اجتماعی شدن مبارزه ‏با مواد مخدر ضروری است

حساس‌سازی به عنوان مهمترین محور فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری، باید مورد توجه همه‌ مدیران و عموم جامعه در مبارزه با مصرف مواد مخدر قرار گیرد تا با ایجاد حساسیت لازم و آگاهی بخشی عمومی نسبت به آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر، آن را به عنوان یکی از تهدیدات بزرگ جوامع معرفی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، در دنیای مدرن امروزی، کم تر کشوری را در جهان می توان یافت که مهم ترین دغدغه و مشکلات اجتماعی اش معضل مواد مخدر و اعتیاد نباشد. هر سال، مبالغ هنگفتی برای مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدرتوسط دولت ها و نهادهای مرتبط با موضوع هزینه می شود، ولی همچنان تعداد باندهای قاچاق مواد مخدر و شمار معتادان در دنیا رو به افزایش است.

بنابر این عوارض ناشى از اعتیاد تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه‌‏هاى مختلف مى‌ شود. اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی، شایدهیچ گاه بطور کامل ریشه‌کن نشود، اما با تدبیر و تلاش، می ‏توان آنرا به کنترل درآورد.

این بلای خانمان سوز مانند غده سرطانی جوامع بشری را در چنگال مرگ آور خویش گرفتار ساخته است. این معضل هراس آور، قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی را در انسان ها به ویژه نسل جوان جامعه از بین می برد و بنیان خانوادگی و اعتقاد دینی آنان را به نابودی می کشاند.

به همین منظور و برای مبارزه با مواد مخدر از سال 1987 همزمان با فرارسیدن 26 ژوئن برابر با 5 تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد در این روز اجرای سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس بین المللی شهر وین رسید تا کشور های عضو در امر کنترل مواد مخدر به صورت همه جانبه اقدام کنند.

اما این افیون از چه دوره ای جای خودش را در ایران باز کرد؟ مواد مخدر بالاخص تریاک، توسط دولت های استکباری و در رأس آنها انگلیس، در دوره حکومت قاجار به رسمیت شناخته شد و در همین دوره کشت تریاک در برخی از استان های ایران شروع شد این هجوم تولید تریاک در زمان انقلاب به افول گرائید و در سال 1367 باتشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر ،مبارزه با مواد بصورت رسمی آغاز شد.

حال باید دید از در آمد مواد مخدر چه کسانی در ایران و جهان سود می برند، کشفیات و تأثیرات سوء مواد مخدر نوین و نوظهور صنعتی، مرزهای کشور و بحث ورود مواد مخدر، ضرورت و لزوم اجتماعی شدن مبارزه و کاهش مواد مخدر، اهداف و سیاست های راهبردی و چشم انداز مبارزه با مواد مخدر در برنامه ششم توسعه و از دستگیری تا بهبودی معتادان، از جمله موضوعاتی است که باید در حوزه مبارزه با مواد مخدر به آن پرداخته شود.

با وجود اینکه دستگاه‌های مختلف در زمینه مبارزه با ‏مواد مخدر تلاش‌های بسیاری کرده‌اند ولی باید بیش از پیش در این حوزه فعالیت کرد و بر اجتماعی شدن مبارزه ‏با مواد مخدر با مشارکت و همراهی مردم در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی گام مثبتی برداشت. ‏

دورهمی های جوانان و نوجوانان؛ محلی برای مصرف مواد مخدر

دکتر مهری سادات موسوی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت وگوی اختصاصی با ایسکانیوز در این باره گفت: هیجان های انسانی مهم ترین مولفه اصالت لذت در افراد هستند و بسیاری از معتادان با مصرف مواد مخدر و محرک مختلف می خواهند که سطح هیجانات ذهنی و درونی خود را افزایش دهند.

وی گفت: اما برخی از مردم هم به صورت آگاهانه به مصرف برخی از مواد مخدر یا محرک خاص روی می آورند، و در حال حاضر دورهمی های جوانان و نوجوانان ،دانشجویی یا دانش آموزی بر اساس عرفی که خود افراد تعیین کرده اند، به محلی برای مصرف مواد مخدر یا محرک تبدیل شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به تاثیر نقش رسانه در عدم مصرف مواد مخدر گفت: در حالیکه رسانه ها در اطلاع رسانی آسیب ها و خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر تلاش می کنند ایجاد فضای شاد برای مردم و شهروندان بالاخص دانش آموزان و دانشجویان کشور بجای تمرکز بر آموزش های درسی و علمی اثر بخش تر است.

دکتر موسوی افزود: نظام آمورشی کشور باید به نقش و تاثیر یادگیری مهارت های فرهنگی، ورزشی یا اجتماعی در دانشگاه ها یا مدارس کشور بیشتر توجه کند و برای کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از مصزف مواد مخدر در جهت ارتقای به زیستی ذهنی برنامه های جدی تری دنبال کند؛ زیرا آموزش مهارت‌های زندگی در کاهش گرایش به مصرف مواد تأثیرگذار است و گسترش فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه موجب نهادینه شدن فرهنگ پیشگیری در سطح جامعه می شود.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 958621

وب گردی

وب گردی