جوانپور: عدم نفوذ نخبگان خارج از کشور نیازمند نظارت دقیق است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: نسبت به کسانی که به عنوان نخبگان خارج از کشور جذب داخل شده اند نباید نگاه بدبینانه داشته باشیم بلکه باید نظارت و بررسی را نسبت به جذب نخبگان قوی تر کنیم.

دکتر عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عملکرد دانشگاه آزاد تبریز در جذب نخبگان و استادان نخبه،گفت: در دانشگاه آزاد تبریز استادانی داریم که در خارج از کشور تحصیل کرده اند و در حال حاضر در واحد تبریز مشغول به تدریس هستند، بسیاری از نخبگان داخلی هم به عنوان استاد در واحد تبریز جذب شده اند.

جذب نخبگان و پدیده نفوذ

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با جذب نخبگان در گذشته هم خوب عمل کرده است اما امروز ریاست جدید دانشگاه تاکید ویژه دارند بر جذب نخبگان، خصوصا در ارتباط با افرادی که کارایی لازم را ندارند باید نخبگان را جایگزین آن ها کنیم و برای کارایی بیشتر نباید انباشت نیروی بی فایده داشته باشیم. افرادی که هیچ انتظاری از آن ها وجود ندارد و نهایتا به آخر رسیده اند، نوآوری ندارند و رکود علمی داشته اند را باید برای ارتقای دانشگاه کنار بگذاریم، اعضای هیات علمی را از بین فرهیختگان و نخبگان جامعه انتخاب کنیم.

جوانپور در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی بود که فارغ التحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی نداشتیم لذا هر کسی که این مدرک را داشت جذب می کردیم، دانشگاه آزاد هم زمانی از عضو هیات علمی دانشگاه دیگر استفاده می کرد؛ اما در حال حاضر دانشگاه آزاد اقدام به شناسایی نخبگان کرده و از آن ها به عنوان استاد و هیات علمی استفاده می کند که باعث می شود از خروج نخبگان جلوگیری کنیم. در حال حاضر دانشگاه آزاد اعتبار ریالی برای جذب نخبگان در سال 97 در نظر گرفته است که این قانون بزودی در قالب آیین نامه ابلاغ می شود و دانشگاه براساس همین سیاست ها اقدام به جذب نخبگان خواهد کرد.

وی در ادامه درباره خطر نفوذ در جذب نخبگان خاطر نشان کرد: در جذب نخبگان از خارج کشور همیشه این نگرانی در بحث نفوذ وجود دارد و متاسفانه بسیاری از افرادی که نفوذ کردند در خارج از کشور تحصیل کرده بودند اما این مساله قطعا به این معنا نیست که نسبت به کسانی که به عنوان نخبگان خارج از کشور جذب داخل شده اند نگاه بدبینانه داشته باشیم بلکه باید نظارت و بررسی را نسبت به جذب نخبگان خارج از کشور قوی تر کنیم تا از بروز چنین پدیده ای جلوگیری کنیم.

پایان نامه فروشی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در ارتباط با بحث پایان نامه فروشی در دانشگاه ها و واحد تبریز گفت: در واحد تبریز اگر مصداقی و موردی به بحث پایان نامه فروشی برخورد کنیم، قطعا با دانشجویان خاطی برخورد انضباطی خواهیم داشت . متاسفانه بزرگ ترین دلیل پایان نامه فروشی در کشور کار روی موضوعاتی است که مورد نیاز جامعه نیست و دانشجو پایان نامه را صرف تکلیف اجباری و برای گذراندن واحد باید انجام دهد.

جوانپور یادآور شد: راهکارهای زیادی برای کنترل و جلوگیری از پایان نامه فروشی وجود دارد از جمله اینکه سیستم های نظارتی را بیشتر کنیم که یک سیستم نرم افزاری هم در حال حاضر در بازار وجود دارد که دانشگاه آزاد اسلامی باید وارد این موضوع شود و به واحدها مجوز خرید این سیستم داده شود و تمام واحدها مجهز به این سیستم شوند تا اندازه زیادی جلوی این کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز متذکر شد: اگر پایان نامه نویسی در دانشگاه ها بر اساس نیاز جامعه شکل بگیرد و پایان نامه ها براساس نیاز صنعت و جامعه ارائه شود و در پاسخ به نیاز جامعه باشد یقینا مورد حمایت افراد مختلف قرارمی گیرد. مطمئنا این مساله بر احساس مفید بودن کار در پایان نامه نویسی دانشجویان تاثیر گذار است، بخش مهمی از نیازهای جامعه را برآوره می کند و انگیزشی است برای اینکه دانشجو به این سمت حرکت کرده و راهکارهای مختلفی می توان برایش پیش بینی کرد که قطعا اگر این شرایط را فراهم کنیم دیگر جایی برای پایان نامه فروشی وجود نخواهد داشت.

خبرنگار:ندا فراهانی

کد خبر: 959612

وب گردی

وب گردی