لاریجانی: ما در ایجاد امنیت اقتصادی موفق نبودیم

رییس مجلس با بیان اینکه امنیت اقتصادی در تمام شرایط مهم است، گفت: ما در ایجاد امنیت اقتصادی از میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۴۰ هستیم، یعنی موفق نبودیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش سراسری قوه قضاییه که امروز(سه‌شنبه) در سالن اجلاس سران به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: نماد قوه قضاییه، شهید دکتر بهشتی است، همان طور که نماد مجلس شهید مدرس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حضور شهید بهشتی در تمام صحنه‌ها آرامش بخش بود.

لاریجانی تصریح کرد: ما در طول ۴۰ سال گذشته در کشور شخصیت‌های زیادی داشتیم، برخی از شخصیت‌ها به محض رسیدن به قدرت به جای ایجاد آرامش توطئه ایجاد می‌کردند که یکی از آن‌ها بنی صدر بود و از هر ابزاری برای ایجاد تشنج در کشور استفاده می‌کرد.

وی افزود: شهید بهشتی یک شخصیت ممتاز بود که در بدترین شرایط آرامش ایجاد می‌کرد، در صورتی که به وی با بدترین الفاظ توهین می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور در خصوص توطئه‌های دشمن تحلیل خوبی را مطرح کردند. روی هم رفته قوه قضاییه در سال‌های گذشته تلاش خوبی داشته و وظیفه ذاتی قوه قضائیه تحقق عدالت است.

لاریجانی تصریح کرد: یکی از کار‌های مهم قوه قضاییه ایجاد امینت در تمام حوزه‌ها است و جا‌های دیگر می‌تواند موعد این کار باشد، اما ایجاد امنیت اقتصادی کار قوه قضاییه است. وجه دیگر قوه قضاییه پیشگیری از جرم است، البته دستگاه‌های دیگر هم درگیر پیشگیری از جرم هستند، اما محور دستگاه قضایی است و قبل از تشکیل پرونده باید کاری کنیم که پرونده‌ای تشکیل نشود.

وی افزود: اما علی رغم کار‌هایی که در قوه قضاییه وجود دارد، کار رسانه‌ای است و برخی در دستگاه قضایی اعتقادی به کار رسانه‌ای ندارند و امروز کار رسانه در دستگاه قضایی محدود به صحبت‌های رئیس قوه و سخنگو است و کار‌ی که در دستگاه قضایی انجام می‌شود، نیاز به کار سنگین رسانه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید وجه رسانه‌ای پرونده‌ها به گونه‌ای باشد که پرونده‌ها کاهش پیدا کند و من اعتقاد دارم شما در این زمینه ضعف دارید و در دنیا کاری می‌کنند که کار قاضی بزرگ جلوه کند و کسی جرات تکرار جرم را نداشته باشد.

لاریجانی با بیان اینکه امنیت اقتصادی در تمام شرایط مهم است، گفت: دستگاه قضایی باید در شرایط فعلی کشور کاری کند که سرمایه گذاران احساس آرامش کنند و هر جا دادستان‌ها امنیت ایجاد کردند، اقتصاد توسعه پیدا کرد و ما در ایجاد امنیت اقتصادی از میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۴۰ هستیم، یعنی موفق نبودیم. برخی از کشور‌های کوچک در اطراف ما توانستند امنیت اقتصادی ایجاد کنند و سرمایه‌ها را جذب کنند. البته به دلیل فشار‌های خارجی، مشکلاتی ایجاد شده است، اما در داخل مشکل مهم مانند زیاد شدن نقدینگی داریم.

وی افزود: قوه قضاییه اگر تکیه گاه سرمایه گذران باشد، بزرگترین خدمت را به نظام کرده است. امروز کشور ما نیاز به امنیت اقتصادی دارد و مسئولان قوه باید بدانند که امروز بزرگترین خدمت به کشور این است که سرمایه گذاران قوه قضاییه را تکیه گاه خود بدانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وجه دوم مقابله با اخلالگران نظام اقتصادی است و امروز اخلالگران در کشور وجود دارند و بخش‌های امنیتی کشور باید اشراف اطلاعاتی داشته باشند، البته بخش اطلاعاتی کشور می‌گوید که ما اخلالگران را معرفی کردیم و قوه قضاییه برخورد جدی نکرد و نباید این افراد با یک وثیقه آزاد شوند و ما قوانین سخت گیرانه‌ای داریم و کمیسیون قضایی مجلس در حال رسیدگی به مصوبه است تا با اخلالگران تحت نظر قوه قضاییه برخورد کند که در مراحل پایانی است. باید با اخلالگران با ساز و کار دیگری برخورد کرد.

لاریجانی گفت: چیزی که مردم با آن بیشتر در ارتباط هستند، امنیت اجتماعی است و قوه قضاییه باید در ایجاد امنیت اجتماعی کار زیادی را انجام دهد و مواردی هم وجود داشته است که زمانی که قوه قضاییه به مسائل امنیت اجتماعی ورود پیدا کرده، تاثیر زیادی داشته است و باید دادستانی کل و دادستان‌ها در مسائل اجتماعی ورود پیدا کنند. حتی همه دیدیم که رهبر انقلاب در موضوعی که برای تعدادی از دانش آموزان در یک مدرسه اتفاق افتاده بود، شخصا دستور دادند.

وی افزود: پیشگیری از وقوع جرم هم کار بزرگی است که در دستگاه قضایی شروع شد و باید یک تغییر رفتار در کشور ایجاد شود که باز هم محور آن دستگاه قضایی است. موضوع مهم دیگر سالم سازی دستگاه قضایی است. باید هوشیاری در دستگاه قضایی وجود داشته باشد و با قضات متخلف برخورد شود تا مردم به آن‌ها اعتماد کنند.البته باید این کار‌ها را رسانه‌ای کرد و مردم باید ببینند که با متخلفان برخورد می‌شود و همچنین این موضوع باعث امید در مردم می‌شود و تاثیر دیگر آن بازدارنگی است و باعث می‌شود قضات دیگر تخلف نکنند.نکته بعد این است که باید سیستمی ایجاد شود که اگر مردم تخلفی مشاهده کردند، به راحتی بتوانند تخلفات را به بالاترین سطح اعلام کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی این کار بسیار ضروری است و مردم باید بدانند که اگر تخلفی انجام شود، به آن رسیدگی می‌شود و انجام این کار به قوه قضاییه صلابت‌ می‌دهد.

لاریجانی تصریح کرد: در وضع فعلی ما با یک استراتژی از طرف آمریکا مواجه هستیم و آن چیزی نیست جز اینکه مردم را از نظر اقتصادی در تنگنا قرار دهند.

وی افزود: مولفه دوم ایجاد مسئله در کشور است و رسانه‌ای کردن این مسائل است.حرکتی که آن‌ها ایجاد کردند، ایجاد آشفتگی در کشور است. ما باید بدل آن را به آن‌ها بزنیم. اگر کار دشمن ایجاد آشفتگی در نظام اقتصادی کشور است، ما باید آن را خنثی کنیم، البته در دولت تصمیم‌هایی گرفته شد و رهبر انقلاب هم اقدام هوشمندانه‌ای داشتند و گفتند که سران سه قوه هر تصمیمی بگیرند، قبول دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسات سران سه قوه تصمیم‌هایی مانند چگونگی کم کردن نقدینگی در کشور گرفته شده است که هنوز کامل نیست.

لاریجانی گفت: مسئولان اقتصادی کشور باید برای کم کردن نقدینگی فکر کنند، اگر ما نقدینگی را به سمت توسعه سوق دهیم، مشکلی ایجاد نمی‌کند و خوب هم هست. خیلی از افراد فقط به فکر منافع خود هستند و می‌خواهند این مسیر ادامه پیدا کند؛ در جایی که دشمن می‌خواهد آشفتگی اجتماعی ایجاد کند، باید هوشیاری داشته باشیم و باید متمرکز شویم که دشمن می‌خواهد آشفتگی ایجاد کند همچنین بخش امنیتی کشور هم باید با هوشیاری کار کند.

وی افزود: امروز ما باید به سمتی برویم که بستر‌های اختلاف را کم کنیم و هوشیار باشیم، برخی هم نامه نگاری می‌کنند که در شرایط فعلی باید با آمریکا مذاکره کنیم، مگر ما در برجام با آمریکا مذاکره نکردیم و حاصل چه بود؟ چه کسی از برجام خارج شد؟ آمریکا از یونسکو و شورای آب و هوای جهانی خارج شد. حال بخواهیم باز با آمریکا مذاکره کنیم، چه فایده‌ای دارد؟ کشوری که به راحتی از یک قراردادجهانی خارج می‌شود، باز هم از دیگر تعهدات خارج می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: برخی می‌گویند چرا در لبنان و سوریه کار می‌کنیم؟ نباید تحلیل اشتباه را در کشور رواج دهیم، اگر ما در سوریه و لبنان کار می‌کنیم، برای امنیت کشور خودمان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: حمله داعش به مجلس را دیدیم که چه شد، اگر ما امنیت داشته باشیم، می‌توانیم کار کنیم، اگر ما روی این زمینه‌ها کار کنیم رسانه‌ها نمی‌توانند از آنها سوء استفاده کنند؛ ما برای ایجاد امنیت ملی خود در سوریه و لبنان حضور داریم و باید روی این موضوع کار کنیم که رسانه‌ها نتوانند القائات منفی داشته باشند.

301

کد خبر: 958659

وب گردی

وب گردی