جوانپور: مدیریت جهان بر پایه علوم انسانی قرار دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: کشورهای قدرتمند معمولا در حوزه فناوری از مغزهای دیگرکشورها استفاده می کنند، اما نخبگان خودشان همه از رشته های علوم انسانی هستند.

دکتر عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وضعیت علوم انسانی در کشور گفت: در حال حاضر وضعیت نامناسب علوم انسانی خطری است که کشور را تهدید می کند و متقاضی در رشته ریاضی و فنی مهندسی، کم است و بیشتر داوطلبان به دلیل بازار کار و شرایط اشتغال مناسب، از گروه علوم پزشکی بوده و از این رشته استقبال بیشتری می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز افزود: همان طور که می دانید رشته های فنی و مهندسی منجر به پیشرفت کشور در حوزه فناوری خواهند شد. در حال حاضر بسیاری از نخبگان در رشته پزشکی تحصیل می کنند در حالی که براساس نیاز جامعه لازم است بخشی از نخبگان وارد رشته های علوم انسانی و بخشی دیگر مشغول تحصیل در رشته های فنی مهندسی شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قطعا بر اساس نیازهای کشور می توان گفت به رشته های علوم انسانی احتیاج بیشتری داریم. از جمله بزرگترین مشکل کشور در این راستا می توان به عدم وجود نظریه پرداز مناسب در حوزه علوم انسانی اشاره کرد که سیاست گذاری کلان کشور در حوزه علوم انسانی به وقوع می پیوندد.

جوانپور یادآور شد: طبیعتا اگر تعدادی از نخبگان در رشته پزشکی مشغول به کار شوند، در بخشی از امور، شاهد تولید ثروت خواهیم بود اما زمانی که ثروت داشته باشیم و نتوانیم آن را مدیریت کنیم، برای کشور مفید نخواهد بود، در چنین شرایطی کشور دچار آسیب خواهد شد.

جوانپور بیان کرد: متاسفانه اهمیت چندانی برای رشته های علوم انسانی قائل نشده ایم به طوری که می توان گفت در حوزه مدیریت تولید علم نداشته ایم، همچنین در حوزه اقتصاد نیز دچار مشکل هستیم، البته تولید علم در این حوزه صورت می گیرد اما نظریه پرداز مناسبی در حوزه اقتصاد و مدیریت نداریم.

وی اظهار داشت: به اعتقاد من مشکل کشور، هم اقتصاد و هم مدیریت است و باید آن را حل کنیم. دلیل قدرتمند بودن برخی کشورها را می توان به قوت در حوزه علوم انسانی نسبت داد، این کشورها معمولا در حوزه فناوری از مغزهای دیگر کشورها استفاده می کنند، همچنین نخبگان، پزشکان و مهندسان ما را نیز به راحتی جذب می کنند اما نخبگان خودشان همه از رشته های علوم انسانی هستند.

رئیس واحد تبریز گفت: در حال حاضر علوم انسانی است که دنیا را اداره می کند، طبیعتا علوم فنی و مهندسی دنیا را اداره نخواهد کرد، به همین دلیل است که کشورهای دیگر به راحتی از مغزهای نخبگان ما استفاده می کنند. طبیعتا مغزهای مدیریتی ما به درد آن ها نمی خورد چون می خواهند سیاست گذاری خودشان را در این حوزه انجام داشته باشند.

وی در پایان تاکیدکرد: مقام معظم رهبری به طور مداوم بر توسعه علوم انسانی تاکید داشته اند متاسفانه حرکت روبه جلو و نخبه پروری در این حوزه نداشته ایم در شرایطی که اصل نخبه پروری در حوزه علوم انسانی و نظریه پردازی است و جنبش نرم افزاری در حوزه علوم انسانی اتفاق می افتد و در حوزه های دیگر نظیر فناوری رخ نخواهد داد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 958684

وب گردی

وب گردی