ابراهیمی‌ترکمان: سوءاستفاده از محیط زیست به دلیل خودمحوری انسان است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: سوءاستفاده از محیط زیست به دلیل خودمحوری انسان است؛ بر این اساس که همه چیز باید در اختیار او باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، در هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی که با موضوع «ادیان و محیط زیست» در لبنان در حال برگزاری است، گفت: انسان از زخم بدن دیگران متنفر است؛ اما زا دیدن زخم خود متنفر نمی‌شود؛ علت این امر «حب نفس» و «خودشیفتگی» است.

وی افزود: انسان هیچ ایراد و نقصی در خود نمی‌بیند و خود را عاری از زشتی و بدی می‌داند. انسان دارای حب نفس همچنین دارای چند ویژگی است؛ علاقه درونی به دیگران ندارد، به دنبال تصویر خود در دیگران است و اگر تصویر خود را ببیند اهمیت می‌دهد، به محیط اطراف توجه ندارد، همه را به عنوان ابزار می‌بیند، و در آخر اینکه از همه چیز سوءاستفاده می‌کند.

رییس شورای سیاستگذاری هماهنگی‌های گفت‌وگوی ادیان در جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنانش بیان کرد: سوءاستفاده از محیط زیست به دلیل خودمحوری انسان است؛ بر این اساس که همه چیز باید در اختیار او باشد. این موضوع همیشه مسأله بوده است؛ اما چرا امروز خطرناک است؟ به دلیل افراط در برخی رفتارهای مخل حفظ محیط زیست است.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: حب نفس تا حدودی خوب است؛ اما باید متعادل باشد. امروزه به دلیل تکنولوژی و توسعه، انسان همه چیز را در اختیار خود می‌خواهد و به همین دلیل به افراط روی آورده است و همه چیز را در اختیار خود می‌خواهد.

وی همچنین با بیان این گفته اندیشمند مسلمان غزالی که رد آن می‌گوید؛ «غفلت تنها بیماری است که برای هشیار کردن غافل دلیل نیاز نیست»، گفت: برای بیدار کردن یک غافل، نیاز به علت است و نه دلیل. در این گفت‌وگوهای دینی در کنار هم دلایل را مطرح می‌کنیم که گاهی اثباتی و گاهی اقناعی است که بین این دو فرق است. شاید دلایل اثباتی باشد؛ ولی دل را آرام نمی‌کند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: علت هشیارسازی پیروان ادیان برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، آموزشی و در عین حال تلقینی است که اگر دلایل به علت تبدیل شد، ما موفق شده‌ایم.

بنا بر اعلام این خبر، هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی (6 تا 8 تیرماه) با موضوع «ادیان و محیط زیست» به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی در آنطلیاس لبنان در حال برگزاری است.

«محیط زیست و ارزش‌های مشترک اخلاقی در ادیان الهی»، «تعامل رهبران ادیان با محیط زیست: دو الگوی شاخص حضرت محمد (ص) و حضرت عیسی مسیح (ع)»، «تأثیر محیط زیست سالم در زندگی فردی و اجتماعی از دیدگاه اسلام و مسیحیت» و «انسان و طبیعت در آموزه‌های ادیان اسلام و مسیحیت»، نشست‌های این دور از گفت‌وگوها هستند.

500

کد خبر: 959457

وب گردی

وب گردی