راهکارهای مدیریت روستایی در ایران  کتاب شد

کتاب «آسیب شناسی مدیریت روستایی در ایران» نوشته دکتر نصرالله مولایی هشجین و دکتر احمد حاج علیزاده توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به تازگی کتاب «آسیب شناسی مدیریت روستایی در ایران» را روانه بازار نشر کرده است. این کتاب شامل بخش هایی چون ضرورت اهمیت توجه به مدیریت روستایی، مدیریت محلی ، توسعه روستایی و... است.

مدیریت روستایی در ایران از گذشته دور تاکنون با چالش های ساختاری و مسائل و مشکلات عدیده ای روبرو بوده است. از یکسو با توجه به تغییر شرایط و مقتضیات زمانی، دیگر ساختار سنتی اعمال مدیریت در مناطق روستایی قادر به حل و فصل مشکلات این جامعه تولید کننده نبوده و از دیگر سو، ساختار جدید مدیریت روستایی که مبتنی بر مشارکت مردم در امور و برنامه ریزی از پایین به بالا است، به دلایل متعدد از جمله غیر بومی بودن و نداشتن ریشه در بطن جامعه ایرانی نتوانست جایگاه خود را پیدا کند.

در جریان اصلاحات ارضی دهه چهل و حذف بزرگ مالکان از عرصه های روستایی، اختیارات مدیریت بومی و سنتی روستا هم به ناچیز ترین سطح خود می رسد و جریان دولتی شدن آن هم روز به روز افزایش یافت و در نتیجه دست روستاییان از مشارکت در تصمیم گیری برای اداره امور داخلی خود کوتاه تر شد.

امروزه مدیریت روستایی با رویکرد (الگو، سرمشق) توسعه پایدار روستایی همراه است تا فرآیند برنامه ریزی ها را در مناطق روستایی به وسیله مردم و از طریق تسهیل گری دیگر عاملان توسعه یعنی نهادهای دولتی، سازمان های مردمی، نهادهای علمی تحقیقاتی تحقق بخشد و حق توسعه یافتگی انسان ها و مکان ها را نهادینه کند.

گره مدیریت روستایی در ایران، طی چند دهه گذشته و شاید در یکصد سال اخیر در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یکی از مهمترین و حساس ترین معضل و چالش برنامه ریزان و متخصصین بوده است، این مساله همان قدر که در هر یک از ابعادش اهمیت فوق العاده ای دارد، برای روستا و روستاییان که به گفته لمبتون اساس حیات اجتماعی ایران بر آنها استوار است، حائز اهمیت است.

به همین منظور این کتاب سعی بر این دارد تا از طریق آسیب شناسی چالش های مختلف در فرآیند مدیریت روستایی را از طریق الگوی توسعه پایدار، به بررسی عوامل و نیروهای درونی و بیرونی اثرگذار در این زمینه پرداخته و راهکارهایی را در جهت کاهش و یا تعدیل مشکلات و نارسایی های موجود ارائه دهد.

کتاب «آسیب شناسی مدیریت روستایی در ایران» نوشته دکتر نصرالله مولایی هشجین و دکتر احمد حاج علیزاده در 172 صفحه با قیمت 12 هزار تومان منتشر شد.

502

کد خبر: 959150

وب گردی

وب گردی