زنگ کنکور 97 از روز گذشته نواخته شد

دومین روز بزرگترین رقابت علمی کشورصبح امروز با برگزاری آزمون داوطلبان رشته علوم تجربی به عنوان پرمخاطب ترین گروه آزمایشی کنکور امسال، در سراسر کشور آغاز شد.

بالاخره شمارش معکوس به پایان رسید و از روز گذشته پنج شنبه 7 تیرماه 97 رقابت نفس گیر کنکور آغاز شد و نتیجه یکسال یا شاید چند سال برنامه ریزی و تلاش به مرحله امتحان و آزمایش رسید. اینکه سال آینده هم داستان طولانی کنکور ادامه دارد یاخیر باید منتظر تصمیم مجلس بود، که البته مدت هاست مجلسی ها در صدد راه های جایگزین مناسب برای کنکور هستند.باید دید بالاخره این سد برداشته خواهد شد یا همچنان قصه ادامه دارد.

از ساعت ۸ صبح روز گذشته (پنجشنبه هفتم تیر ماه) نخستین روز از کنکور سراسری ۹۷ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و همچنین در کدرشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در دونوبت صبح و عصر برگزار شد و امروز جمعه هشتم تیرماه 97 پایان می‌پذیرد.

براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین علوم ‌انسانی صبح روز گذشته و آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی هنر عصر روز گذشته (پنجشنبه هفتم تیر ماه ۹۷ ) برگزار شد. همچنین آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی صبح امروز جمعه هشتم تیر ماه و آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی بعد از ظهر امروز (جمعه هشتم تیر) برگزار می‌شود.

در کنکور سراسری امسال یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد، ۵۹۹ هزار و ۳۱۳ نفر زن و مابقی مرد هستند. به عبارت دیگر ۵۹.۲۳ درصد داوطلبان کنکور ۹۷ را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین آمار داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ تعداد ۲۷ هزار و ۴۶۶ نفر بیشتر شده است.

از مجموع ثبت نامی های کنکور امسال، تعداد ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تعداد ۶۴۲ هزار و ۴۵۱ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، تعداد ۲۰۵ هزار و ۲۶ نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، تعداد ۱۲ هزار و ۲۶۰ داوطلب در گروه آزمایشی هنر و ۷ هزار و ۵۳۸ نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ثبت‌نام نموده‌اند. در واقع بیشترین ثبت‌نام کنندگان آزمون سراسری ۹۷ در گروه آزمایشی علوم تجربی رقابت می‌کنند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، حدود ۷۵ درصد داوطلبان دانشگاه‌ها (بدون احتساب دانشگاه آزاد) می‌توانند وارد موسسات آموزش عالی شوند و ظرفیت پذیرش در این آزمون نیز تفاوت چندانی با سال گذشته نخواهد داشت.

نتایج اولیه آزمون سراسری ۹۷ به صورت کارنامه تنظیم شده و کارنامه اولیه دهه دوم مرداد ماه ۹۷ بر روی سایت سازمان سنجش‌ آموزش کشور قرار می‌گیرد.

استقبال و گرایش بی نظیر به سمت رشته علوم تجربی به دلیل برخورداری از بازار اشتغال مناسب مساله ای است که باید توسط مسئولان امر مورد بررسی قرار گیرد که ادامه این روند وضعیت نامساعد علوم انسانی در کشور را با بحران شدیدتری مواجه خواهد کرد که قطعا اثرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. در زمانی که مدیریت جهان برمبنای علوم انسانی قرار دارد کمبود نخبه و نظریه پرداز در این رشته ها کشور را با آسیب های جبران ناپذیری مواجه خواهد کرد. البته که مهجور ماندن علوم ریاضی و فیزیک هم جز ضروریات کشور است جای تامل دارد، که توجه به این امور و ساماندهی آن توجه بیشتر مسئولان امر را می طلبد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 959279

وب گردی

وب گردی