آیین بزرگداشت بیدل دهلوی 14تیر برگزار می شود

جزئیات پنجمین عرس بین‌المللی بیدل دهلوی صبح امروز در بنیاد بیدل با حضور دبیر علمی و اجرایی آن تشریح شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، نشست رسانه‌ای پنجمین عرس بین‌المللی بیدل دهلوی صبح امروز سه شنبه 5 تیرماه در بنیاد بیدل برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هادی سعیدی‌کیاسری دبیر علمی پنجمین کنگره با تعریفی از کلمه عرس اظهار داشت: عرس یک اصطلاح است که طی چندین قرن و سده برای مراسم سالگرد شاعران بزرگ استفاده شده است چه در حوزه فرهنگی ایران در خراسان شرقی و چه در غرب ایران امتدادش تا آسیای صغیر ادامه داشته است.

وی افزود: اصطلاح عرس را برای آن انتخاب می‌کردند که شاید شاعر عارف مرگ ندارد و روز درگذشت او روز شادی محسوب می‌شود و وجه مثبت عرس این است که به شادی نزدیک‌تر است تا سوگ و در روز عرس شاعران بزرگ و شاگردان شاعر یا ممدوحانش و مرتبطین با او بر مزار شاعر حضور می‌یابند. دیوان شاعر را انتخاب کرده و چند شعر خوانده می‌شود و پیرامونش صحبت می‌کنند. البته عرس تنها برای شعرا نیست بلکه برای عرفا هم برگزار می‌شود.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین‌المللی بیدل دهلوی بیان کرد: عرس کلمه غریبی نیست منتها در حوزه جغرافیایی ایرانی کنونی و در سال‌های اخیر کمتر به کار می‌رفته و از آنجا که شاعر بیدل شاعر بزرگ روزگار خودش بوده پس از مرگش تاکید می‌کند که برایم بارگاه نسازید و مراسمی برگزار نشود اما با این حال هر سال برایش عرس برگزار می‌شود.

کیاسری اضافه کرد: حدود 40 سال پس از مرگ بیدل 35 عرس برگزار شد و در دوره ما اولین عرس در سال 1982 در هند و شهر پتنا برپا شد و در ادامه سال 2003 در دانشگاه جامع علمی اسلامیه به همت پروفسور قمرغفار عرس دیگری برگزار شد و از آن سال تا به امروز در هند هر سال شاهد برپایی این مراسم هستیم.

وی با بیان اینکه حدود 25 کشور برای این شاعر عرس برپا می‌کنند افزود:‌ به دلیل اهمیت بیدل، از دهه 60 که توجه ویژه‌ای به بیدل شروع شد وتا اوایل دهه 80 موج فزاینده پیش رفت و مراسم متعددی برگزار کردیم تا افرادی که در حوزه بیدل شناسی کار کرده‌اند تحقیقات‌شان را عرضه کنند.

دبیر علمی پنجمین کنگره ادامه داد: نسخه معرفی نشده از بیدل وجود ندارد و به همین دلیل عنوان عرس را استخدام کردیم اما ویژگی‌های سنتی را با روزگار جدید تلفیق خواهیم کرد. از این جهت این کنگره یکسری ویژگی‌های سنتی همانند بیدل خوانی دارد و در ادامه جدیدترین مطالعاتی که در حوزه بیدل شناسی صورت گرفته با رویکرد ترویجی ارائه شد.

**حضور 31 مهمان خارجی از 18 کشور در کنگره بیدل

سید جواد احمدی دبیراجرایی این کنگره با گزارشی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 25 خرداد پایان مهلت ارسال آثار اعلام شده بود و قرار بود نتایج داوری اعلام شود از این رو 174 کتاب و مقاله وصول شد و از این میان 103 مورد، مورد پذیرش قرار گرفت و 56 اثر برای چاپ تصویب شد اما 35 مورد برای سخنرانی علمی انتخاب شدند که به ایراد سخن می‌پردازند. ما در این دوره از 18 کشور 31 مهمان خارجی خواهیم داشت. میهمانانی که از شبه‌قاره هند تا اروپا دعوت شدند.

وی گفت:‌ روزهای 15 و 14 تیر ماه در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پنجمین دوره برگزار خواهد شد و روز اول و مراسم افتتاحیه با سخنرانی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما مراسم آغاز می‌شود و عصر همان روز شاهد برپایی پنل تخصصی و ارائه مقاله خواهیم بود.

در این دوره از کشورهای اردن، ارمنستان، اسپانیا، افغانستان، اوکراین، آذربایجان، هندوستان، بنگلادش، ترکیه، پاکستان، رومانی، قزاقستان و ونزوئلا میهمانانی خواهیم داشت که البته اساتیدی از اردن، اسپانیا، بنگلادش، لهستان و ونزوئلا برای اولین بار دعوت شده و حضور خواهند داشت.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین‌المللی بیدل دهلوی اظهار کرد: بنیاد بیدل دهلوی یک نهاد نوپای خصوصی است و نیاز به کمک های نهادهای مختلف دارد البته به همت دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه های اقامت مهمانان خارجی انجام شده است.

کیاسری در پایان این مراسم گفت: به لحاظ شیوه کلی تفاوت چندانی میان دوره پنجم کنگره نداریم ولی به لحاظ کمی تفاوت‌هایی با دوره های قبل خواهد داشت. بنا را بر این گذاشته‌ایم که تعداد و ارائه کمتر از مقالات ولی کیفی‌تر داشته باشیم. در ادامه مقالات به بحث گذاشته شود زیرا این بحث‌ها برای پژوهشگران جوان ارزشمند است. در عرس پنجم 35 مقاله و سخنرانی در بخش علمی طی دو روز ارائه خواهد شد. برای عرس این ماموریت را قائل شده‌ایم که مقالاتی که در احیای میراث زبان فارسی باشند برای ما حائز اهمیت هستند. از این رو دو محور شعر و شخصیت بیدل و میراث پارسی برون مرز، مدنظر ماست.

وی درباره اهمتی این جشنواره گفت: بنیاد بیدل حلقه ربط استادان فعال در حوزه احیای میراث و نسخ شناسی است. بیدل حلقه پیوند بین چندین ملت است و برای سرگردانی های انسان امروز پاسخ های زیادی دارد.

کیاسری همچنین خاطرنشان کرد: همانند دوره های قبل نمایشگاه نسخ خطی و خوشنویسی از آثار بیدل به سفارش بنیاد بیدل طبق روال گذشته در این دوره از جشنواره انجام می شود.

502

کد خبر: 958689

وب گردی

وب گردی