تلاش جدید ترکیه برای استرداد فتح الله گولن

دولت ترکیه با ارسال مجموعه ای جدیدی از مدارک به آمریکا برای استرداد رهبر جماعت گولن یا شبکه "فتو" تلاش می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دادگستری ترکیه به تازگی اسناد جدیدی در خصوص دست داشتن فتح الله گولن، فعال مدنی تبعیدی مقیم آمریکا و رئیس شبکه فتو، در کودتای نافرجام 15 ژوئیه سال 2016 را به آمریکا ارسال کرده است تا از این طریق مقامات آمریکایی را وادار به استرداد رئیس شبکه فتو به ترکیه کند.

بر اساس این اسناد، هاکان چیچک، یکی از اعضای سازمان فتو، از آغاز کودتا تا پیش از شکست آن، بارها به صورت مستقیم با فتح الله گولن گفتگو کرده است.

دادستانی کل آنکارا که وظیفه جمع آوری اسناد در خصوص عوامل مرتبط با کودتای سال 2016 را دارد، با بررسی خطوط تلفن همراه هاکان چیچک اعلام کرد این عضو سازمان فتو با اسم رمز «دکتر عبدی» بارها با رئیس سازمان فتو در آمریکا گفتگو کرده است.

محتوای تماس ها حاکی از این است که فتح الله گولن از ساعت 8 صبح روز 15 ژوئیه در جریان عملیات بوده است و دستورالعمل های خود را برای پیشبرد این کودتا اعلام کرده است.

ترکیه معتقد است فتح الله گولن و شبکه فتو عامل پشت پرده کودتای ناموفق 15 ژوئیه هستند. در همین راستا، مقامات ترکیه اعلام کردند با تکمیل اسناد در خصوص دست داشتن فتح الله گولن و سازمان وی در کودتای نافرجام سال 2016، دولت آمریکا موظف است نسبت به استرداد این فعالی مدنی مقیم آمریکا به ترکیه اقدام کند.

پیش از این، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا اظهار کرد این کشور پس از بررسی اسناد دست داشتن فتح الله گولن در ترور سفیر سابق روسیه در ترکیه و براساس واقعیت های مرتبط با این موضوع و همچنین بر مبنای قوانین آمریکا درخصوص استرداد وی به آنکارا تصمیم گیری خواهد کرد.

کد خبر: 959631

وب گردی

وب گردی