مسئله کم آبی نباید دشمنان را به هوس بیاندازد

وزیر نیرو گفت: یک هزار میلیارد تومان برای طرح‌های اضطراری آبرسانی در ۲۰۰ شهر اختصاص داده شده است.

به گزارش ایسکانیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به هفته صرفه جویی آب و مدیریت بهینه منابع زیست محیطی، گفت: اصلی‌ترین برنامه وزرات نیرو و دولت سیاستی به نام سازگاری با کم آبی است و سازگاری با کم آبی درست مصرف کردن انرژی را در خود مستتر دارد.

وی افزود: در حالی در سالهای گذشته حدود 9 هزار و 300 مگاوات برق تولید می‌کردیم اما امسال به دلیل کم بارشی در پاییز و زمستان، چند هزار مگاوات کاهش تولید برق داشتیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران یک سوم متوسط جهانی دارای بارش است و کم بارشی بخشی از واقعیت کشورمان است، تصریح کرد: از گذشته های دور یاد گرفته ایم که چگونه با کم بارشی سازگار باشیم، افتخار ما این است که پدران ما در سه هزار سال پیش پیشرفته ترین فناوری بهره برداری صحیح از منابع زیر زمین یعنی قنات را به جهان عرضه کردند و در سرزمین خود مانده اند و با طبیعت سازگار شدند، قطعنا ما هم می‌توانیم.

وی ادامه داد: بارش هایی فصل بهار امسال به میزان مورد نیاز کم بارشی ها را تامین نکرده به طوری که برخی از استانها تا 75 درصد با کم بارشی مواجه بوده‌اند.

اردکانیان بیان کرد: ما حدود 4 میلیارد متر مکعب پساب تولید می‌کنیم که پس از تصفیه می‌تواند در صعنت و کشاورزی مصرف شود، ما میلیاردها متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم تا امنیت غذایی خود را تامین کنیم.

وزیر نیرو گفت: ما می‌توانیم با بهره مندی از فناوری های جدید و روش های صحیح، میلیون ها متر مکعب آب را در بخش کشاورزی صرفه جویی کنیم و برای جمعیتی دو برابر جمعیت کنونی کشور آب کافی برای شرب، بهداشت و صنعت در دسترس داشته باشم.

اردکانیان تاکید کرد: ما باید در شهرهای بزرگ که آب با کیفیت مناسب برای شرب مردم فراهم می‌شود را به سایر مصارف اختصاص ندهیم و در مصرف آن در بخش بهداشت به اندازه کافی ممسک باشیم و به یاد بیاوریم که قطره قطره آبی که به عنوان نظافت محیط از آن استفاده می‌شود در نقاط بی شماری از کشور و در روستاها منبع شرب است، لذا باید بهتر و صحیح تر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه دولت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را ایجاده کرده است، اظهار کرد: در هفته گذشته بود که مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های اضطراری آب رسانی در بیش از 200 شهر اختصاص داده شده است و تعدادی از روستاهای ما که هنوز نیازمند کمک در این زمینه هستند، منابع آب رسانی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وزیر نیرو ادامه داد: در بخش برق هم دولت برنامه ریزی های لازم را داشته، به طوری که دستگاه های دولتی در مقایسه با تابستان سال گذشته در بخش آب و برق صرفه جویی خواهند کرد.

اردکانیان اظهار کرد: مسئله کم آبی نباید دشمنان را به هوس بیاندازد که آنها بخواهند در زمینه آب اقدام به تحریک مردم در مناطق کم آب و دارای مشکل کنند، رژیم صهیونیستی در دهه های گذشته از همه ابزار ممکن و حتی با استفاده از علم امروز و با تهیه مدل‌های ریاضی سعی در سرقت کردن منابع آبی خاورمیانه و مناطق تحت اشغال کرده، لذا نباید به هوس بیافتد که در موضوع کم آبی ایران وارد معرکه شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

302

کد خبر: 959349

وب گردی

وب گردی