تلفیق آراء دو اندیشمند شرقی در یک کتاب

کتاب «مفخر شرق، سید جمال ‏الدین اسدآبادی و اندیشه های اقبال لاهوری» با ترجمه و نگارش استاد سید غلامرضا سعیدی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «مفخر شرق، سید جمال ‏الدین اسدآبادی و اقبال لاهوری» از مجموعه آثار (30-29) استاد سید غلامرضا سعیدی محقق برجسته است که استاد خسروشاهی آن را تدوین و تنظیم کرده است.

کتاب «مفخر شرق، سید جمال ‏الدین اسدآبادی و اقبال لاهوری» در دو بخش اصلی، درباره سید جمال ‏الدین اسدآبادی و زندگی و اندیشه ها و فعالیت ‏های اقبال لاهوری تنظیم و تدوین شده است.

قسمت اعظم بخش اول کتاب، ترجمه و تلخیص نوشتاری از دکتر احمد امین مصری درباره سید جمال ‏الدین حسینی است که در جلد پنجم از کتاب «فیض الخاطر» این نویسنده منتشر شده است و استاد سعیدی اقدام به ترجمه آن کرده است.

«مفخر شرق، حرکت اصلاحی سید جمال ‏الدین در مصر، سید جمال ‏الدین در هند، سید جمال ‏الدین در پاریس، کوشش‏ های دیگر سید جمال ‏الدین در پاریس، سید در روسیه و سید در استانبول» بخش ‏های مختلف نوشتار دکتر احمد امین است.

در ادامه استاد سعیدی، دیدگاه‏ ها و خاطره‏ های اندیشمندان و صاحب ‏نظران و خاطراتی از سید جمال را می ‏آورد و پایان بخش این قسمت هم گفتگویی که با وی درباره سید جمال صورت گرفته، می ‏آید.

این گفتگو در واقع گزیده ‏ای از یک مباحثه مفصل با استاد سعیدی درباره شخصیت‏ های اسلامی دوران معاصر است که بخش‏های دیگری هم درباره علامه اقبال لاهوری، علامه امینی و مرحوم آیت ‏الله کاشف ‏الغطاء هم دارد که در اینجا و به تناسب کتاب، سخنان استاد سعیدی درباره سید جمال می ‏آید.

بخش دوم این کتاب، درباره «اندیشه‏ های اقبال لاهوری» است. این بخش با یادداشت استاد خسروشاهی با عنوان «اندیشه اقبال در ایران و آکادمی اقبال در لاهور» آغاز می‏شود و سپس با مقدمه مرحوم استاد غلامرضا سعیدی بر این کتاب می آید. استاد سعیدی در این بخش، به شرح زندگی و ترجمه احوال، اقبال شاعر، اقبال متفکر، اقبال مسلمان، اقبال معمار پاکستان، اقبال در خارج از هند و پاکستان، احیای فکر دینی در اسلام، روح فرهنگ اسلام، هدف های تعلیم و تربیت اسلامی از نظر اقبال، زنده بودن و زنده ماندن، ماهیت و اهمیت فلسفه اقبال و خطابه ای که کشوری را به وجود آورد (خطابه اقبال لاهوری در مجمع مسلمین هند در شهر الله‏ آباد در سال 1933م) می پردازد. در پایان هم گفتگویی با استاد سعیدی درباره زندگی و اندیشه های علامه اقبال لاهوری می آید.

ویرایش جدید کتاب «مفخر شرق، سید جمال ‏الدین اسدآبادی و اندیشه های اقبال لاهوری» در 384 صفحه با تیراژ 1000 نسخه و قیمت 12000 تومان منتشر شده است.

براساس این خبر، ترجمه کتاب های «عذر به پیشگاه محمد (ص) و قرآن» (نوشته جان دیون پورت)، «اسلام و غرب» (نوشته خورشید احمد)، «مبادی اسلام و اندیشه انقلاب اسلامی» (ابوالاعلی مودودی)، «فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام» (نوشته محمد قطب و دکتر فاضل الجمالی)، «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی(ع)» (نوشته صدرالدین شرف الدین)، «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» (نوشته دکتر محمد رفیع الدین)، «جنگ و صلح در قانون اسلام» (نوشته دکتر حمیدالله حیدرآبادی و مجید خدوری)، «محمدعلی جناح، موسس پاکستان» (نوشته هکتور بولیتو)، «ماجرای سقیفه» (نوشته علامه محمدرضا مظفر) و نگارش «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» از جمله آثار مهم اوست.

502

کد خبر: 958796

وب گردی

وب گردی