آب؛ دغدغه غالب استان ها

با آغاز فصل تابستان بار دیگر زمزمه کمبود آب و جیره بندی آن در برخی از استان های کشور به گوش می رسد اما امسال با حساسیت و شدت بیشتر شاهد این موضوع هستیم.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، وضعیت قرمز رودخانه های کشور و به طبع آن منابع آب بسیار نگران کننده است؛ ارائه راهکارهای علمی و پیشگیرانه برای هدر رفت آب در استان ها مد نظر مدیران استانی است.

در ادامه به وضعیت و چگونگی مصرف آب در شهرها و استان های کشور نگاهی کلی خواهیم داشت:

آذربایجان شرقی/حالت بحرانی نداریم

یوسف غفارزاده ظهر امروز در نشست خبری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اظهار کرد: وضعیت آب استان از وضعیت آب در کشور تبعیت می‌کند اما در مقایسه با سایر استان‌ها می‌توان گفت حالت بحرانی نداریم.

وی در ادامه تشریح کرد: وضعیت بارش در کشور ما در مقایسه با میانگین جهان، یک‌سوم است درحالی که میزان مصرف ما در یک‌شبانه روز برای هر فرد ۲۴۰لیتر است که این رقم در دنیا به صورت میانگین ۱۳۰لیتر است.

وی درباره تبعات مصرف بالای آب در استان اعلام کرد: در استان آذربایجان شرقی ۲۵دشت داریم که آب‌های زیرزمینی دشت‌ها سالیانه افت می‌کنند و مخازن آب‌های زیرزمینی رفته‌رفته خالی می‌شوند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین تصریح کرد: در سال ۹۷ بارش استان ما نسبت به سال گذشته ۵۴درصد افزایش پیدا کرده است و نسبت به میانگین دراز مدت ۲۸درصد شاهد افزایش بارش بوده‌ایم اما این افزایش نباید ما را به اشتباه بیندازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد: سالانه ۴۰میلیون مترمکعب از ذخایر زیرزمینی آب استان‌مان مصرف می‌شود که تا به‌حال ۱میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمعکب مصرف شده است.

وی از اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی برای تثبیت مصرف ذخایر زیرزمینی خبر داد و گفت: ۴سال پیش مصرف سالانه از ذخایر آب‌های زیرزمینی استان ۵۰میلیون مترمعکب در سال بود که حالا ۱۰میلیون مترمکعب از مصرف‌مان را کاهش داده‌ایم.

غفارزاده همچنین تصریح کرد: تامین آب جمعیت ۲میلیون‌نفری تبریز کار آسانی نیست و ما اکنون باید به دنبال منبع جدیدی برای تامین آب تبریز باشیم و در همین راستا در حال حاضر انتقال آب ارس به تبریز مطرح شده است.

وی همچنین از افتتاح سد کلقان در ۲۳کیلومتری بستان‌آباد با ۲۱میلیون‌ مترمکعب حجم مخزن آب در شهریورماه امسال و همچنین سد حاجی‌لار در ورزقان با ۵۰میلیون مترمکعب مخزن آب به زودی خبر داد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در پایان اعتبار پیش‌بینی شده این شرکت را در سال ۹۶، هزار و ۵۰۰میلیارد تومان عنوان کرد که ۱میلیارد و ۹۰میلیون تومان از آن جذب شده و در راستای توسعه پایدار منابع آب استان هزینه شده‌اند.

بوشهر/کل استان از نظر تامین آب شرب در وضعیت قرمز قرار دارد

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در تابستان سال جاری کل استان بوشهر در وضعیت قرمز از نظر تامین آب شرب قرار دارد.

سید کمال‌الدین شهریاری در گفت‌وگویی اظهار داشت: امسال به دنبال کاهش بارش‌ها در نقاط مختلف کشور شاهد کمبودهایی از نظر تامین منابع آبی هستیم و در استان بوشهر نیز کمبودهای زیادی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نقشه‌های تایید شده شرکت آب و فاضلاب استان در تابستان سال جاری کل استان بوشهر از نظر وضعیت بحران آبی وضعیت قرمز خواهد داشت.

شهریاری یکی از بهترین راهکارها برای تامین آب مورد نیاز در استان بوشهر و جبران کمبودهای منابع آبی را استفاده از شیرین‌سازی آب دریا دانست و اضافه کرد: ایجاد و توسعه تاسیسات آبشیرین‌کن نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی افزود: از شرکت آب و فاضلاب می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر آب شیرین‌کن دلوار احداث شود تا شاهد تامین حداقل بخشی از نیازهای آب استان بوشهر و به ویژه در منطقه دلوار باشیم.

وی تاکید کرد: باید راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی تامین آب در استان بوشهر اتخاذ شود تا شاهد رفع مشکلات و کمبودهای منابع آبی باشیم و مردم کمتر در سختی باشند.

شهریاری ادامه داد: از همه ظرفیت‌ها برای بهبود وضعیت و تامین خواسته‌های مردم به ویژه در شهرستان‌های دشتی و تنگستان استفاده خواهیم کرد و امیدواریم مسئولان به مطالبات و خواسته‌های مردم جامه عمل بپوشانند.

خوزستان/پرآب اما با بحران

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پدیده خشکسالی در خوزستان گفت: اکنون کف رودخانه کارون که پرآب‌ترین رودخانه کشور و منطقه بود، مشخص شده است و رودخانه‌های مارون و جراحی نیز خشک شده‌اند.

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد با بیان اینکه خشکسالی پدیده‌ای است که در دوره‌های مختلف در کشور و منطقه وجود داشته است، اظهار کرد: کم‌بارشی و استفاده نامطلوب از منابع آبی دو عامل ایجاد خشکسالی هستند.

وی افزود: برخی که در مناطق پرآب هستند بیش از اندازه آب مصرف می‌کنند و موجب بروز مشکلات و کم‌آبی می‌شوند. در حال حاضر خوزستان پرآب با بحران خشکسالی مواجه شده است.

نماینده شادگان ادامه داد: همچنین انتقال آب، سدسازی‌های بیش از اندازه، توسعه زمین‌های کشت بالادست و آبیاری سنتی، عدم مدیریت آب و عدم استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری موجب می‌شوند منابع آب را از دست بدهیم.

ناصری‌نژاد تصریح کرد: مشکلاتی که خشکسالی در خوزستان ایجاد کرده است اولین ضربه را به کشاورزان و کسانی که به طور مستقیم از آب استفاده می‌کنند و چرخ اقتصاد مملکت را می‌چرخانند، وارد می‌کند. در حال حاضر نخلستان‌ها خشک شده‌اند و اگر نخلستان خشک شود برگرداندن آن سخت است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر کشت‌ها در خوزستان از بین رفته است و مسئولین مرتبا به دلیل کم بودن منابع آبی دستور منع کشت می‌دهند. قطعا اگر مدیریت صحیحی در منابع آبی داشتیم چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شد.

نماینده شادگان با اشاره به بحث معوض کشت به کشاورزان عنوان کرد: علی‌رغم پیگیری‌ها و قول دولت مبنی بر اینکه معوض کشت را به کشاورزان پرداخت می‌کنند اما تاکنون اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

ناصری‌نژاد تصریح کرد: تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم تقریبا به خشک‌زار تبدیل شده‌اند، طبق آماری که ارائه شده می‌گویند تالاب هورالعظیم آبگیری شده است، اما این موضوع بعید است. گاهی وقت‌ها در مقطعی آب به تالاب وارد می‌کنند اما پایدار نیست و بعد از مدتی مجددا تالاب خشک می‌شود و دیگر کسی سراغ تالاب را نمی‌گیرد.

نماینده شادگان افزود: در حال حاضر از 430 هزار هکتار مساحت تالاب شادگان تنها 50 هزار هکتار آن آب دارد. آبی که در این 50 هزار هکتار وجود دارد نیز پساب نیشکر، پساب‌های زراعی منطقه و فاضلاب‌های شرق اهواز است. بعضی مناطق این تالاب نیز به نمک‌زار تبدیل شده و احتمال وقوع طوفان نمک وجود دارد.

خراسان رضوی/۳۰ شهر خراسان رضوی با بحران آب مواجه خواهند بود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: تابستان امسال ۳۰ شهر خراسان رضوی با بحران آب مواجه خواهند بود.

حسین اسماعیلیان صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: طبق آمار موجود در خراسان رضوی ۸۲ پروژه آبی، ۷۸ پروژه فاضلابی، ۳۰ پروژه مطالعاتی آبی و ۳۰ پروژه مطالعاتی فاضلابی در حال اجرا بوده که باید بگوییم از مجموع اعتبارات ۱۰۳ میلیارد تومانی سال ۹۶ تنها ۴۰ درصد آن تخصیص یافته و اعتبار مصوب برای سال ۹۷،نیز ۴۰ میلیارد تومان است.

وی افزود:در سال جاری حفر و جابه‌جایی ۳۷ حلقه چاه، تجهیز ۳۴ حلقه چاه، ۱۱۶ کیلومتر خط انتقال و ۱۷۵۰۰ متر مکعب مخزن آبی به مجموعه تاسیسات آبی استان اضافه خواهد شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: آب شرب خراسان رضوی از ۴۵۰ منبع تامین می‌شود و با توجه به اینکه ۳۰ شهر بحرانی‌ در تابستان امسال داریم تمامی تاسیسات آبی استان مجهز و به‌روز شده تا با مشکلی مواجه نشویم.

سیستان و بلوچستان/۱۶ شهرستان درگیر بی آبی هستند

رئیس کارگروه صیانت از منابع آب سیستان و بلوچستان گفت: ۱۶ شهرستان سیستان و بلوچستان امسال درگیر تنش های بی آبی است. محمد علی حمیدیان ظهر امروز در نشست کارگروه صیانت از منابع آب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در فصل بارش سال جاری مجموع نزولات آسمانی حداکثر 25 میلی لیتر بوده است که نسبت به الگوی درازمدت استان 72 درصد کاهش را نشان می‌دهد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: بیش از 16 شهرستان استان در تابستان سال جاری با تنش های آبی روبرو هستند. وی با تبیین مسائل مرتبط با تبیین مسائل مرتبط با تامین آب شرب مناطق روستایی گفت: آب شرب بیش از 1700 روستای سیستان و بلوچستان امسال با تانکر و روش سقایی تامین می‌شود. حمیدیان خاطرنشان کرد: معضلات مربوط به آب شرب روستایی حداقل 330 هزار نفر از جمعیت روستایی را درگیر کرده است.

‌همچنین معاون شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه انشعابات غیر مجاز یکی از دلایل افت فشار آب در منطقه محسوب می شود گفت: یک میلیون نفر در 16شهر سیستان و بلوچستان با کم آبی روبرو هستند. نصرالله چاری در جلسه شورای اسلامی استان افزود: هم اینک 613حلقه چاه تامین آب آشامیدنی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که تنها آبدهی 144حلقه نرمال و میزان آبدهی 178حلقه چاه 50 درصد کاهش یافته، در حالی که 50 درصد این چاه‌ها نیز خشک شده‌ و 96 حلقه چاه نیز در حال خشک شدن است .

شیراز/در صورت عدم رعایت مصرف، آب جیره بندی می شود

درصورتی که مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند، آب شیراز جیره‌بندی می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز گفت: با توجه به کاهش ۵۱ درصد بارندگی در میانگین بلند مدت شیراز، تامین آب آشامیدنی تابستان امسال نیازمند صرفه جویی ۲۰ درصدی شهروندان است.
اله بخش نظرپور با پیش بینی این که در تابستان شش هزار و ۲۴۰ لیتر بر ثانیه آب در شیراز مصرف شود، افزود: با توجه به کاهش بارندگی ها، حدود ۱۴ درصد کمبود آب در این شهر وجود دارد.
وی گفت: متوسط سرانه مصرف آب در بخش خانگی شیراز حدود ۱۳۰ لیتر است که باید در شرایط کنونی این نسبت به ۱۰۵ لیتر برسد تا کاهش مصرف سرانه بتواند ما را به عبور از تابستان امیدوار کند.
مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز ادامه داد: تیر و مرداد ماه بیشترین حد مصرف آب در شیراز است که در این مدت با کمبود ۶۰۰ هزار و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب مواجه هستیم، اما با ۲۰ درصد صرفه جویی می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.
نظر پور تاکید کرد: اگر صرفه جویی انجام شود و مردم همکاری لازم را داشته باشند آب شرب جیره بندی نخواهد شد.
نظر پور افزود: در حال حاضر عمق چاه‌های آب در شیراز بالای ۳۰۰ متر است در صورتی که در ۱۰ سال گذشته عمق چاه‌های استحصال آب در این شهر به ۲۰۰ متر می‌رسید.

استان اصفهان/هیچ جیره بندی نداریم

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه اگر شرایط خاص شد در شبکه شرب از چاه های با کیفیت استفاده می کنیم، گفت: هیچ جیره بندی نداریم چون جیره بندی معضلات بیشتری را در پی دارد، وزارت نیرو زیر بار جیره بندی نمی رود چرا که شبکه آب شرب کشش جیره بندی را ندارد.

هاشم امینی چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: یکم تا هفتم تیر هفته صرفه جویی است که نزدیک 30 سال در تقویم رسمی کشور وجود دارد، اما متاسفانه این هفته صرفه جویی صرفا به همین یک هفته بسنده شده و تنها صحبت های کلیشه ای مطرح می شود، اما در استان اصفهان به سبب شرایط سخت آب، تمام سال در مورد مدیریت مصرف آب صحبت می کنیم.

قزوین/ در نقطه تعادل هستیم

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان قزوین گفت: با توجه به مشکلات کمبود آب شرب، برنامه‌ای برای اجرای جیره بندی در فصل تابستان در سطح شهر قزوین نداریم.

محمد کریمییان گفت: خوشبختانه اغلب مشترکین با همکاری و رعایت موارد مصرف بهینه آب باعث شده در این روزها مشکلات ناشی از کمبود آب، کمتر در سطح شهر قزوین بوجود آید.
وی افزود: در حال حاضر از نظر تامین و توزیع آب در نقطه تعادل هستیم و تنها در چند منطقه شهر که پرتراکم هستند با استفاده از شیرهای فشارشکن، برنامه محدود مدیریت فشار در حال انجام است.
مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان قزوین تاکید کرد: تعهد شرکت های آب و فاضلاب برای تامین فشار آب، دو طبقه روی پیلوت است.
به گفته کریمی یان، نصب پمپ بر روی شبکه توزیع آب و بعد از کنتور غیرقانونی بوده و طبق مقررات اقدام می شود.
وی اشاره کرد: طبق محاسبات صورت گرفته، یک کولر آبی برابر با یک نفر در خانوار، آب مصرف می کند.

تهران/ تمامی شهروندان در مصرف آب دقت کافی را داشته باشند

استاندار تهران از ابلاغ دستورالعمل الزام کاهش 20 درصدی مصرف آب برای دستگاه‌های دولتی در فصل تابستان خبر داد.

محمد حسین مقیمی در گفت‌وگویی در تشریح وضعیت کمی و کیفی آب در سطح استان تهران گفت: متاسفانه بارندگی‌ها در استان تهران تا حدود 24 درصد کاهش پیدا کرده و به تبع آن سطح آب‌های زیرزمینی نیز در استان تهران با کاهش چشمگیری مواجه شده است. بر همین اساس باید تمامی شهروندان در مصرف آب دقت کافی را داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر هر خانوار در استان تهران حدود 250 لیتر آب روزانه مصرف می‌کند که رقم بسیار بالایی است و چیزی حدود دو برابر استاندارد آن در دنیاست. لذا باید در مصرف آب تجدید نظر کنیم و بر اساس استانداردهای دنیا مصرف آب داشته باشیم.

مقیمی ادامه داد: در سطح استان تهران مقرر شد همه دستگاه‌های دولتی در فصل تابستان تا 20 درصد مصرف آب خود را کاهش دهند و از هدر رفت آب جلوگیری کنند. در راستای کاهش مصرف آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز شروع به نصب دستگاه‌های کاهش دهنده مصرف کرده است.

وی تاکید کرد: در فصل تابستان در حوزه مصرف برق نیز به تمامی دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد که تا 10 درصد مصرف خود را کاهش دهند و پس از ساعت 2 بعد از ظهر سیستم‌هایی که در دستگاه‌های دولتی فعال هستند نیز خاموش شوند تا از این طریق نیز درصدی کاهش مصرف انرژی داشته باشیم. بی تردید یکی از مسائلی که در ارزشیابی مدیران مد نظر قرار خواهد گرفت اجرای صحیح همین ابلاغیه‌ها خواهد بود.

استاندار تهران درباره احتمال جیره بندی آب در فصل تابستان امسال توضیح داد: اگر مردم حداکثر صرفه جویی را در فصل تابستان داشته باشند قطعا می‌توانیم مدیریت درستی بر منابع آبی داشته باشیم و سهمیه بندی انجام نشود. لذا تا این لحظه در مصرف خانگی محدودیتی قائل نشده‌ایم و در آینده نیز امیدواریم با همکاری مردم شاهد اعمال محدودیت در منابع آبی نباشیم.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تغییر روش‌ها در مصرف منابع آبی ظرف سال‌های گذشته گفت: قبلا برای آبیاری فضای سبز در شهر تهران از آب لوله کشی استفاده می‌شد؛ اما خوشبختانه امروز این روش‌ها تغییر کرده و شهرداری تهران در هیچ کجای شهر تهران برای آبیاری فضای سبز و بوستان‌ها از آب لوله کشی استفاده نمی‌کند.

کرمان/لزوم صرفه جویی

مدیر آبفای شهرستان کرمان گفت: به منظور کمک به منابع تامین آب شرب شهر کرمان، چهار حلقه چاه پس از مهندسی مجدد وارد مدار بهره‌برداری شد.

"غلامرضا زین الدینی" مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان با اعلام این خبر گفت: با توجه به گرم شدن هوا در سه هفته اول خرداد ماه و به تبع آن بالا رفتن مصرف آب شهروندان، با تلاش و پیگیری‌های مستمر پرسنل واحد تولید، چهار حلقه چاه پس از مهندسی مجدد وارد مدار بهره‌برداری شد.

وی در ادامه بیان کرد: با وارد مدار شدن چاه‌های فوق به منابع تامین آب شهر کرمان، 77 لیتر آب در ثانیه به ظرفیت تولید شهر کرمان افزوده شده است.

مدیر آبفای شهرستان کرمان اذعان کرد: ان شاء الله با همکاری مردم در صرفه جویی فصل پیک مصرف و مدیریت مصرف بهینه توسط مشترکین، فصل تابستان را با کمترین مشکل در زمینه تامین آب سالم و بهداشتی سپری خواهیم کرد.

مرکزی/ ۱۳ روستای استان مرکزی به شکل سیار آبرسانی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان مرکزی گفت: در شهر‌های کوچک امکان رو به رو شدن با محدودیت آب وجود دارد، اما برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که نیاز به جیره‌بندی نباشد.

عبدالرضا خلیلی در گفت و گویی با اشاره به محدودیت منابع آب در استان اظهار داشت: با کمبود آب روبه‌رو نخواهیم شد و با برنامه‌ریز‌ی‌هایی که انجام شده است در هیچ کدام از شهرهای استان جیره‌بندی آب را نخواهیم داشت.

وی افزود: در شهر‌های کوچک مثل تفرش امکان رو به رو شدن با محدودیت آب وجود دارد، اما برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که نیاز به جیره‌بندی نباشد، در فصل تابستان جیره‌بندی آب برای هیچ یک از 33 شهر استان اتفاق نمی‌افتد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان مرکزی تصریح کرد: این اطمینان وجود دارد که در هیچ یک از نقاط استان نیترات موجود در آب به هیچ‌عنوان خارج از استاندارد و سقفی که دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط زیست اعلام کرده‌اند، نیست، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط زیست نظارت بر روی این امور دارند و هیچ‌گونه نگرانی نداریم.

همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: ۱۳ روستای استان مرکزی به شکل سیار آبرسانی می‌شود.

کد خبر: 959479

وب گردی

وب گردی