برای اصلاح مصرف منابع آب و انرژی نیازمند همکاری کنشگران و گروه‌های اجتماعی هستیم

برای نخستین بار با ابتکار وزیر نیرو و در راستای رویکرد نوین وزارت نیرو در تعامل با کنشگران اجتماعی در حوزه‌های آب و محیط زیست، نشستی با تعدادی از فعالان اجتماعی و محیط زیستی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در این نشست که در محل دفتر وزیرنیرو برگزارشد، رضا اردکانیان با اشاره به اینکه هر دوره زمانی اقتضائات خاص خودش را دارد و نباید بر تمام دستاوردهای گذشته خط بطلان کشید، گفت: لازم است تا نقاط ضعف اقدامات و فعالیت‌های گذشته را آسیب شناسی کنیم و با تمام توان در جهت رفع آنها تلاش کرده و از این پس مسیر صحیح تری را دنبال نماییم.

او با تاکید بر رعایت ملاحظات محیط زیستی در اجرای پروژه‌های عمرانی وزارت نیرو خاطر نشان کرد: اعمال مدیریت به هم پیوسته منابع آب از ضرورت‌های امروز کشور است و مصوبه تشکیل کارگروه ویژه سازگاری با کم آبی با مشارکت وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و سازمان‌های برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست گامی اساسی و راهبردی در مدیریت کارامد منابع آب کشور خواهد بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه مدیریت مصرف و تقاضا ضرورت انکارناپذیر کشور ما است تأمین حقابه تالاب‌ها با اقدامات دستوری را غیرممکن ارزیابی کرد و تحقق این مهم را به اصلاح مجموعه ای از مسائل و همکاری‌های بین سازمانی گسترده منوط دانست.

او همچنین بدمصرفی را مشکل اصلی آب کشور دانست و گفت: اجرایی شدن تمامی راهکارهای تأمین آب بدون اصلاح الگوی مصرف در همه سطوح جامعه نتیجه پایداری نخواهد داشت.

اردکانیان در همین رابطه افزود: اصلاح الگوی مصرف در جامعه مستلزم رعایت موازین اخلاقی ویژه ای است و پایبندی به اخلاق به عنوان رکن اصلی مدیریت صحیح منابع آب و پیش نیاز پایداری عرصه‌های محیط زیستی باید در جامعه نهادینه شود.

او جایگاه سازمان‌های مردم نهاد را ارزشمند و ممتاز برشمرد و خاطر نشان کرد: این سازمان‌ها برای مجموعه دولت به طور عام و در مسئله آب به طور خاص یک فرصت ویژه هستند و می‌توان امیدوار بود که اصلاح بدمصرفی در جامعه با نقش آفرینی همه نهادها و سازمان‌های دولتی و مردمی به نتیجه مطلوب برسد.

وزیرنیرو با انتقاد از ورود 520 میلیون مترمکعب درسال فاضلاب خام به پهنه‌های آبی خوزستان گفت: از این حجم عظیم فاضلاب تنها 70 میلیون مترمکعب آن در سال تصفیه می‌شود که همین مسئله ضرورت برنامه ریزی و توجه ویژه دولت برای حل این مشکل را به خوبی نشان می‌دهد.

درپایان اردکانیان با تاکید بر جایگاه ویژه خوزستان در توسعه کشور از تهیه طرح امایش آب محور برای این استان خبر داد و اجرای مصوبه ساماندهی و احیای رودخانه کارون را از الویتهای مهم وزارت نیرو برشمرد.

در این نشست فعالان خوزستانی به مشکلات ناشی از کمبود آب و غلبه خشکی در رودخانه‌های کارون، کرخه، دز، زهره و مارون اشاره کردند و به بیان نظراتشان درباره تبعات اجتماعی و پیامدهای محیط زیستی حاصل از سدسازی‌های گسترده در مناطق بالادست این رودخانه‌ها و برداشت‌های فراتر از ظرفیت در این حوضه‌های آبریز پرداختند.

در همین زمینه طرح‌هایی در قالب مقالات علمی برای حل مشکل شوری مخزن سدگتوند علیا به وزیر نیرو ارائه شد.
همچنین توجه ویژه به مخزن سد "چم شیر" در حوضه رودخانه زهره و لزوم بازنگری ظرفیت تونل انتقال آبان به دشت لیراوی بوشهر از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

در این دیدار فعالان خوزستانی مهار کانون‌های داخلی تولید ریزگردها با تأمین حقابه طبیعی تالاب‌ها و دشت‌های استان خوزستان را خواستار شدند و بر توجه ویژه دولت به کشاورزان خوزستانی و لزوم گسترش همکاری‌های بین سازمانی جهت بهبود وضعیت معیشتی این قشر از جامعه تاکید کردند.

همچنین در ادامه اجرایی شدن مصوبه احیا و نجات کارون، تأمین آب شرب باکیفیت برای مناطق شهری و روستایی، توسعه و تکمیل تصفیه خانه‌ها و جمع‌آوری فاضلاب‌های ورودی به عرصه‌های آبی و محیط‌های طبیعی استان، جلوگیری از ورود زهاب‌های کشاورزی به رودخانه‌ها و تالاب‌ها و لزوم لایروبی رودخانه کارون از دیگر مسائل مطرح شده در نشست فعالان اجتماعی محیط زیستی خوزستان با وزیر نیرو بود.

402

کد خبر: 958509

وب گردی

وب گردی