بازآفرینی تصاویری از شاهنامه روی شیشه

هنرمند نقاشی پشت شیشه درباره اجرای پروژه «اولین شاهنامه شیشه ای جهان» گفت: این نمایشگاه بازآفرینی 19 تصویر از شاهنامه عهد تیموری با رعایت اصل امانت داری از نقوش و رنگ های نسخه اصلی است.

معصومه کریمیان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نمایشگاه نقاشی «شاهنامه شیشه ای»، اظهار کرد: این نمایشگاه تلاشی در جهت بازسازی نسخه ای از شاهنامه عهد تیموری متعلق به قرن 806 هجری قمری است.

وی افزود: تصاویر این مجموعه با تکنیک نقاشی پشت شیشه انجام شده و این نمایشگاه بازآفرینی 19 تصویر از شاهنامه با رعایت اصل امانت داری از نقوش و رنگ های نسخه اصلی است.

مدیر پروژه این طرح افزود: نسخه قدیمی شاهنامه عهد تیموری هم اکنون در کتابخانه مجلس نگهداری می شود و گروه ما با تأسی از این اثر، طی دو سال گذشته به احیای آن و اجرای پروزه روی شیشه زمان صرف کردیم.

کریمیان با تاکید بر منحصر به فرد بودن این نسخه اظهار کرد: به کار رفتن رنگ های صورتی و بنفش در قرن نهم هجری با توجه به سبک حماسی نقوش شاهنامه، در آن دوران بی سابقه بوده است و ضرورت احیای این اثر را برای گروه ما دو چندان کرد.

مدیر پروژه «اولین شاهنامه شیشه ای جهان» ادامه داد: متاسفانه نسخ با ارزشی در کتابخانه ها وجود دارد که نیازمند به احیا و مرمت هستند تا ضمن حفظ اثر به مردم نیز معرفی شوند. به طور مثال خیلی از افراد و حتی اساتید از وجود شاهنامه ای مربوط به دوره تیموریان، تا پیش از این بی اطلاع بودند.

کریمیان اظهار کرد: اخیرا تکنیک نقاشی پشت شیشه که مدت ها بود در محاق قرار گرفته بود توسط اساتید این رشته احیا شده است و این هنر پیشتر در دوران قاجار و از نقوش تزئینی گل و مرغ در پشت آینه و شیشه اجرا می شد.

وی با تاکید بر اهمیت نگهداری از نسخه های خطی گفت: بسیاری از اسناد قدیمی قبل از اینکه به دست آیندگان برسد نابود شده اند زیرا برخی از کتاب ها و نسخه های خطی روی پوست و یا کاغذهای نامرغوب اجرا شده اند که طی مرور زمان دچار آسیب دیدگی شده و در بسیاری از موارد کیفیت پایین کاغذ و چاپ های سنگی به نابودی نسخ خطی، تسری داده است.

این دانشجوی دکتری ادبیات فارسی اضافه کرد: امیدوارم اسکن تمامی کتاب های قدیمی و نسخ خطی در کتابخانه ها انجام شود تا این میراث معنوی برای آیندگان حفظ شود زیرا متاسفانه تعداد زیادی از این نسخه ها در گذشته از بین رفته و یا درحال نابودی هستند.

براساس این گزارش، نمایشگاه «اولین شاهنامه شیشه ای جهان»، بازسازی شده از شاهنامه نسخه عهد تیموری، از 6 تا 13 تیرماه در مرکز هنری سعدآباد برگزار می شود. این نمایشگاه شامل 19 اثر نفیس از شاهنامه نسخه عهد تیموری، در ابعاد 40*70 سانتی متر است که پس از 2 سال مطالعه، ترمیم و بازسازی تصاویر، توسط استاد مرضیه سادات کمانیان و هنرمندان یاسمن سیاوشی، فاطمه کهلویی و معصومه کریمیان، برای اولین بار به صورت مجموعه تصاویر شاهنامه بر پشت شیشه ثبت شده است.

نسخه نفیس و نایاب شاهنامه عهد تیموری، با نقوشی خاص، سبک نگارگری بی نظیر و رنگ های بسیار زیبا و درخشان، میراثی ارزشمند است که در گنجینه نسخ خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود و ثبت و بازسازی آن روی شیشه توسط این گروه، تلاشی در جهت معرفی این اثر و همچنین احیای هنر نقاشی پشت شیشه است.

مدیر این پروژه مرضیه سادات کمانیان متولد 1351، فارغ التحصیل رشته های هنرهای سنتی و هنرهای اسلامی (نگارگری) و مدرس هنرهای سنتی است. این هنرمند تاکنون نمایشگاه های متعددی در ایران و در کشورهای روسیه، آلمان، انگلستان، آذربایجان و ... برپا کرده و همچنین پروژه نقاشی پشت شیشه در ضریح خیمه گاه امام سجاد (ع) واقع در کربلا را در دست اجرا دارد.

502

کد خبر: 958754

وب گردی

وب گردی