تیم اقتصادی اشتباهات مرگبار مرتکب شد

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت:تیم اقتصادی دولت اشتباهات مرگباری در سیاست های اقتصادی مرتکب شد که بایستی یک تجدید نظر جدی در سیاست های خود داشته باشند و راه حل برای گذر از این مرحله پیدا کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به وجود شباهت بین دولت های احمدی نژاد و روحانی گفت: تولید ناخالص ملی در هشت سال دوره احمدی نژاد (غیر از سال اولی که ادامه دولت قبلی بود و رشد داشت) کاهش پیدا کرد و در چند سال آخر دولت احمدی نژاد طبق آمارها نزدیک به منفی 6 درصد رسید. علاوه بر آن شاهد افزایش نقدینگی در دولت وی بودیم که در انتهای دولت نزدیک به ده برابر افزایش داشت. در دوره آقای روحانی نیز این روند کماکان ادامه پیدا کرد که در طول چهار سال اول دولت روحانی نزدیک به سالی 30 درصد با افزایش نقدینگی مواجه بودیم.

مظاهری با بیان اینکه اولین و ذاتی ترین اثر افزایش نقدینگی، قدرت خرید آن است عنوان کرد: در هر دو دولت برای اینکه قدرت خرید تبدیل به تقاضای کالا و خدمات و باعث بالارفتن قیمت ها نشود، با استفاده از یک سری ابزارهای اداری، اقتصادی و قانونی این نقدینگی را تشدید کردند و در عین حال جلوی تقاضای کالا و خدمات را گرفتند که این اشتباه هر دو دولت بود.

*دولت روحانی از تجربه دولت گذشته درس نگرفت

او با بیان اینکه نقدینگی انباشته در جامعه سبب یک تقاضا از جانب مردم اعم از اشخاص حقیقی و شرکت ها می شود به این صورت که برای حفظ ارزش پول خود اقدام به تقاضای برخی از کالا و خدمات می کنند ادامه داد: این تقاضا به صورت خرید سکه، ارز، مسکن خود را نشان می دهد و در نتیجه موجب انفجاری در قیمت ها می شود که هم در دی ماه و هم در فروردین ماه و هم اکنون شاهد آن هستیم اما متاسفانه دولت از این اتفاقات هنوز درس نگرفته است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: بروز چنین شرایطی ناشی از اعمال سیاست ها و مدیریت ناصحیح و توجه نکردن به قوانین طبیعی اقتصاد حتی به تجربه دولت های قبل از سوی این دولت است.

مظاهری با اشاره به رشد نقدینگی سایه به سایه با رشد تولید ناخالص داخلی گفت: برای تولید و افزایش تولید صرفا پول کفایت نمی کند بلکه کاری که دولت باید انجام دهد این است که شرایط سرمایه گذاری، تولید و رونق اقتصادی را طوری فراهم کند که مردم انگیزه پیدا کنند تا آن نقدینگی را صرف سرمایه گذاری در رشته های مختلف کنند در غیر این صورت اقتصاد مملکت آسیب خواهد دید و نتیجتا به جای اینکه از این نقدینگی تولید ثروت شود، این نقدینگی تبدیل به ثروت اندوزی می شود.

او خاطرنشان کرد: اگر آقای روحانی و مسئولین این دولت قبول کنند که یک چنین خطای بزرگی را در سیاست گذاری های خود انجام داده اند همین امروز هم دیر نیست که یک راهی پیدا کنند که مردم تشویق به سرمایه گذاری شوند تا از این نقدینگی لجام گسیخته گذر کنیم.

* 2 عامل رشد نقدینگی کدامند؟

رئیس کل اسبق بانک مرکزی به ریشه های رشد نقدینگی اشاره کرد و گفت: این رشد ناشی از تسهیلات و اعتباراتی است که چه دولت از سیستم بانکی و چه مردم و چه بانک ها از بانک مرکزی برای گردش کارهایشان می گیرند ضمن اینکه ریشه دوم این نقدینگی سودهای بانکی است که بانک ها به سپرده گذاران می دهند اما از وام گیرندگان نمی گیرند که این اتفاق باعث می شود که آن رشد نقدینگی کاذب در حساب های بانکی خود را نشان دهد.

* کاری که دولت باید به فوریت انجام دهد

مظاهری با تاکید براینکه یکی از کارهایی که دولت باید به فوریت انجام دهد حل نقدینگی ناشی از سود پرداختی توسط بانک هاست که طرازنامه بانک ها را منفی کرده گفت: اعمال افزایش سود بانکی نیز توسط دولت ممکن است به عنوان یک کار کوتاه مدت جواب دهد اما به عنوان یک بحث دراز مدت باعث منفی شدن طرازنامه بانک ها خواهد شد و به عنوان ربا محسوب می شود که بانک ها را اسیر ربا می کند و برای جمهوری اسلامی بعد از چهل سال مایه خجالت است که دولت نسخه ای را بپیچد که ربا را تشدید کند و از طریق ابزار ربوی بخواهد یک مشکلی را حل کند که قطعا نباید این کار را انجام دهد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: آقای روحانی و تیم دولت اشتباهات مرگباری در سیاست های اقتصادی مرتکب شدند که بایستی یک تجدید نظر جدی در سیاست های خود داشته باشند و علت اینکه این اشتباه را انجام دادند مشخص کنند و راه حل برای گذر از این مرحله پیدا کنند.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 958935

وب گردی

وب گردی