قمی: بورسیه غیر ضروری دانشجویان، بار اقتصادی به کشور وارد می کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از افراد برای ادامه تحصیل به کشورهایی مانند هند یا مالزی مهاجرت می کنند، این افراد می توانند به جای مهاجرت در دانشگاه های داخل کشور درس بخوانند ، ارز نیز مصرف نکنند. متاسفانه کشور ما در شرایط اقتصادی نابسامانی قرار دارد، همه ما باید در این زمینه دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: بسیاری از دانشگاه های کشور ما از سطح علمی کمی و کیفی مناسبی برخوردار هستند، بنابراین در بسیاری از رشته های نادر، ما نیازمند علم بیگانگان هستیم.

وی ادامه داد: در غیر این صورت دانشگاه های ما در زمینه های مختلف علمی غنی است، به همین منظور بهتر است دانشجویان در داخل کشور تحصیل کنند، مگر اینکه در موارد ضروری لازم باشد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری نیز در این زمینه فرموده اند به خودتان اتکا داشته باشید، ایشان تاکید کرده اند کالاهای مصرفی شما از کالاهای داخلی باشد، در همین زمینه باید از شرایط علمی که در داخل کشور خودمان فراهم شده است، استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال برخی از کشورها برای مقطع دکتری کنکور ندارند، در چنین شرایطی برخی از افراد که شرایط مالی مساعدی دارند، برای گرفتن مدرک دکترا به این کشورها مهاجرت می کنند تا بدون کنکور در مقطع دکتری تحصیل کنند و زمانی که به ایران باز می گردند بتوانند از مزایای این مقطع استفاده کنند.

نماینده مردم پاکدشت افزود: متاسفانه در برخی از رشته های دانشگاهی در کشور دچار ضعف هستیم، خود دولت نیز در این زمینه ها فعالیت هایی انجام می دهد و دانشجویان را بورسیه می کند تا به کشورهای مورد نظر رفته و علم مربوطه را بیاموزند. اما در بسیاری از موارد لازم نیست دانشجویان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال برخی از افراد برای ادامه تحصیل به کشورهایی مانند هند یا مالزی مهاجرت می کنند، این افراد می توانند به جای مهاجرت در دانشگاه های داخل کشور درس بخوانند ، ارز نیز مصرف نکنند. متاسفانه کشور ما در شرایط اقتصادی نابسامانی قرار دارد، همه ما باید در این زمینه دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.

قمی بیان کرد: بهتر است در این شرایط سخت ارزی و اقتصادی، با بورسیه غیر ضروری دانشجویان، بار اقتصادی به دولت تحمیل نکنیم. به نظر من در موارد ضروری و رشته های خاص، باید دانشجویان را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستیم، در این زمینه باید ارز این افراد را تامین و اطمینان حاصل کرد تا این افراد پس از فارغ التحصیلی به کشور باز می گشته و وطنشان خدمت می کنند، اما در صورتی که رشته های خوبی در کشور وجود دارد ضرورتی ندارد دانشجویان برای ادامه تحصیل در همان رشته به خارج از کشور مهاجرت کنند.

وی در برنامه های کمیسیون آموزش در راستای بازگرداندن دانشجوهای مهاجر به کشور گفت: بحث هایی در این زمینه صورت گرفته است.

خبرنگار: نیوشا یعقوبی

کد خبر: 959555

وب گردی

وب گردی