آب یکی از موضوعات اصلی برای همکاری ایران و اتریش است

سفیر اتریش با بیان اینکه مسله آب یکی از موضوعات اصلی برای همکاری ایران و اتریش است، گفت: در سطح اتحادیه اروپا مسئله آب از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و یک میلیارد یورو برای پروژه های زیست محیطی و آب اختصاص یافته است.

به گزارش ایسکانیوز، اشتفان شولتز طی سفر به هرمزگان و نشست با ریاست اتاق بازرگانی بندرعباس و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، اظهار داشت: مدت زمان زیادی نیست که وارد ایران شدم و بندرعباس را با اقتدار خاصی به عنوان نخستین سفرم انتخاب کردم.

وی با بیان اینکه اتریش به بندرعباس به عنوان یک دروزاه به خلیج فارس نگاه می کند، اظهار داشت: بنا به سفری که ریاست محترم جمهوری به اتریش خواهند داشت بازدید از نقاط مهم و استراتژیکی ایران برای هماهنگی های بیشتر سفر ریاست جمهوری در دستور کار سفارت قرار گرفت.

شولتز افزود: قطعا سفر من به استان هرمزگان با دستاوردهای خوبی همراه خواهد بود و ما قاعدتا به دنبال شناخت ظرفیت های ایران برای همکاری بیشتر بین دو کشو هستیم و ما دقیقا باید بدانیم که در چه زمینه هایی باید برنامه ریزی کنیم.

این دیپلمات اتریشی یادآور شد: روابط تاریخی ایران و اتریش به بیش از هفت قرن پیش برمی‌گردد و روابط بین دو کشور آکنده از همکاری و تعامل بوده است.

شولتز درخصوص تبیین روابط دوستانه ایران و اتریش گفت: اولین مقام عالی‌رتبه که هم پس از انقلاب و هم پس از رفع تحریم‌ها به ایران سفر کرد روسای جمهوری وقت اتریش بودند.

وی در ادامه توسعه بخش خصوصی را از جمله موضوعاتی دانست که دو طرف در روابط خود بر آن متمرکز شدند.

شولتز ادامه داد: اتریش آمادگی دارد برای گذار از اقتصاد تجاری به اقتصاد تولید محور با ایران همکاری کند و ما در تلاش هستیم حجم مبادلات تجاری را به دوران پیش از تحریم برگردانیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۱۶۰ سال روابط دیپلماتیک دو کشور گفت: انجمن فرهنگی ایران و اتریش ۶۰ سال قدمت دارد. این انجمن مهمترین انجمن فرهنگی اتریش در منطقه خاورمیانه و بزرگترین موسسه زبان کشور اتریش در جهان است.

شولتز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دریافت به موقع اطلاعات تجاری از ظرفیت های استان ها به ویژه استان هرمزگان می تواند سفر ریاست جمهوری ایران را به اتریش سودمندتر سازد.

وی با بیان اینکه اتریش در ایام خوب و ایام دشوار یک شریک خوب و همیشگی برای ایران است، تاکید کرد: اتریش منابع نفتی و گازی ندارد و تنها سرمایه این کشور نیروی انسانی متخصص و بخش خصوصی پویا و فعال است که در حال حاضر اتریش جزو 15 کشور مرفه جهان به شمار می رود.

این مسوول با بیان اینکه مسله آب یکی از موضوعات اصلی برای همکاری ایران و اتریش است، افزود: در سطح اتحادیه اروپا مسئله آب از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و یک میلیارد یورو برای پروژه های زیست محیطی و آب اختصاص یافته است.

سفیر اتریش در تهران با بیان اینکه بخش آب تنها بخشی است که در اتریش خصوصی سازی نشده است، افزود: آب 40 دریاچه اتریش از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و امید است با همکاری هایی که با ایران در این زمینه صورت می گیرد بتوانیم نوآوری ها و خدمات لازم را این زمینه تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: قاعدتا در حوزه خدمات رسانی، آب و محصولات کشاورزی و دارو تحریم ها بی اثر خواهد بود هر چند چالش هایی را بر سرراه مراودات تجاری دو کشور ایجاد خواهد کرد اما من یقین دارم ایران این ظرفیت را دارد که با دانش فنی خود این حوزه ها را فعال کند و باز هم تاکید می کنم که ما در کنار ایران خواهیم ماند.

901/900

کد خبر: 958980

وب گردی

وب گردی