صورت مدیریت جهادی نداشته و با مردم همدرد نبوده ایم و این حس بدی است که مردم حس کنند مسئولان همراهشان نیستند.

دکتر شهریاری گفت: اگر بخواهیم در دستگاه قضایی تحول ایجاد کنیم باید مبادی و مقررات را رعایت کنیم و این مقررات باید هدفمند باشد تحول وقتی اتفاق می افتد که مردم آن را احساس کنند و رضایت مردم در آن محسوس باشد .یکی از مهمترین شیوه ها ،تغییر فرایند های رسیدگی به شکایات مردم است یعنی چهار چوب سنتی روند رسیدگی را حذف و یاکاهش دهیم که اگر تغییر تشکیلات منجر به تغییر رفتار قضایی و رضایت مردم نشود یعنی به مقاصد تحول دست نیافته ایم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: فناوری های اطلاعات یگانه ابزار تحول عصر جدید است که ساختارها را تغییر و فرایند های رسیدگی را از حالت سنتی تغییر می دهد و برای ارائه خدمات الکترونیکی قضایی بالغ بر 340 دفتر در کل ایران راه اندازی کردیم که از این تعداد 70 دفتر به تهران اختصاص داده شده است.

راه اندازی سیامانه سنا

دکتر شهریاری گفت: ابزار خدمات الکترونیکی سامانه "سنا" است یعنی احراز هویت فرد از پشت شبکه و این کارکرد سامانه سنا است.

وی در پاسخ به منتقدان این سامانه مبنی بر اینکه نباید فعالیت های قوه قضایی در بخش خصوصی و دفاتر قوه قضائیه انجام شود و این بر خلاف قانون اساسی است گفت: اگر بخواهیم در مورد حقوق عامه صحبت کنیم باید بگوییم این سامانه و دفاتر خدمات در وقت مردم صرفه جویی می کند و با حذف سفرهای درون و برون شهری حق شهروندی را به مردم باز می گرداند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: در سال 96 فشار روی قضات قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده های مختلف بسیار زیاد بود اما برای رضایت شهروندان کوشیده ایم و مانده های پرونده های دیوان عدالت اداری کاهش یافته است و با وجود افزایش پرونده های ورودی این کاهش بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: افزایش روز افزون پرونده های قضایی یکی از مشکلات دیوان عدالت اداری است در سال گذشته 16 میلیون و 300 هزار پرونده داشتیم 5 میلیون و 830 هزار پرونده غیر تکراری بوده است و بالغ بر یک میلیون پرونده تکراری افزایش داشته است آیا برای رسیدگی به این پرونده ها باید دادگاه یا قضات را اضافه کرد؟ و یا به سمت فناوری های مدرن رفت؟

دیوان عدالت اداری قبل از انقلاب وجود نداشت

حجت الاسلام محمدکاظم بهرامی ،رئیس دیوان عدالت اداری در این رونمایی با تاکید بر اینکه تحول دیگری در دستگاه دیوان عدالت اداری در شرف اتفاق است گفت: مردم به دیوان عدالت اداری سخت نیازمند هستند و این دیوان در مجلس خبرگان با اصل 170 و 173 بوجود آمد این دیوان فکر نویی بود که به شکایات مردم از دستگاه های دولتی رسیدگی می کرد نهادی که قبل از انقلاب وجود نداشت.

رئیس دیوان عدالت اداری بیان کرد: سرعت و دقت در رسیدگی به شکایت مردم اصل مهمی در دستگاه قضایی است و این سامانه علاوه بر سرعت و دقت، سهولت دسترسی مردم به دیوان عدالت اداری را برای ثبت دادخواست به همراه دارد و سعی ما بر این است که این سامانه در آینده نزدیک ارتقا پیدا کند.

ابلاغ الکترونیکی در سامانه سنا

یکی از خدماتی که در سال های اخیر توسط قوه قضائیه به مردم ارائه شد بحث بهره وری از فناوری اطلاعات است یکی از این خدمات الکترونیکی افتتاح دفاتر خدمات الکترونیکی قوه قضائیه است که با توجه به ظرفیت های بالای قوه قضائیه این موضوع از سال گذشته مورد پیگیری قرار گرفت و قصد ما بر این است که موضوعات متنوع را در دیوان عدالت اداری شناسایی و دسته بندی کنیم.

وی گفت: بخش اول این فاز امروز افتتاح می شود تا مردم در سراسر کشور بتوانند دادخواست های خود را با راهنمایی لازم از دفاتر تنظیم کنند و برای آنها شماره سنا هم صادر می شود تا عمده دادرسی ها به صورت غیر حضوری در همه سطوح پیاده سازی شود.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 958486

وب گردی

وب گردی