عربستان اداره اوپک را به آمریکا سپرده است

نماینده ایران در اوپک ضمن انتقاد از طرح عربستان برای افزایش تولید نفت گفت، این به معنای نقض تصمیم هفته گذشته اوپک و موجب تحقیر این سازمان است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از رویترز، نماینده ایران در اوپک ضمن انتقاد از طرح عربستان برای افزایش تولید نفت و فشارهای آمریکا به ریاض برای بالا بردن تولید گفت، این به معنای نقض تصمیم هفته گذشته اوپک و موجب تحقیر این سازمان است.

اوپک و گروهی از تولید کنندگان غیر اوپکی روز شنبه توافق کردند که پس از ماه ها کاهش بیش از حد تولید به دلیل افت عرضه نفت ونزوئلا و آنگولا، میزان پایبندی به توافق کاهش تولید را به سطح 100 درصد برگردانند.

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک در واکنش به خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان تولید خود را در ماه جولای به 11 میلیون بشکه خواهد رساند که بالاتر از سقف تعیین شده برای این کشور (10.058 میلیون بشکه در روز ) از سوی اوپک است گفت: «وزارت امور خارجه آمریکا می گوید این (مقدار تولید) کم است و عربستان می گوید ما در ماه جولای 11 میلیون بشکه تولید خواهیم داشت. من متاسفم که اعلام کنم هر دوی این کشورها در حال به سخره گرفتن اوپک هستند.»

روز دوشنبه، ریک پری، وزیر انرژی آمریکا گفته بود، توافق اوپک در مورد افزایش تولید ممکن است برای پاسخگویی به نیازهای بازار کافی نباشد.

این اظهارات نماینده ایران نشان دهنده عمق اختلاف نظرها میان ایران و عربستان بر سر نحوه تفسیر توافق هفته گذشته اوپک در وین است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفته، توافق اوپک به معنای تخصیص مجدد سهمیه تولید اضافه کشورهایی که قادر به افزایش تولید نیستند، میان کشورهایی نظیر عربستان است که قادر به بالا بردن تولید خود هستند. اما ایران قویا با این تفسیر مخالف است.

کاظم پور افزود: «تصمیم ما در آخرین نشست اوپک به هیچ عضوی اجازه نمی دهد که بیش از سهمیه خود تولید کند، بلکه باید تلاش کند که تبعیت خود از توافق را به 100 درصد برساند... هیچ مجوزی برای نقض این توافق وجود ندارد. اگر آنها این کار را انجام دهند، این بدان معناست که وزارت امور خارجه آمریکا دارد اوپک را اداره می کند.»

منبع:تسنیم

402

کد خبر: 959332

وب گردی

وب گردی