فصل خزان روابط با ترکیه پس از انتخاب مجدد اردوغان

بسیاری از کارشناسان صهیونیست معتقدند انتخاب مجدد اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه فصل جدیدی در روابط تل آویو و آنکارا به شمار می رود و شاهد تنش های بیشتری در این روابط خواهیم بود زیرا اردوغان در دوره جدید از اختیارات بیشتری برخوردار است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، واکنش های اسرائیلی به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه ادامه دارد و پیروزی رجب طیب اردوغان در این انتخابات پیش بینی های سیاستمداران و کارشناسان صهیونیست درخصوص آینده روابط با ترکیه را در پی داشته است.

آساف گولان نویسنده اسرائیلی روزنامه اسرائیل هایوم در این خصوص گفت: انتخاب مجدد اردوغان تأثیری منفی بر روابط میان ترکیه و اسرائیل خواهد داشت چرا که وی با این انتخاب مجدد از اختیارات و قدرت بیشتری برخوردار گردیده و به این وسیله بر روابط ترکیه با اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت و شکاف میان آنکارا و تل آویو را گسترده تر می شود و هیچ نشانه‌ ای برای کاهش اختلافات فعلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: انتخاب تاریخی مجدد اردوغان اختیارات بیشتری از جمله انتخاب فرمانده هان ارتش، قضات و همه روؤسای مراکز قدرتمند موجود در کشور ترکیه را اعطا کرده است، همچنین وی می تواند قوانین مورد علاقه خود در حکومت را تصویب کند و این مساله باعث طرح سوالات متعددی در خصوص آینده روابط آنکارا و تل آویو می شود که از جمله آنها اینکه آیا افزایش تنش‌ها در روابط طرفین مورد انتظار است؟

گولان در این خصوص در ادامه مقاله خود نگرانی برخی از کارشناسان اسرائیلی در خصوص آینده این روابط را نقل می کند.

حای ایتان کوهن یانروجیک کارشناس امور ترکیه و کردها در دانشگاه تل آویو تأکید کرد: روابط میان دو کشور با روند فعلی ادامه خواهد یافت به طوری که اسرائیل حملات به مکرر اردوغان عادت می کند چرا که پیروزی بزرگ وی حاشیه‌ های تحرکات سیاسی رئیس جمهور ترکیه را به صورت قابل توجهی نسبت به گذشته افزایش خواهد داد، با وجود آنکه هرگز تغییراتی اساسی در روابط دو جانبه را شاهد نخواهیم بود اما این روابط مانند سال‌ های گذشته ادامه خواهد یافت.

وی افزود: روابط تل آویو و آنکارا در زمان اردوغان هنگامی که درگیری های نظامی در جبهه شمال با لبنان و در جنوب با نوار غزه آغاز شود شاهد تنش خواهد بود و اردوغان علیه ما با قدرت اقدام خواهد کرد و کانال‌های دیپلماتیک ما را مورد هجمه قرار داده و اسرائیل باید با این وضعیت سازگاری پیدا کند و باید آن را در هرگونه عملیاتی که قصد اجرای آن را دارد مورد توجه قرار دهد.

افرات آفیف کارشناس امور ترکیه در دانشگاه بار ایلان کارشناس مرکز پژوهش های استراتژیک بگین - سادات معتقد است روابط ترکیه و اسرائیل در آینده شاهد وخامت بیشتری خواهد بود، بر خلاف بسیاری از پیش‌ بینی ‌هایی که معتقد بودند لحن تنش آمیز اردوغان علیه اسرائیل تنها برای تحقق اهداف انتخاباتی وی بوده است.

این کارشناس صهیونیست افزود: سیاست مقابله با اسرائیل نزد اردوغان ثابت بوده و تغییری نکرده است و امروز بعد از آنکه وی در انتخابات موفق به دستیابی به قدرت و اختیارات شده است هرگز نمی‌تواند دشمنی با اسرائیل را متوقف نماید، امروز اردوغان می تواند ژنرال های ارتش، قضات و دیگر مسئولان کشور را منصوب نماید و همه اینها به معنای آن است که ما در دوره جدیدی از تنش رو به افزایش با روابط خود با ترک ها روبرو هستیم و هر کس غیر از این فکر کند در اشتباه است، اردوغان اختلافات و مشکلات با تل‌آویو را افزایش می دهد.

یونی بن مناخیم افسر اسرائیلی سابق اطلاعات نظامی اسرائیل (آمان) در پایگاه خبری نیوز وان گفت: موفقیت اردوغان با این میزان از اقبال مردم نسبت به وی در انتخابات نشانه بدی برای اسرائیل است و از این جهت اسرائیل باید نسبت به سیاست های آینده ترکیه نگران باشد چرا که اردوغان تنش در روابط با تل‌آویو را افزایش خواهد داد.

وی در مقاله خود نوشت: مقامات سیاسی اسرائیل در حالتی از نا امیدی از نتایج انتخابات ترکیه به سر برده و امیدوار بودند در نتایج انتخابات تغییراتی حاصل شود و نظام اردوغان تغییر یافته و دو طرف وارد دوره جدیدی از روابط دو جانبه شوند چرا که دارای منافع مشترکی در زمینه های اقتصادی هستند اما آرزوی آنها متاسفانه محقق نخواهد شد.

مناخیم که از کارشناسان ماهر و با تجربه در امور خاورمیانه است و از نظرات ویژه ای در مخالفت با عرب ها و فلسطینیان برخوردار است ادامه داد: انتظار می رود روابط آنکارا و تل آویو به حدی متشنج شود که اگر این روابط در خدمت منافع سیاسی اردوغان باشد به طور کامل قطع شود چرا که وی از معدود روؤسای جمهور است که با توافق قرن مخالف است و از ابتدای اعلام تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل دو کنفرانس فوق العاده برای سازمان همکاری های اسلامی در استانبول تشکیل داده است.

وی در پایان مقاله خود گفت: اردوغان به حمایت از حماس ادامه خواهد داد و با وجود اعتراضات و مخالفت های اسرائیل به این جنبش آزادی عمل بیشتری در کشور خود می ‌دهد، چنانچه ترکیه روابط خوبی با ایران داشته و از این جهت برای اسرائیل مشکل است که در مقابل سیاست های خصمانه ترکیه خویشتنداری نماید، اسرائیل به احتمال زیاد نسبت به ارائه پیشنهادی سیاسی بین المللی برای درخواست از ترکیه جهت بستن دفتر های حماس در استانبول اقدام خواهد کرد.

ایتمار آیخنر تحلیلگر سیاسی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحرونوت در این خصوص گفت: اردوغان مشکلات داخلی متعددی دارد از این جهت برای تنش در روابط با اسرائیل عجله خواهد کرد.

وی در گزارش خود به نقل از آلون لیئیل سفیر سابق اسرائیل در ترکیه آورده است: پیروزی اردوغان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از محافل سیاسی و دیپلماتیک اسرائیل را غافلگیر کرد و برخی از پیش بینی ها بر این مطلب تاکید داشت که انتخاب وی به دور دوم کشیده شود.

این مقام دیپلماتیک اسرائیلی افزود: پیروزی اردوغان این پیش ‌بینی را مورد تایید قرار می‌دهد که آینده روابط با ترکیه شاهد سردی بیشتری خواهد بود که برای اردوغان امری مثبت محسوب می شود و بهتر از گزینه قطع رابطه کامل است، چرا که اگر به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری وارد می شد مجبور بود در سخنان خود لحنی افراطی تر علیه اسرائیل اتخاذ کند که می توانست منجر به قطع روابط تجاری با اسرائیل شود که بدترین سناریو در رابطه با اسرائیل به شمار می رود زیرا میانگین مبادلات تجاری با ترکیه به 4.5 میلیارد دلار در سال می رسد.

کد خبر: 959059

وب گردی

وب گردی