دستور رئیس جمهور افغانستان برای شروع دوباره جنگ

رئیس جمهور افغانستان از پایان آتش‌بس با گروه طالبان خبر داده و به نیروهای امنیتی دستور داد عملیات علیه این گروه را از سر بگیرند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، محمد‌ اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان امروز شنبه طی اظهاراتی در یک نشست خبری در کابل درباره روند صلح و آتش‌بس در این کشور گفت: «آتش‌بس با گروه طالبان به پایان رسیده، آتش‌بس 17 روزه‌ دولت با طالبان 98 درصد موفق بوده وحالا وقت آن است تا طالبان تصمیم بگیرد».

وی ضمن آنکه به نیروهای امنیتی دستور داده تا عملیاتشان علیه طالبان را از سر بگیرند، در مورد واگذاری مناطق امن به طالبان در افغانستان افزود: «در مورد طرح واگذاری مناطق امن یک اجماع سیاسی وجود ندارد؛ بلکه یک تصمیم فردی است. هدف ارائه خدمات اجتماعی به خانواده‌های طالبان است ولی مناطق امن به هیچ شخصی واگذار نخواهد شد».

رئیس جمهوری افغانستان با تاکید بر این که برای اجرایی ساختن روند صلح قصد داریم طالبان را به یک گروه غیر مسلح تبدیل کنیم، تصریح کرد: «هنوز مراحل اولیه روند صلح است که در این راه حکومت ابتدا می خواهد طالبان را از گروه نظامی به گروه سیاسی مبدل کند، در مرحله های بعدی «لویه جرگه» برگزار کند، مکانیزم ایجاد شود و در نهایت ملت و طالبان باهم یک جا صلح کنند».

این نخستین باری بود که دولت افغانستان در 12 ژوئن به صورت یک جانبه با طالبان اعلام اتش بس کرده بود.

کد خبر: 959628

وب گردی

وب گردی