اجرای ۲طرح آبفا برای رفع شوری آب خوزستانی ها

مدیر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور از سلامت آب چاه های مورد استفاده اطمینان داد و گفت: آب شهر اصفهان از نظر طعم تغییر کرده اما هیچ مشکل بهداشتی برای سلامت مردم ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کوشیار اعظم واقفی، مدیر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه پایش کیفیت آب آبفای منطقه ۲تهران، در مورد شور شدن آب مناطقی از استان خوزستان گفت: در حالت عادی مشکلی در آب این مناطق وجود ندارد اما با پایین آمدن سطح آب رودخانه ها، آب شور دریا به سمت رودخانه حرکت می کند.


او اضافه کرد: سیستم های تصفیه آب، برای حذف کدورت و عوامل بیولوژی بکار می رود و برای املاحی مانند شوری، این سیستم ها کاربرد ندارند.


اعظم واقفی گفت: برطرف کردن املاحی مانند شوری به سیستم آب شیرین کن نیاز دارد.


مدیر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای این رفع این مساله دارید؟ گفت: 2 طرح در دستور کار قرار گرفته است؛ نخست طرح انتقال آب؛ براین اساس در نظر داریم آب را از منطقه غدیر به مناطق مشکل دار انتقال دهیم.


او ادامه داد: همچنین می خواهیم با ایجاد موانع، از ورود آب دریا به رودخانه های بهمن شیر و اروندرود جلوگیری کنیم.


این مقام شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: این طرح ها با سرعت اجرا می شود و تا 2 هفته دیگر شوری آب این مناطق تا حد زیادی کاهش می یابد.


او همچنین تصریح کرد:هر کدام از ما در منطقه ای که زندگی می کنیم به طعم آب آن منطقه عادت کرده ایم.


او با بیان اینکه آب یک سری املاح دارد، گفت: اگر این املاح وجود نداشته باشد، مانند آب مقطر می شود که از نظر طعم قابل شرب نیست.


مدیر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور، اظهار داشت: وقتی به آب با املاح کم عادت می کنیم (مانند آب تهران) اگر به منطقه ای دیگر سفر کنید که املاح بیشتری داشته باشد، متوجه می شوید که طعم آب تغییر می کند.


واقفی گفت: در شهر اصفهان این تغییر رخ داده است؛ منبع آب این شهر همیشه زاینده رود بوده است که املاح کمی دارد اما اکنون به دلیل مشکل کم آبی، بخشی از آب مورد نیاز از چاه ها تامین می شود.


او با تاکید بر اینکه این چاه ها پیش از آنکه وارد شبکه شوند چند بار مورد آزمایش قرار می گیرند، گفت: املاح آب چاه ها بیشتر از آب سد زاینده رود است و به همین دلیل مردم احساس می کنند طعم آب متفاوت شده است.


اعظم واقفی، از سلامت آب چاه های مورد استفاده اطمینان داد و اظهار داشت: آب شهر اصفهان از نظر طعم تغییر کرده اما هیچ مشکل بهداشتی برای سلامت مردم ندارد.


مدیر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: شهرهایی که دارای تنش آبی هستند و تعداد آنها حدودا ۳۳۴ شهر است به لحاظ کمیت، آب شرب آنها کاهش یافته و کیفیت آب شرب این شهرها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.


او خاطر نشان کرد:در هر نقطه‌ای از شهرهای کشور که تأمین آب آنها کاهش می‌یابد، کیفیت آب شرب آنها نیز تحت‌تأثیر قرار می گیرد.

401

کد خبر: 958700

وب گردی

وب گردی