سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به مطالب قابل تاملی اشاره کردند که در زیر به گزیده ای از آنها اشاره می شود.

روزنامه " الخلیج " امارات با عنوان "دیپلماسی معامله قرن" به قلم "عبدالله السویجی" یادداشتی را به رشته تحریر درآورده و در آن اشاره کرده که تلاش آمریکا و کوشنر برای اعلام معامله قرن میان اسراییل و فلسطین سرعت بیشتری به خود گرفته است. نگارنده می نویسد: "دیپلماسی آمریکا و اروپا از هفته گذشته برای اعلان معامله قرن فعال شده است. به نظر می رسد که از زمان انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس این معامله مورد پذیرش فلسطینی ها نباشد. در همین زمینه، کوشنر مشاور و داماد ترامپ سفرش را با دیدار از عبدالله پادشاه اردن آغاز و با توجه به مباحث و هماهنگی های گذشته میان آمریکا با اردن درباره مسایل منطقه ای مانند وضعیت انسانی نوار غزه و همچنین کمک های رییس جمهور آمریکا برای ایجاد صلح میان فلسطین با اسراییل بحث و گفتگو کرد. دیدار کوشنر شامل مصر و فلسطین اشغالی هم می شود. همچنین ملاحظه می شود که از خلال اظهارنظرهای مقامات کاخ سفید و رییس جمهور آمریکا جمله ای مبنی بر کاهش وضعیت نامناسب مردم در غزه و تلاش ترامپ برای ایجاد صلح میان فلسطینی ها و اسراییلی ها با یکدیگر بارها تکرار می شود. از این رو غزه و همچنین مساله صلح، نقطه مشترک دیدارهای کوشنر می باشد."

روزنامه " الاخبار " لبنان در مطلبی با عنوان " اردوغان همیشه تنها رییس جمهور" به پیروزی دوباره اردوغان پرداخته و وی را در واقع رهبر بلامنازع ترکیه دانسته است. وی اشاره دارد: " شرط بندی هایی مبنی بر این که اردوغان تا زمانی که به پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری اطمینان نداشته باشد درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را نمی کند. منابع اعلام کردند که 4/98 درصد از صندوق ها شمارش آرا شده و اردوغان توانست بدون نیاز به دور دوم با کسب آرای 51.52 درصد به پیروزی برسد. حزب عدالت و توسعه در انتخابات مجلس ترکیه توانست با کسب آرای 42/42 درصد 293 سهمیه نمایندگی را نصیب خود نماید. نتایج بیست و چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دوباره اردوغان را بر مسند ریاست جمهوری نشاند تا وی دوباره این امکان را پیدا نماید تا اختیاراتش را در سراسر کشور گسترده تر نماید. از نکات قابل توجه در این دوره از انتخابات، نسبت رای دهندگان می باشد که به 1/87 درصد رسیده است."

روزنامه " الایام "فلسطین در سرمقاله خود به قلم " عریب الرنتاوی " با عنوان "سیری در سناریوهای جنوب سوریه " به احتمال وقوع درگیری در جنوب سوریه می پردازد. وی می نویسد: "مسابقه جنگ و صلح در جنوب سوریه میان ارتش این کشور با معارضان به مرحله خشمگین کننده ای برای هر دو طرف رسیده است. ارتش سوریه در آمادگی کامل برای نبرد بزرگ در منطقه می باشد. در مقابل، در میان گروه های معارض مسلح ، داعش و النصره در بالاترین مرحله آمادگی برای مقابله با ارتش سوریه قرار دارند. در همین زمینه، سناریوهای زیادی وجود دارد و از مطرح ترین سناریوها، گسترده شدن درگیری میان معارضان با ارتش سوریه مورد حمایت هم پیمانانش وبا پوشش هوایی روسیه می باشد. براساس گزارش های اخیر بین المللی، درگیری در جنوب سوریه سبب ایجاد موج آوارگی 150 تا 200 هزار سوری از این منطقه به سوی مرزهای اردن و مناطق اشغالی جولان می شود."

کد خبر: 958548

وب گردی

وب گردی