سوءمدیریت در آب از مهم‌ترین دلایل ایجاد کانون‌های اصلی ریزگردها است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان گفت: سوءمدیریت در آب و از بین رفتن رطوبت خاک از مهم‌ترین دلیل ایجاد کانون‌های اصلی ریزگردها در استان خوزستان هستند.

به گزارش ایسکانیوز، احمد مطیعی امروز در جلسه شورای اداری استان خوزستان که در سالن شهید علی هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد با اشاره به تعامل دادگستری با ادارات دولتی اظهار داشت: از نظر مساحت خوزستان دهمین استان کشور بوده و براساس آمار سال 95 حدود 4 و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و متوسط بارندگی در این استان 255 میلی متر است.

وی با اشاره به این‌که دو و نیم میلیون مراتع و 980 هزار هکتار جنگل‌های طبیعی در استان وجود دارد، افزود: 3 درصد از مراتع کشور در استان خوزستان بوده و مساحت اراضی بیابانی نیز 34 میلیون هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان تصریح‌کرد: استان خوزستان دارای 16 میلیون هکتار آبخیز، 35 درصد مناطق کوهستانی و 53 درصد مناطق دشتی است.

وی عنوان کرد: دام موجود در استان خوزستان یکی از عوامل تخریب عرصه‌های طبیعی و ایجاد پدیده ریزگردها شده که نسبت آن با ظرفیت مرتع یک به چهار است البته مساحت بیابان‌های استان یک و دو دهم میلیون است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان خاطرنشان کرد: مساحت شن‌زارهای خوزستان به ترتیب تشکیل شده از شهرهایی از جمله دشت آزادگات، شوش، حمیدیه، باوی و هندیجان است.

وی با اشاره به این‌که سوءمدیریت در آب و از بین رفتن رطوبت خاک از مهم‌ترین دلیل ایجاد کانون‌های اصلی ریزگردها در استان خوزستان هستند، عنوان کرد: شمال خرمشهر، جنوب و جنوب شرق اهواز، شرق اهواز، بندرامام(ره)، امیدیه، ماهشهر و هندیجان و جنوب هورالعظیم از کانون‌های اصلی ریزگردها در خوزستان به شمار می‌آیند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان بیان کرد: شیوه‌های تثبیت شن‌زار و بیابان‌زدایی از سال 47 تاکنون از طریق مالچ‌پاشی و درخت‌کاری بود و ابداعی استان در چند سال اخیر شیوه مشارکت مردمی است به طوری که هشت هزار هکتار از عرصه‌های شن‌زار و اراضی را در اختیار مردم قرار گرفت.

وی ادامه داد: در مکان‌های که امکان آب وجود داشته باشد، عرصه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرند که همزمان موظف هستند یک پنجم عرصه را درختکاری کنند، این کار علاوه بر مشارکت مردم سبب تولید، حضور مردم و کاهش هزینه‌های دولت می‌شود.

مطیعی بیان کرد: بیابان‌زدایی از سال 90 تا 94 حدود 18 هزار و 689 هکتار انجام شد و دو سال اخیر حدود 5 برابر چند سال گذشته کار شد و 4 میلیون و 800 اصل نهال کشت شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان اظهار داشت: با الهام از سخنان رهبرمعظم انقلاب در استان خوزستان ستاد نهضت سبز برای محدوده شهرها، شهرک‌ها و بوستان‌های روستایی، محدوده مدارس به ویژه اطراف جاده‌ها با مشارکت همگانی ایجاد شد.

وی با اشاره به این‌ که تاکنون 545 هزار هکتار تفاهم‌نامه حفاظت مشارکت مردمی منعقد شد، گفت: با برگزاری کلاس‌های مردمی به شدت میزان آتش‌سوزی در استان کاهش یافت.

901/900

کد خبر: 958629

وب گردی

وب گردی