توافق قرن و تاثیر آن بر امنیت اردن

یک پایگاه خبری عبری زبان به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: اجرایی شدن توافق قرن اوضاع داخلی اردن را متشنج خواهد کرد زیرا بیشتر اهالی این کشور را فلسطینیان تشکیل می دهند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، یک مسئول بلند پایه آمریکایی گفت: توافق قرن اوضاع اردن را متشنج خواهد کرد چرا که بیشتر ساکنان این کشور فلسطین می باشند اما هنوز زمان اعلام نهایی آن مشخص نشده است.

پایگاه خبری عبری زبان واللا به نقل از یک مسئول بلند پایه آمریکایی اعلام کرد: طرح صلح رئیس جمهور آمریکا میان فلسطینیان و اسرائیلی ها متضمن گزینه صلح می باشد و نه خشونت و از هر دو طرف می‌خواهد عقب نشینی های را در برخی موضوعات انجام دهند، اما این توافق موجب ایجاد تشنجاتی در اردن خواهد شد و این مساله در دیدار اخیر ملک عبدالله دوم به واشنگتن مورد بررسی قرار گرفت.

این پایگاه خبری به نقل از این مسئول آمریکایی نوشت: این توافق صلح آفرین است و نه خشونت آفرین و دیدار کوشنر داماد و مشاور ترامپ از مصر، عربستان، اردن، قطر و اسرائیل به همراه گرینبلات فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا با هدف توضیح این توافق برای این کشورها بوده است اما زمان نهایی اعلام آن را مشخص نکرده اند.

این مسئول آمریکایی افزود: اردن شریک اساسی در مسیر صلح فلسطینی - اسرائیلی می باشد.

لازم به ذکر است کوشنردر جریان دیدار خود از اسرائیل، مصر، عربستان، اردن و قطر بر ضرورت تفاهم عربی - آمریکایی برای تحقق صلح در منطقه تاکید کرد، اما روزنامه صهیونیستی معاریو معتقد است جزئیات این توافق هنوز مشخص نشده و خاورمیانه در جریان سفر کوشنر به منطقه در انتظار تعیین تکلیف نهایی این توافق است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اسرائیل هاآرتص یکی از محورهای اصلی توافق قرن آن است کخ منطقه ابودیس به عنوان پایتخت کشور فلسطین به جای قدس شرقی در نظر گرفته شده است که در مقابل آن اسرائیل تنها از 4 یا 5 منطقه عربی در شرق قدس عقب نشینی خواهد کرد و به این ترتیب این شهر به طور کامل در اختیار دولت اسرائیل قرار خواهد گرفت. چنانچه منطقه وادی الاردن نیز کماکان تحت تسلط کامل اسرائیل باقی خواهد ماند، علاوه بر آنکه کشور فلسطین بدون ارتش و خلع سلاح و بدون هرگونه سنگین ایجاد خواهد شد، همچنین در این توافق طرح های اقتصادی برای بازسازی غزه در نظر گرفته شده است.

کد خبر: 959101

وب گردی

وب گردی