محدودیت آبی مانع کشت ذرت دانه‌ای

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با آنکه تکنولوزی روش‌های مناسب در کشت ذرت‌دانه‌ای داریم، اما به دلیل محدودیت آب، فقط ۱.۵ میلیون تن از این محصول در داخل تولید و ۵ میلیون تن آن وارد می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ فرامک عزیزکریمی، در پاسخ به اینکه با توجه به نیاز بخش تولیدی دام و طیور کشور چه میزان ذرت دانه‌ای یا ذرت علوفه‌ای در کشور کشت می‌شود و چرا میزان کشت این محصولات افزایش نمی‌یابد، گفت: 160 هزار هکتار ذرت دانه‌ای و 220 هکتار ذرت علوفه‌ای در کشور کشت می‌شود که با توجه به محدودیت‌های آبی که در کشور داریم نمی‌توانیم میزان سطح زیر کشت این محصولات را افزایش دهیم.

او به این نکته اشاره کرد که تکنیک کاشت و عملکرد و میزان بهره‌وری انواع ذرت در کشور مطلوب است، به طوری که 11.5 میلیون تن ذرت علوفه‌ای در کشور تولید می‌شود که کفاف نیاز دامداری‌ها را می‌دهد، ولی برای مرغداری‌ها سالانه 7 میلیون تن ذرت دانه‌ای نیاز داریم، اما به دلیل آنکه ذرت دانه‌ای باید در تابستان کشت شود و مصرف آبی بالایی دارد، ترجیح می‌دهیم این محصول را وارد کنیم.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی و زارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند برزیل که سالانه بیش از هزار میلی‌متر باران دارند، کشت ذرت دانه‌ای مقرون به صرفه است، اما این امر در کشور ما میسر نیست؛‌ با وجود آنکه زمانی تا سال‌های گذشته در 30 تا 350 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ذرت دانه‌ای با عملکرد بالای 7.5 تن در هکتار تولید می‌کردیم، اما امروز با کاهش سطح بارندگی کشت این محصول نیز کاهش یافته است.

به گفته این مسئول در معاونت زراعت جهاد کشاورزی اکنون استان‌های فارس و خوزستان به دلیل کمبود آب هنوز اجازه کشت ذرت ندارند.

وزارت جهاد کشاورزی طی چند سال اخیر برای افزایش تولید ذرت دانه‌ای به عنوان یکی از نهاده‌های مهم تولید صنعتی طیور راهکارهایی را پیش رو گرفته که استفاده از ارقام بذر مناسب و سازگار به کم آبی و کشت نشایی از مهم ترین آنهاست و این وزارتخانه در تلاش است، تا پایان برنامه ششم توسعه، کل ذرت کشور به صورت نشایی کشت شود.
سالانه 6.5 میلیون تن ذرت دانه‌ای در کشور مصرف می شود ولی با توجه به نیاز آبی بالای این محصول و کمبود منابع آبی، سالانه 1.5 میلیون تن ذرت دانه ای در کشور تولید و مابقی وارد می‌شود. با توجه به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر روی نهاده های وارداتی قیمت تمام شده تولید محصولاتی از جمله مرغ و تخم مرغ در داخل افزایش می‌یابد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 959537

وب گردی

وب گردی