از هیروشیما تا بندرعباس

به مناسبت 12 تیرماه سالروز حمله ددمنشانه آمریکای جنایتکار به هواپیمای مسافربری ایران ایر موسوم به پرواز 655، گروه سیاسی ایسکانیوز بر آن شده تا 5 مورد از حملات ناجوانمردانه و وحشیانه آمریکا به ملل جهان را بررسی و یادآوری کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، تاریخ سیاسی آمریکا پر است از جنایات و کشتارهای وسیع و بی رحمانه که هر کدام در نوع خود نوعی رکورد به حساب می آیند. دامنه این جنایات و حملات از غرب تا مرکز و شرق جهان گسترده شده است. در این رابطه کشور ما هم پس از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی نیز با تهاجم از سوی آمریکا و ایادی آن رو به رو شده است.

به مناسبت 12 تیرماه سالروز حمله ددمنشانه آمریکای جنایتکار به هواپیمای مسافربری ایران ایر موسوم به پرواز 655، بر آن شده تا 5 مورد از حملات ناجوانمردانه و وحشیانه آمریکا به ملل جهان را بررسی و یادآوری کند.

*حمله اول - بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی

بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفتند. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند. بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

-موضع اوباما رئیس جمهور دموکرات آمریکا

در خصوص این حمله تمام رهبران آمریکا گستاخی را تا جایی برده اند که نه تنها از این حمله ابراز تاسف نکرده اند بلکه باراک اوباما 44 مین رئیس جمهور آمریکا از این اقدام حمایت کرده و می گوید: آمریکا نه تنها از این کار متاسف نیست بلکه آن را اقدامی صحیح می داند.

بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناگازاکی تا به امروز تنها موارد استفادهٔ جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان است.

پس از این دو بمباران، دولت ژاپن تسلیم شد.

ابعاد این حمله به قدری سنگین بود که تمام موجودات زنده در این دو شهر را از بین برد و مردمی که از دور دست انفجار بمب موسوم به «پسر کوچک» را در آسمان هیروشیما مشاهده کردند، می‌گفتند که خورشید دیگری را در آسمان دیده‌اند.

*حمله دوم - مداخله نظامی و آغاز جنگ بین دو کره


جنگ کره، جنگی میان جمهوری کره (کره جنوبی) با پشتیبانی نیروهای سازمان ملل متحد به رهبری ایالات متحده و جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) با پشتیبانی چین و کمک نظامی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود که در ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰ با ورود نیروهای تحت فرمان حکومت کمونیستی کیم ایل سونگ به بخش جنوبی آغاز شد و در ۲۷ ژوئیه ۱۹۵۳ با پیمان آتش‌بس به حالت ترک مخاصمه به پایان رسید.

این جنگ نتیجه تقسیم کره پس از جنگ جهانی دوم بود. این کشور از سال ۱۹۰۵ تا پایان جنگ جهانی دوم در تصرف ژاپن بود. با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم نیروهای آمریکایی وارد بخش جنوبی شبه‌جزیره کره و نیروهای شوروی وارد بخش شمالی آن شدند و خط معروف به مدار ۳۸ درجه به عنوان مرز دو طرف تعیین شد. تلاش‌ها برای برگزاری یک انتخابات آزاد در سراسر شبه‌جزیره کره بی‌نتیجه ماند و این موضوع تنش‌ها بین دو طرف را افزایش داد. یک حکومت دست راستی متحد آمریکا در بخش جنوبی و یک حکومت کمونیستی متحد شوروی در بخش شمالی به قدرت رسید که هر دو مدعی حکومت بر کل شبه‌جزیره کره بودند و طرف مقابل را هیچگاه رسمیت نشناخته‌اند.

این جنگ یکی دیگر از جنگ های بی نتیجه و بی حاصل برای مردم آمریکا بود به طوری که افکار عمومی جهان و مردم آمریکا دولت را تحت فشار قرار داده بودند که جنگ را به پایان رسانند.

با دخالت حکومت خلق چین در جنگ و بالا رفتن تلفات ایالات متحده در این جنگ، دربارهٔ نحوهٔ ادامهٔ جنگ میان رئیس جمهور ترومن و ژنرال مک آرتورفرماندهٔ نیروهای آمریکایی در کره، اختلافاتی بوقوع پیوست. مک آرتور خواستار بمب باران شهرهای چین بود ولی ترومن از وقوع جنگ جهانی سوم بیم داشت، به همین دلیل ژنرال مک آرتور را از سمتش عزل کرد.

- میزان تلفات

جنگ کره جنگی دامنه‌دار بود، هفده کشور به رهبری ایالات متحده آمریکا، لشکریان سازمان ملل متحده را تشکیل داده بودند. تخمین زده شد که مجموع کل تلفات وارده بر طرفین اعم از مقتول، مجروح یا مفقود الاثر در این جنگ بالغ بر سه میلیون نفر بود، که بیشتر آن‌ها کره‌ای و چینی بودند. تلفات وارده بر قوای آمریکایی در این جنگ، تقریباً به ۳۶۰۰۰۰ نفر رسید.

* حمله سوم - حمله آمریکا به ویتنام موسوم به جنگ ویتنام

این حمله یکی از طولانی ترین و خون بار ترین حملات آمریکا به یک کشور در تاریخ معاصر جهان است. این جنگ مجموعه عملیات و درگیری‌های نظامی است که از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ به مدت 20 سال بین نیروهای ویتنام شمالی و جبهه ملی آزادی‌بخش ویتنام جنوبی از یک سو، و نیروهای ویتنام جنوبی و متحدانش به ویژه ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر رخ داد.

دولت آمریکا به ریاست دوایت آیزنهاور حضور آمریکایی در جنگ را به عنوان راهی برای جلوگیری از گسترش و کنترل کمونیسم در ویتنام جنوبی پیرو نظریه دومینو می‌دانست. با توجه به اصل ریزش دومینو اگر حکومت یک منطقه کمونیستی می‌شد مناطق اطراف را هم به دنبال خودش پایین می‌کشید (بعد از اتحاد جماهیر شوروی، چین، کره شمالی، ویتنام، لائوس …). دولت ویتنام شمالی برای اتحاد تحت حکومت کمونیستی می‌جنگید، آن‌ها اختلاف را ابتدا جنگ مستعمراتی فقط علیه نیروی‌های استعماری فرانسوی می‌دانستند اما وقتی آمریکا به ویتنام جنوبی پیوست اختلاف را به جنگ علیه کل دولت ویتنام جنوبی که آن را دولت دست نشانده آمریکا می‌خواندند، تغییر دادند.

با حمایت چین و شوروی از نیروهای ویت‌کنگ و ویتنام شمالی و نیز حمایت آمریکا و متحدانش از نیروهای ویتنام جنوبی، درگیری‌های ویتنام بالا گرفت و به تدریج به جنگی بزرگ در سراسر ویتنام و گاه در نقاط دیگر هندوچین تبدیل شد.

اعدام یک سرباز ویت‌کنگی توسط سرتیپ نگوک لوآن در خلال جنگ ویتنام- یکی از معروف ترین عکس های نبرد ویتنام

در سال ۱۹۶۸ نیروهای ویت‌کنگ و ویتنام شمالی هم‌زمان با عید تت و آغاز سال ویتنامی، حمله‌های گسترده‌ای را در سراسر ویتنام جنوبی آغاز کردند که به حمله عید تت مشهور شد. اگر چه این حمله‌ها از نظر نظامی موفقیت زیادی نداشت اما گسترده بودن و شدت آن و نیز پوشش خبری آن در سراسر جهان و به ویژه در داخل آمریکا، افکار عمومی را بشدت بر ضد آمریکا بسیج کرد و تظاهرات ضد جنگ در آمریکا را به دنبال داشت.

-حضور ایران در جنگ ویتنام

دولت شاهنشاهی ایران هم به عنوان متحد استراتژیک آمریکا علاوه بر کمک های نظامی به ویتنام جنوبی که تحت حکومت آمریکا بود دو تن از فرماندهان نیروهای زمینی ارتش ایران به عنوان نیروهای حافظ صلح موسوم به کلاه آبی در مرز بین دو ویتنام به عنوان ناظر آتش بس به آنجا فرستاده بود؛ این دونفر عبارت بودند از امیر سرلشکر فلاحی و امیر سرتیپ بختیاری که هر دو از فرماندهان و نظریه پردازان ارتش ایران در دفاع مقدس بودند.

نشان رسمی سازمان ملل متحد

در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ نیروهای ویت‌کنگ ویتنام شمالی سایگون را گرفتند و جنگ ویتنام به پایان رسید. این شکست به قدری برای آمریکا سنگین و دردناک بود که همواره در جهان به عنوان نقطه سیاه تاریخ آمریکا مطرح می شود.

*حمله چهارم - نقش اساسی آمریکا در سرنگونی دولت قانونی شیلی

دولت کندی تیمی متشکل از 100 مأمور سیا و وزارت خارجه را به شیلی فرستاد تا در انتخابات سال 1964 نتیجه را عوض کند. کمپین «ترس سرخ» با تصاویر تیرباران افراد و تانک‌های شوروی برای ترساندن زنان، تولید برنامه‌های رادیویی توسط سیا، پخش اخبار ساختگی، و موارد مشابه همه در همین راستا بود، و در نهایت «ادواردو فری» با رأی اکثریت زنان انتخابات 1964 را از آلنده برد.

کوتای نظامی در شیلی علیه دولت قانونی به رهبری سالوادور آلنده

اما به رغم همه تحریم‌های اقتصادی و کمپین های بی‌ثبات‌سازی آمریکا، آلنده در سال 1970، دوباره در انتخابات پیروز شد. دفتر زندگی آلنده در نهایت به دست ارتش ژنرال «پینوشه» و با حمایت سیا و ارتش آمریکا بسته شد. در 11 سپتامبر 1973 سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا کودتایی علیه «سالوادور آلنده»، رئیس جمهور وقت شیلی به اجرا می‌گذارد که در نتیجه آن نه تنها آلنده کشته می‌شود که این کودتا اعدام 30 هزار نفر و بازداشت و زندانی شدن 100 هزار تن دیگر را در شیلی به دنبال دارد.

در 8 سپتامبر 1974 «ویلیام کولب»، مدیر وقت سازمان اطلاعات و جاسوسی امریکا – سیا از نقش اساسی این سازمان جاسوسی جهت از پیش‌رو برداشتن سالوادور آلنده، رئیس جمهور وقت شیلی پرده برداشت و یادآوری کرد که دولت نیکسون طی سال‌های 1970 تا 1973 بیش از 8 میلیون دلار را به فعالیت‌های سازمان سیا در شیلی اختصاص داده بود تا موانعی برسر راه دولت آلنده و فعالیتش در این کشور ایجاد کند.

*حمله پنجم - سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران ایر در خلیج فارس

پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸میلادی) پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک فینیکس حرارتی از ناو "یو.اس‌.اس وینسنس" متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیرایرانی و ۶۶ کودک بودند،به شهادت رسیدند.

پوستر یادبود پرواز 655 ایران ایر با سخنی از مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی)

این اتفاق از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

دولت آمریکا مبلغ ۶۱٫۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و همچنین ۷۰ میلیون دلار برای خسارت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. این مبالغ به صورت بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد که مبلغ بسیار کمی به تک تک خانواده‌ها رسید و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت و به درجات بالاتر ارتقا یافت. در زمان وقوع این حادثه، روسای جمهور ایران و آمریکا به ترتیب، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای و رونالد ریگان بودند.

- شرح کامل حادثه

تصویری از حمله به هواپیمای ایران ایر توسط ناو وینسنس

در روز یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۷ هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیش‌بینی شده، قرار بود این هواپیما با شمارهٔ پرواز ۶۵۵ به همراه ۲۷۴ مسافر (با ملیت‌های ایرانی، اماراتی، یوگسلاوی، پاکستانی، هندی و ایتالیایی) و ۱۶ خدمهٔ پرواز که در مجموع ۲۹۰ نفر می‌شدند در ساعت ۱۰ صبح به مقصد دبی، امارات متحده عربی پرواز کند.

کاپیتان شهید محسن رضائیان

کاپیتان محسن رضائیان، خلبان با سابقهٔ پرواز ۶۵۵ هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ بود که بیش از ۷٬۰۰۰ ساعت پرواز را در کارنامهٔ خود داشت. هواپیما ایرباس آ-۳۰۰ با ۱۵ دقیقه تأخیر، در ساعت ۱۰:۱۷ صبح به وقت ساعت رسمی ایران، از فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به مقصد فرودگاه بین‌المللی دبی برخاست. مدت پرواز تا دبی ۲۸ دقیقه و حداکثر ارتفاع تا ۱۴ هزار پا (۴٬۳۰۰ متر) تعیین شد. دقایق نخستین پرواز و مراحل اوج‌گیری تا ارتفاع ۱۲ هزار پایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به‌طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راه‌های هوایی ایران و امارات متحده تماس داشت.

اینفوگرافی حادثه سقوط پرواز 655 ایران ایر

چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت»، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ارتفاع ۱۴ هزار پایی صعود کند.

ناو جنگی وینسنس آمریکا در تاریخ هفتم خرداد از بندر سن دیه گو وارد خلیج فارس شده بود. وظیفه اصلی " ایچنر مارک "، کشف هدف های پرنده، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به‌طور هم‌زمان و کنترل آتش آن‌ها بود. هم‌چنین این ناو جنگی به انواع موشک زمین‌ به‌ هوا، هدایت لیزری, فینیکس حرارتی و... با برد بیش از ۴۰۸ کیلومتر نیز مجهز بود.

در ساعت ۱۰:۲۲ ناو جنگی وینسنس آمریکا که به حریم آب‌ّهای ایران وارد شده بود، به دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو وینسنس، موشک استاندارد ۲ را به سوی پرواز ۶۵۵ شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در آب‌های خلیج فارس سقوط کرد. با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبی، پیگیر سرنوشت پرواز ۶۵۵ شده ولی آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان، وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد. با شناسایی دقیق محل سقوط، بالگردها و شناورها به موقعیت ۲۶ و ۴۲ عرض شمالی و ۵۶ درجه و ۳ دقیقه طول شرقی منتقل شدند.

طرح هنری از واقعه

بلافاصله پس از این واقعه، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف-۱۴ جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‌اند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکا ادعا کرد که در این مورد مرتکب اشتباه شده‌اند، اما شواهد بعدی این نظر آنان را مردود جلوه داد. مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس ایران در خارج از مسیر هوایی پرواز می‌کرده و رزم‌ناو آمریکایی نیز ۷ بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرد.

- گزارش گروه حقیقت‌یاب ایکائو

ایکائو (سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی)

در جلسهٔ فوق‌العاده شورای ایکائو (سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی) در روز ۱۴ ژوئیه ۱۹۸۸ (‎۲۳ تیر ۱۳۶۷) تصمیم گرفته شد که یک تیم حقیقت‌یاب برای بررسی عواملی که منجر به نابودی هواپیما شده‌است، تشکیل شود. نمایندگان ایران و آمریکا آمادگی خود را برای همکاری با تیم تحقیق اعلام کردند. در گزارش این کمیته در مورد اتفاقات منجر به سرنگونی آمده‌است:

«هفت دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه بندرعباس، ۱۱ مورد اخطار از سوی کشتی‌های جنگی آمریکا به هواپیمای ایرانی اعلام شد. ۷ مورد توسط ناو وینسنس بر روی فرکانس ۲۴۳ مگاهرتز، یک اخطار توسط ناو سایدز بر روی همین فرکانس و ۳ اخطار دیگر بر روی فرکانس اضطراری ۱۲۱/۵ مگاهرتز به هواپیمای ایرباس داده شد. از این ۱۱ مورد، ۷ مورد بر روی طول موج ۲۴۳ مگاهرتز بود که مخصوص هواپیمای نظامی است و ایرباس تجهیزات لازم برای شنیدن آن‌ها را نداشت (طبق دستور ایران‌ایر همه هواپیماها باید در مدت پرواز در منطقهٔ خلیج فارس بر روی فرکانس ۱۲۱/۵ مگاهرتز به گوش باشند). در این هنگام بحث زیادی میان بخش‌های اطلاعات جنگی سه ناو آمریکایی وینسنس، مونتگمری و سایدز درگرفت.

گزارش تیم تخصصی ایکائو مشخص می‌کند که در دقایق آخر حمله به هواپیما، عده‌ای هواپیما را یک هواپیمای مسافری و عده‌ای دیگر یک هواپیمای جنگی مهاجم تلقی نمودند. دو دقیقه بعد کارکنان مرکز گزارشی را مبنی بر اینکه هواپیمای مزبور اف-۱۴ می‌باشد، دریافت کردند. در همین حال کارکنان ناو سایدز فریاد زدند: «هواپیما تجاری است، صبر کنید.» در همین زمان یکی از افسران وینسنس نیز گفته‌است که هواپیما احتمالاً تجاری است. در همان حالی که گفتگوهای میان ۳ ناو ادامه داشهویلیام راجرز، ناخدای ناو وینسنس تصمیم می‌گیرد که موشک خود را پرتاب کند.

*شکایت در خصوص حمله به سازمان ملل و شورای امنیت

جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۴ تیر ۱۳۶۷ طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت خواستار تشکیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع شد. ۲۵ تیر ۱۳۶۷ مطابق با ۱۶ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی شورا تشکیل جلسه داد.

از سوی جمهوری اسلامی ایران دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت ایران و از جانب آمریکا جورج بوش معاون وقت رئیس جمهوری در جلسه حضور داشتند.

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر وقت امور خارجه در شورای امنیت سارمان ملل متحد

جورج بوش در این جلسه اعلام کرد که مشکل اصلی در منطقه خلیج فارس این است که ایران قطعنامه‌های شورای امنیت برای پایان جنگ را نادیده گرفته‌ است و بیشتر اعضای دیگر شورای امنیت هم به حمایت از همین دیدگاه پرداختند هرچند نماینده شوروی علاوه بر درخواست از ایران برای پایان جنگ خواستار خروج نیروی دریایی آمریکا از منطقه شد. در نهایت قطعنامه ۶۱۶ شورای امنیت در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۱۹۸۸ (۲۹/۴/۱۳۶۷) به این شرح تصویب شد:

«شورای امنیت، با بررسی نامه مورخه ۵ ژوئیه ۱۹۸۸ جانشین نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران خطاب به رئیس شورای امنیت و با استماع بیانات نماینده جمهوری اسلامی ایران و سخنان نماینده ایالات متحده آمریکا با ابراز تاسف عمیق از این که یک هواپیمای غیرنظامی ایران ایر در پرواز برنامه‌ریزی شده بین‌المللی ۶۵۵، در پرواز بر فراز تنگه هرمز به وسیله موشک شلیک شده از ناو جنگی ایالات متحده آمریکا (وینسنس) منهدم گردیده‌است بر ضرورت تبیین حقایق جنایت با بازرسی بی‌طرفانه در منطقه خلیج [فارس] تأکید داشته و اظهارات خود را به شرح زیر اعلام نمود:

۱- تأسف عمیق خود را از ساقط کردن هواپیمای غیرنظامی ایران به وسیله موشکی که از یک ناو جنگی آمریکا شلیک شده و تسلیت عمیق خود را به خاطر از دست رفتن غم‌انگیز جان انسانهای بی‌گناه ابراز می‌دارد.

۲- همدردی صمیمانه خود را به خانواده‌های قربانیان جنایت غم‌انگیز و دولت‌ها و کشورهای آنان اعلام می‌دارد.

۳- از تصمیم سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری در پاسخ به درخواست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد گروه تحقیق برای بررسی تمام حقایق موجود همچنین از اعلام ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تصمیمشان برای همکاری با بررسی سازمان هواپیمایی کشوری استقبال می‌کند.

۴- از تمامی اعضای کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو، درخواست می‌کند که در همه شرایط، مقررات و رویه‌های سلامت هوانوردی کشوری به ویژه ضمائم آن کنوانسیون به منظور جلوگیری از چنین پیشامدهایی را دقیقاً مراعات نمایند.

۵- لزوم اجرای فوری و کامل قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت، شورا را به عنوان تنها مبنای حل جامع، عادلانه، شرافتمندانه و پایدار، منازعه میان ایران و عراق ابراز و پشتیبانی خود را از دبیر کل برای اجرای این قطعنامه اعلام و خود را ملزم به همکاری با دبیر کل برای تسریع در اجرای طرح اجرایی او می‌نماید.» جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شورای امنیت و شورای ایکائو، شکایت خود را در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه نیز مطرح کرد.

پیام امام خمینی (ره) به مناسبت حادثه سرنگون پرواز 655 ایران ایر

بیانات حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و رهبر آزادگان جهان در خصوص این حادثه دردناک به شرح ذیل می باشد:

حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

((...مردم آزاده جهان همیشه از ابرقدرت ها، خصوصاً آمریکای جنایتکار صدمه دیده اند و تا عزم خود را برای رویارویی با کفر و شرک جهانی و آمریکای سلطه گر جزم ننمایند، هر روز شاهد جنایتی تازه خواهند بود. مردم شریف ایران باید توجه کنند جنگ امروز ما جنگ با عراق و اسرائیل نیست، جنگ ما جنگ با عربستان و شیوخ عربستان نیست، جنگ ما جنگ با مصر و اردن و مراکش نیست، جنگ ما با ابرقدرت های شرق و غرب نیست، جنگ ما جنگ مکتب ماست علیه تمامی نابرابری های دنیای سرمایه داری و کمونیسم. جنگ ما جنگ پابرهنگی علیه خوشگذرانی های مرفهین و حاکمان بی درد کشورهای اسلامی است.

این جنگ سلاح نمی شناسد، این جنگ محصور در مرز و بوم نیست، این جنگ خانه و کاشانه و تلخی و کمبود فقر و گرسنگی نمی داند، این جنگ، جنگ اعتقاد است، جنگ ارزش های اعتقادی انقلاب علیه دنیای کثیف زور و پول و خوشگذرانی است؛ جنگ ما جنگ قداست است، عزت و شرف و استقامت علیه نامردمی هاست، رزمندگان ما در دنیای پاک اعتقاد و در جهان ایمان تنفس می کنند و مسلمین جهان هم که می دانند جنگ بین استکبار و اسلام است، جهان خواران را آرام نخواهد گذاشت و ضربه های خود را بر همه کاخ نشینان وارد می کنند.
انفجار هواپیمای مسافربری زنگ خطری است برای تمامی مسافرت های هوایی. باید با تمام وجود تلاش کنیم تا چنین صحنه های دردناکی پیش نیاید. اینجانب به تمام بستگان این فاجعه تسلیت عرض نموده و خود را در غم و انده از دست دادن عزیزان شان شریک می دانم.))

- پیام مقام معظم رهبری امام خامنه ای در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل صادر شده است:

مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی)

"حادثه عظیم و فاجعه آمیز حمله به هواپیمای مسافربری و کشتار مظلومانه صدها مرد و زن و کودک مسافر، نشان دهنده خشم و کینه دیوانه وار آمریکا نسبت به انقلاب و نظام اسلامی ماست.
نشان دهنده آن است که شیطان بزرگ در رویارویی با اسلام، تا سقوط در لجنزار وحشیانه ترین جنایت پیش رفته است. نشان دهنده آن است که دستگاه استکبار پلید، از ترفندهای سیاسی و تبلیغاتی و نظامی خود علیه ایران اسلامی طرفی نبسته و اکنون برای دشمن، راهی جز تروریسم خشن و فضاحت بار نمی شناسد.

همچینین نشان دهنده عمق فاجعه ای ست که امروز بشریت با آن روبه رو است. دولتی مدعی تمدن، با آن همه پرگویی ریاکارانه در باب حقوق بشر و تظاهر به مخالفت با تروریسم، چگونه محصول پیشرفت های بشری را در راه عملی چنین حیرت آور به کار می برد و صدها مسافر را در فضای مجاز و معمولی چنین بی رحمانه و قساوت آمیز می کشد و صدها خانواده را در غم عزیزان خود به ماتم می نشاند؟
من اکنون به نام ملت ایران، دولت آمریکا و شخص ریگان، رئیس جمهور آمریکا را به عنوان جنایتکار و قاتل معرفی می کنم.
خشم دشمن دلیل پیروزی ماست و ارتکاب جنایت هولناک و فضاحت آمیز آمریکا دلیل دیگری است بر ناتوانی شیطان بزرگ از این که ملت ما را در صحنه سیاسی به عقب نشینی وا دارد.
اینجانب حادثه غم انگیز شهادت جمعی از مسافرین بی دفاع را به رهبر عظیم و پدر عزیزمان و نیز به همه ملت ایران به ویژه به خانواده های مصیبت دیده تسلیت می گویم و از خداوند برای آنان صبر و مقاومت و آرامش قلبی و روحی مسئلت می کنم.

*کلام پایانی

آمریکایی ها خود را داعیه دار حقوق بشر در جهان می دانند در حالی که از ابتدای ورود اجدادشان به خاک آمریکا که با کشتار وحشیانه ساکنان بومی آن قاره همراه بود تا به امروز که در سوریه، یمن و سایر کشور ها به غارت و تجاوز مشغول بوده و هیچ تغییری در رویه آنها دیده نشده است. معلوم نیست که منظور آنها از احقاق «حقوق بشر » حقوق بشر به روایت آمریکایی است یا حقوق بشر جهانی. افکار عمومی باید در این خصوص قضاوت کنند.

تهیه و تنظیم : مهدی طلوع وند

کد خبر: 959599

وب گردی

وب گردی