توسعه تکنولوژی برگشت ناپذیر است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه توسعه تکنولوژی برگشت ناپذیر است، گفت: هنوز برخی تصور می‌کنند با دستور و اقدامات سلبی می توانند سبک زندگی را تغییر دهند درحالیکه زمانه رفتارهای سلبی به پایان رسیده است و بدین گونه مسیر توسعه و تحول دیجیتال مسدود نمی شود.

به گزارش ایسکانیوز از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جمع اساتید و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به ورود موفق این دانشگاه به بخش خدمات محتوایی و نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان، گفت: نقش آفرینی دانشگاه در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید معماری مشخصی داشته باشد تا قطعات کنار هم قرار گیرد و نقصان ها رفع شود.

وی افزود: به نظرم تیمی از مجموعه شریف باید مامور شود تا با معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس پیوست اقتصاد مقاومتی در حوزه ICT نقشه راه را مشخص کنند.

آذری جهرمی با اشاره به وقوع تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم در دنیا اظهار کرد: هنوز برخی تصور دارند که با دستور و اقدامات سلبی می توانند سبک زندگی را تغییر دهند درحالیکه زمانه رفتارهای سلبی به پایان رسیده است و بدین گونه مسیر توسعه و تحول دیجیتال مسدود نمی شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه برای تحول دیجیتال در دنیا سه عنصر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و پردازش های ابری وجود دارد، تصریح کرد: تهیه و تدوین نقشه جامع تحول دیجیتال را با دانشگاه تهران آغاز کردیم تا راهبرد و نقشه راه برای همه کشور استخراج شود بر همین اساس از دانشگاه صنعتی شریف نیز انتظار داریم تا در یکی از این سه عنصر به قطب تبدیل شود.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور قطب بودن دانشگاه را کمک به رشد و بالندگی کشور دانست و خاطرنشان کرد: بنابراین انتظار داریم در این حوزه سند داشته باشیم. مثلا دانشگاه صنعتی شریف در حوزه اینترنت اشیا قرار است به صورت قطب دراید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در حوزه تحول دیجیتال باید حضور فعالانه داشته باشیم، گفت: این حضور فعالانه نیاز به اراده دارد که در جوانان است و علم و آگاهی می خواهد که در دانشگاه وجود دارد. دانشگاه صنعتی شریف هم از عنصر جوانی و اراده و آگاهی و تجربه برخوردار است.

آذری جهرمی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری با این عنوان که مدیران باید پشت درهای دانشگاه باشند، گفت: در حال حاضر ما به پشت درهای دانشگاه آمدیم و برای توسعه این حوزه به کمک دانشگاه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه در مسیر پیش رو با تحریم های بین المللی و خود تحریمی داخلی روبرو هستیم، افزود: یکی از رفتارهایی که امروز با آن روبروهستیم بی انگیزه و دلسرد کردن نیروهای داخلی است که به عنوان مسوولان وظیفه داریم امید را به آنها بازگردانیم چراکه توسعه تکنولوژی برگشت ناپذیر است.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه نمی توان با ایدئولوژی به جنگ اقتصاد برویم، اظهار کرد: روایت از معصوم داریم که از هر دری که فقر وارد شود از در دیگر دین خارج می شود.

عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه نه ماه پیش تنها اقدامی که در حوزه اکوسیستم کودک انجام شده بود شاهکار ممنوعیت دسترسی افراد زیر 18 سال به سیم کارت بود، ادامه داد: البته در حوزه آگاهی و امداد رسانی به کودکان اقداماتی انجام شده بود که طرح اکو سازمان فناوری اطلاعات و پلیس فتا در اجلاس WSIS برنده جایزه شد.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT در کشور با اشاره به اینکه کودک ایرانی نیاز به زیست بوم دارد تا نیازهایش تامین شود، خاطرنشان کرد: کار با تنظیم سندی در این حوزه آغاز شد و مجری برای آن مشخص شد و اعتبار گرفت تا امروز که اکوسیستم هایی برای تولید محتوا برای کودک آغاز شده که بسیار ارزشمند است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از آشنایی با سامانه کدنویسی کودکان به زبان مادری گفت: وزارت ارتباطات آمادگی دارد هزینه های مدرسه مجازی کدنویسی برای کودکان را تقبل می کند.

در پایان این برنامه و در حضور وزیر ارتباطات، تفاهم نامه ای با هدف دستیابی به اهداف توسعه خدمات فضای مجازی کودک ونوجوان بین همراه اول و دانشگاه صنعتی شریف به امضا رسید. همچنین آذری جهرمی و هیات همراه از دستاوردهای جدید دانشگاه صنعتی شریف در حوزه فناوری اطلاعات دیدن کردند.

202

کد خبر: 958749

وب گردی

وب گردی