پیشنهاد فروش آب به کویت سال ها پیش منتفی شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان این که هیچ گونه انتقال آبی به عراق و کویت از خوزستان انجام نمی‌شود، گفت: پیشنهاد فروش آب به کویت سال ها پیش مطرح شد که به دلیل خشکسالی ها و کمبود آب و نیاز داخلی این موضوع کاملا منتفی شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان فرامند هاشمی زاده اظهار داشت: پیشنهاد فروش آب به عراق و کویت تنها بر روی کاغذ مطرح شد وبه خاطر مشکلات پیش آمده و وضعیت منابع آب استان هیچگاه عملی نشد.
او در خصوص مشکلات آب شرب در شهرستان های آبادان و خرمشهر افزود:با توجه به روند رو به افزایش خشکسالی از سالهای گذشته و کمبود منابع تامین آب شرب و کشاورزی در مناطقی مانند خرمشهر و آبادان، دولت برنامه وسیعی در این رابطه تدوین کرد که سرآمد این اقدامات و تلاش ها مصوبه 15 فروردین 96 هیات دولت در مورد زیرساخت های آب و فاضلاب ، پایداری شبکه برق و مشکلات زیست محیطی خوزستان بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: یکی از این طرح‌ها تامین اعتبار مربوط به جنوب غرب موسوم به آب غدیر است که در قالب آن یک خط جدید با ظرفیت بالا به قطر 2 هزار میلی متر از سد کرخه کشیده شد که به تدریج آبرسانی به 25 شهر و یک هزار و 600روستا انجام خواهد شد اما به دلیل شرایط موجود اولویت با شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان است.
هاشمی زاده توضیح داد: آب مورد نیاز خرمشهر روزانه حداکثر 90 هزار مترمکعب و برای آبادان 150 هزار متر مکعب است که عمده این آب از محل آب غدیر تامین می شود و بخشی هم از بهمنشیر و اروند آبگیری می‌شود.
معاون استاندار ادامه داد: با بالارفتن شوری آب بهمنشیر و اروند تصمیم گرفته شد در اجرای خط جدید کل آب خرمشهر و آبادان از طرح غدیر تامین شود و کار با سرعت در حال انجام است و طبق برنامه زمانبندی شده 15 تیر آبرسانی به آبادان و خرمشهر به کلی از طرح غدیر انجام خواهد شد و آبگیری از اروند، کارون و بهمنشیر کاملا متوقف می شود از همین رو شهروندان در رابطه با تامین آب شرب از نظر کمی و کیفی نگرانی نداشته باشند.
هاشمی زاده تصریح کرد: در چند روز اخیر به دلیل ترکیدگی خط یک هزار و 800 میلیمتری جی آر پی که آب را از طرح غدیر به خرمشهر و آبادان میرسانده وضعیت آب این 2 شهر دچار نوساناتی شد ، که با تعمیرات انجام شده ، شبکه به حالت عادی باز گشته است.
او اظهار داشت: در طول این مدت با اعزام تانکر و توزیع آب بسته بندی شده کمبود آب در حد ممکن جبران شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در خصوص وضعیت آب کشاورزی توضیح داد: همچنین برای تامین آب کشاورزی با توجه به کاهش شدید آورد آب سه سد خاکی بر روی کارون و بهمنشیر ایجاد شد تا از ورود آب شور دریا به رودخانه ها جلوگیری شود که خوشبختانه وضعیت در این بخش رو به بهبودی است .
در 2 هفته اخیر شوری بیش از حد آب شرب در آبادان و خرمشهر وضعیت بغرنجی برای مردم به وجود آورده که در پی آن صفهای طولانی برای تامین آب شرب بهداشتی و شیرین در سطح این دو شهرستان بسته شد.
علاوه بر این مردم بارها از طریق تجمع و شعار دادن اعتراض خود را نسبت به این مشکل نشان دادند.
در روزهای اخیر همزمان با این اعتراضها عده ای اقدام به انتشار اخبار و ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی کردند که درآنها ادعا شده بود به رغم کمبود آب در داخل ، طرحهایی برای انتقال آب از ایران به کویت و بصره عراق در دست اجراست یا مورد توافق قرار گرفته است.

402

کد خبر: 959553

وب گردی

وب گردی