پذیرش 2 هزار داوطلب در مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی

مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی از ۱۴ تیر تا ۷ مردادماه برگزار می‌شود و طی آن حدود ۲ هزار داوطلب پذیرش خواهند شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی سال ۱۳۹۷ در روز‌های ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت برگزار شد.

این آزمون برای پذیرش دانشجوی دکتری در دوره‌های روزانه، شهریه پرداز و دانشگاه آزاد اسلامی در ۶۱ رشته امتحانی گروه علوم پایه پزشکی، ۱۲ رشته امتحانی دکتری تخصصی داروسازی و ۲ رشته دکتری تخصصی دندانپزشکی در ۱۰ منطقه آمایشی برگزار شده است.

تعداد ۱۰ هزار و ۳۲۳ نفر در آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی سال ۹۷ گروه پزشکی ثبت نام کردند که از این تعداد ۶ هزار و ۸۸۶ نفر زن و ۳ هزار و ۴۳۷ نفر مرد بودند. از این تعداد ۹ هزار و ۹۱۵ نفر در آزمون دکتری تخصصی (آموزشی) و تعداد ۴۰۸ نفر در آزمون دکتری پژوهشی سال ۹۷ گروه پزشکی ثبت نام کردند. همچنین تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از داوطلبان در آزمون غایب بودند.

نتایج اولیه (مرحله کتبی) به همراه دفترچه شماره دو و زمان مصاحبه برای داوطلبان مجاز آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی سال ۱۳۹۷ منتشر شد.

ظرفیت پذیرش در مجموع تمام رشته‌ها یک هزار و ۸۴۳ نفر است که از این تعداد ۹۰۴ نفر در رشته‌های علوم پایه دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۲۴۱ در دوره‌های شهریه پرداز رشته‌های علوم پایه، ۱۵ نفر در رشته‌های تخصصی دندانپزشکی و ۳ نفر در دوره‌های شهریه پرداز رشته‌های تخصصی دندانپزشکی پذیرفته می‌شوند.

همچنین از ظرفیت اصلی، تعداد ۲۳۶ نفر در رشته‌های تخصصی داروسازی و ۶۳ نفر در دوره‌های شهریه پرداز رشته‌های تخصصی داروسازی و همچنین ۳۸۱ نفر در دوره‌های دکتری پژوهشی گروه علوم پزشکی پذیرفته می‌شوند.

آزمون مرحله دوم (مصاحبه) از تاریخ ۱۴ تیر آغاز می‌شود و تا ۷ مردادماه ۹۷ ادامه دارد. این آزمون توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق آمایشی برگزار خواهد شد.

فرایند مصاحبه در رشته‌های مختلف در دوره‌های تخصصی و پژوهشی نیز اعلام شده است.

در رشته‌هایی که مصاحبه آن‌ها تنها در یک منطقه آمایشی برگزار می‌شود، داوطلبان می‌توانند بر اساس علاقه و سایر ضوابط نسبت به انتخاب کلیه رشته/محل‌های آموزشی اقدام کنند و هیچ محدودیتی در انتخاب آنان وجود ندارد.

در رشته‌هایی که مصاحبه آن‌ها در ۲ منطقه آمایشی برگزار می‌شود، داوطلبان می‌توانند بر اساس علاقه و رعایت سایر ضوابط نسبت به انتخاب کلیه رشته/محل‌های آموزشی اقدام کنند و هیچ محدودیتی در انتخاب آنان وجود ندارد.

داوطلبانی که دانشگاه‌های هر دو منطقه را انتخاب می‌کنند دو نمره مصاحبه خواهند داشت و هر نمره مصاحبه در انتخاب‌های آن منطقه اعمال خواهد شد.

مصاحبه رشته محل‌های مربوط به دانشگاه آزاد در آن دانشگاه برگزار خواهد شد. یعنی اگر داوطلب دانشگاه آزاد را در اولویت‌های خود انتخاب کند علاوه بر سایر انتخاب هایش به دانشگاه آزاد نیز معرفی خواهد شد. نمره مصاحبه در دانشگاه آزاد تنها برای انتخاب‌های دانشگاه آزاد ملاک است.

در انتخاب رشته‌های مجموعه‌های ۱ تا ۷ رشته‌های علوم پایه، بهداشت و تخصصی، افرادی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، در فرم انتخاب رشته کامپیوتری، سیستم جلوی انتخاب آن‌ها را نخواهد گرفت. با این وجود داوطلب باید با توجه به نوع مدرک خود بر اساس جدول شماره ۲ انتخاب رشته/محل کند.

جدول مناطق آمایشی و دانشگاه‌های برگزارکننده مصاحبه دکتری تخصصی (Ph.D) در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی درج شده است.

در رشته‌هایی که مصاحبه آن‌ها در ۲ منطقه آمایشی برگزار می‌شود داوطلب جهت بهره مندی از حداکثر امکان معرفی به مصاحبه باید کلیه اولویت‌های قابل انتخاب را در همه مناطق آمایشی در آن رشته، بر اساس علاقه و سایر پارامتر‌ها انتخاب کند. از آنجا که داوطلبان بصورت چند برابر ظرفیت مناطق و براساس اولویت نمره معرفی خواهند شد، بدیهی است داوطلبی که
مناطق آمایشی محدودی را انتخاب کند و ظرفیت آن مناطق تکمیل شود از فرایند پذیرش حذف خواهد شد.

مصاحبه رشته‌های گروه دندانپزشکی در روز‌های ۱۹ تا ۲۳ تیر ماه و فقط در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.

مصاحبه در مجموعه رشته‌های داروسازی در ۱۳ رشته گروه داروسازی در روز‌های ۱۶ و ۱۷ تیر ماه و فقط در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

داوطلبان جهت کسب اطلاع از زمان و محل مصاحبه دو گروه دندانپزشکی و داروسازی باید به سایت اینترنتی این دو دانشگاه مراجعه کنند.

بر اساس مصوبات دبیرخانه داروسازی امسال هر داوطلب فقط می‌تواند در یک رشته پذیرش شود.

چنانچه در رشته/محلی به دلیل تعداد کم داوطلبان، حداقل دو نفر دانشجو قابل معرفی نباشد، داوطلب در پذیرش نهایی به سایر اولویت‌های انتخابی خود معرفی خواهد شد.

تحصیل در دوره‌های شهریه پرداز مستلزم پرداخت شهریه است که مقدار آن توسط دانشگاه اعلام خواهد شد.

در رشته‌هایی که دانشجو به صورت مشترک بین دو دانشگاه پذیرش می‌شود، فرد پذیرفته شده دانشجوی دانشگاه مبدأ (اول) خواهد بود، ضمناً دانشجو باید آمادگی داشته باشد تا تمام یا قسمتی از دوره آموزشی یا پژوهشی خود را (براساس تفاهمنامه میان دانشگاهها) در هر محل که دانشگاه‌ها تعیین می‌کنند، بگذراند.

پذیرش در دانشگاه‌ها یا مراکز شامل: ارتش، انستیتو پاستور ایران، بقیه اله، دانشگاه آزاد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شاهد، سازمان انتقال خون ایران، مرکز قلب شهید رجایی و مؤسسه سرم سازی رازی از طریق وزارت بهداشت انجام شده، ولی سایر شرایط از جمله خدمات و امکانات رفاهی تابع ضوابط و قوانین آن دانشگاه یا مرکز است. داوطلبان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آن دانشگاه یا مرکز (و یا سایت مربوطه) مراجعه کنند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تعهدی در قبال اسکان و تأمین خوابگاه ندارند و بر اساس امکانات موجود، خوابگاه در اختیار دانشجو قرار می‌دهند؛ لذا داوطلبان جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی دانشگاه یا مرکز مورد نظر مراجعه کنند. مرکز سنجش آموزش پزشکی در مورد ارائه یا عدم ارائه خوابگاه هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.

با توجه به اینکه داوطلبان باید تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ فارغ التحصیل شوند، لذا کسانی که بعد از تاریخ مذکور فارغ التحصیل خواهند شد به دلیل اینکه مجاز به شرکت در آزمون نبوده اند، از تکمیل فرم انتخاب رشته/محل خودداری کنند.

202

کد خبر: 958652

وب گردی

وب گردی