دست آمریکا در جیب کره جنوبی  جا خوش کرد

آمریکا که در پی نفوذ هرچه بیشتر در شبه جزیره کره، برای رسیدن به منافع خود است، تلاش می کند تا به هر نحوی که شده هزینه های نظامی حاصل از این حضور را به گُرده جنوب بیاندازد و ازطرفی سئول هم از این پرداخت اجباری خسته شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، آمریکا که عادت به قشون کشی در گوشه و کنار دنیاست یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی خود را در شبه جزیره کره بنا کرده است و به تبع احداث و سر پا نگهداشتن این پایگاه نظامی برای این کشور هزینه های زیادی را نیز در پی خواهد داشت.

از آن جایی که این کشور با هزینه های زیادی در منطقه خاورمیانه هم رو به رو شده و در معرض کم بود بودجه است و با تکیه زدن تاجر آمریکایی بر مسند ریاست جمهوری این کشور به دنبال کاهش بار وضعیت کنونی با سیاست های اقتصادی ترامپ است.

در این راستا سئول بخشی از هزینه های استقرار نظامیان دو کشور را می پردازد که معادل 900 میلیون دلار در سال است اما این درخواست را طبق توافقنامه دو کشور ندانسته و طرح آن در مذاکرات شبه جزیره کره را نادرست دانسته است.

از سال 1991 که سئول و واشنکتن در مورد تامین هزینه های نظامی آمریکا در شبه جزیره کره به تفاهم رسیده بودند تا کنون هزینه های نظامی این کشور 7 برابر شده است که همین امر نارضایتی مقامات سئول را به دنبال داشته است.

اختلاف ها و قطع گفت و گوها در این مورد بین آمریکا و کره جنوبی از زمانی شروع شد که واشنگتن برای استقرار سامانه موشکی "تاد" در شبه جزیره کره چشم به تامین هزینه ها از سوی سئول داشت که نتوانست به خواسته خود برسد.

به رغم ایستادگی این دو کشور در کنارهم در مورد مساله کره شمالی، ایندو هنوز در مورد تامین هزینه های نظامی و تقسیم آن نتوانسته اند به اجماع برسند و اختلافاتی بین آن ها وجود دارد.

هفته ای که گذشت آمریکا دوباره در خواستی مبنی بر تامین هزینه های نظامی، تامین تسلیحات و دارایی های راهبردی در شبه جزیره کره را به جنوب مطرح کرد، تا به گونه ای هم نفوذ خود را در این منطقه حفظ کند هم هزینه های آن را به گرده دیگری بیاندازد.

کره جنوبی که گویا سال هاست از تساعدی شدن هزینه های آمریکا که بر دوشش است خسته شده این بار هم مانند سیاستی که در مورد سامانه های "تاد" پیشه کرده بود تصمیم بر رد در خواست آمریکا گرفت.

از طرفی با مذاکراتی که بین آمریکا و کره شمالی در سنگاپور برگزار شد تنش در این منطقه کمی کاسته شد و این احتمال هم می رود که شاید جنوب که خیالش از بابت همسایه شمالی کمی راحت شده، تصمیم به زدن ساز مخالف برای همراه قدیمی خود گرفته است.

آمریکا که با با دنبال کردن سیاست کنترل بر کشورها، نفوذ را در برنامه کاری خود قرار داده بود این روزها به سیاست انزوا روی آورده است و با خروج از معاهده ها و سازمان ها سعی می کند تا کمی از مخارج خود کم کند.

در چنین وضعیتی شاید فردی تاجر مآب مانند ترامپ بهترین گزینه به نظر می رسید، میزان بدهی‌های آمریکا در حال نزدیک شدن به رقم 20 تریلیون دلار است که تقریباً 10 درصد کل بدهی جهانی را شامل می‌شود و همین مساله زنگ خطری را برای ایالات متحده به صدا در می آورد که با تغییر سیاست خود جلوی این روند را پیش از رسیدن به ورشکستگی بگیرد.

واشنگتن سعی دارد با حضور در شبه جزیره کره گوشه چشمی به چین، رقیب دیرینه اقتصادی خود نیز داشته باشد از طرفی هم تلاش دارد تا هزینه های این حضور را به دوش کره جنوبی بیاندازد تا در عین حضور کمترین هزینه ها را داشته باشد اما جنوب به نوعی از این هزینه ها که روز به روز هم افزایش میابد خسته به نظر می رسند.

کد خبر: 959578

وب گردی

وب گردی