پیمان نظامی جدید اروپا با محوریت فرانسه

رسانه ها از تشکیل یک قدرت نظامی جدید در اروپا خارج از چارچوب اتحادیه اروپا و ناتو خبر دادند که محوریت آن بر عهده کشور فرانسه می باشد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، فرانسه قدرتی نظامی با همکاری برخی کشورها از جمله انگلیس خارج از چارچوب اتحادیه اروپا تشکیل داد، پاریس با این اقدام تلاش می‌کند لندن را که از اتحادیه اروپا خارج شده، در منظومه دفاعی اروپا نگاه دارد.

این نیروی نظامی با نام «ابتکار عمل مداخله اروپا» با هدف تشکیل ائتلافی از ارتش های آماده برای مواجهه با بحران ‌های نزدیک به مرزهای اروپا خارج از چارچوب پیمان ناتو و آمریکا تشکیل شد؛ این توافق پس از ماه ها مذاکره با آلمان محقق شده و آلمان خواستار ایفای نقش محوری فرانسه در این نیروی نظامی جدید است.

فلورنس بارلی وزیر دفاع فرانسه جشنی را در لوکزامبورگ پس از امضای این توافق از سوی آلمان، بلژیک، انگلیس، دانمارک، استونی، هلند، اسپانیا و پرتغال برگزار کرد.

بارلی به روزنامه‌نگاران گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم که اروپایی ها باید قوی بوده و از قدرت بیشتری برای حمایت از خود و حاکمیت خود برخوردار باشند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: قرار بود ایتالیا نیز به این توافق بپیوندد اما بعد از انتخاب دولت جدید در این کشور و استقرار راستگرایان در قدرت از این تصمیم عقب ‌نشینی کردند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ایده این توافق را در جریان سخنرانیش در سپتامبر گذشته ارائه کرد. این پیشنهاد ابتدا مورد تشکیک واقع شد چرا که اتحادیه اروپا در دسامبر توافق دفاعی با هدف توسعه مشترک نیروها و سلاح ها کشورهای عضو به تصویب رساند.

اما ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از این تصمیم استقبال کرد و گفت: ما از ارتقای ارتش های اروپا حمایت کرده و سرعت آنها را برای واکنش سریع افزایش می دهد.

وی افزود: معتقدم آمادگی نیروها باید تقویت شود چرا که ما نیازمند آن هستیم که از بالاترین سطح آمادگی برخوردار باشیم.

کد خبر: 958600

وب گردی

وب گردی