پول گندم کاران به جبران کسری بودجه یارانه‌ها اختصاص یافت

وزیر کشاورزی گفت: امسال به دلیل کسری بودجه، اعتبارات مربوط به گندمکاران به تبصره مربوط به یارانه‌ها به علت کسری بودجه اختصاص یافت.

به گزارش ایسکانیوز، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال قرجه طیار نماینده مردم کاووس از حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

خلاصه سوال به شرح زیر است:

۱-علت نبود سیاست های مشخص و تعریف شده بخش کشاورزی

۲-برنامه ها و اقدامات ضعیف وزارت جهاد در صرفه جویی مصرف آب

۳-ضعف عملکرد در پرداخت مطالبات گندمکاران

۴-لاینحل ماندن اختلافات ۵۰ ساله منابع طبیعی با کشاورزان شهرستان گنبدکاووس

*اعتبارات خرید تضمینی گندم به جبران کسری بودجه یارانه ها اختصاص یافت

در ابتدای جلسه محمود حجتی وزیر کشاورزی گفت: در راستای افزایش بهره وری استفاده از آب و روش های آبیاری جدید سرمایه گذاری زیادی انجام شده است و با کمک مقام معظم رهبری و مجلس منابعی از صندوق توسعه ملی در این راستا اختصاص داده شد.

وی افزود: در ارتباط با سیستم های آبیاری، دوران طلایی را پشت سر گذاشته ایم. راندمان آبیاری کشور از ۳۹ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته است و سالانه به صورت متوسط ۵ درصد این راندمان افزایش می یابد که البته جای کار بیشتری دارد.

وزیر کشاورزی در خصوص مطالبات گندمکاران گفت: ما اسفندماه هر سال پیگیری می‌کنیم، اما امروز یارانه را به نان می دهند و به غلط تصور می شود یارانه به گندم کاران داده می شود.

وی با بیان اینکه ما در مقایسه با کشورهای همسایه گندم را ارزان‌تر از کشاورزان می خریم، اظهار کرد: امیدواریم دولت با وسعت بیشتری منابع را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد.

حجتی اظهارداشت: آیین نامه های پرداخت پول گندم کاران به تصویب رسیده اما بانک ها و خزانه در پرداخت پول گندم کاران تعلل دارند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امسال اعتبارات مربوط به گندمکاران به تبصره های مربوط به یارانه ها اختصاص یافته است، زیرا کسری بودجه در این بخش وجود داشت.

وی در خصوص مشکلات کشاورزان با منابع طبیعی نیز گفت: ۱۶ هکتار از اراضی که به نام دولت بوده با همکاری قوه قضائیه به مردم واگذار شده است و امیدواریم بقیه نیز تعیین تکلیف شود.

قرجه طیار: کشاورزی سنتی بزرگترین عامل بحران آبی کشور است

در ادامه قرجه طیار نماینده مردم گنبدکاووس اظهارداشت: در تعیین الگوی کشت برنامه ریزی دقیقی وجود ندارد و کشاورزان به انتخاب خود کشت می کنند.

وی ادامه داد: کشت پنبه طی سال گذشته به پایین ترین حد خود رسیده است.

این نماینده مجلس پنبه را محصولی استراتژیک خواند و گفت: میزان اشتغالی که کشت پنبه در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات ایجاد می کند بسیار بالا است، پیش از این ۱۸۰ هکتار از مزارع استان گلستان به کشت پنبه اختصاص داشت و حتی تولیدات ما به کشورهای همسایه صادر می شد و به استان گلستان، استان طلای سفید می گفتند اما امروز سیاست مشخصی برای افزایش تولید پنبه وجود ندارد.

وی کشاورزی سنتی را بزرگترین عامل بحران آب در کشور خواند و گفت: ۹۴ درصد منابع آبی کشور صرف کشاورزی می شود.

قرجه طیار همچنین از شیوه پرداخت پول خرید تضمینی گندم به کشاورزان انتقاد کرد و گفت: عدم حمایت از کشاورزان موجب یاس وناامیدی آنها شده است.

حجتی: اختلافات سازمان منابع طبیعی و کشاورزان بر سر چندین میلیون هکتار زمین

در ادامه محمود حجتی با بیان اینکه موضوع توسعه کشت دانه روغنی کلزا در استان گلستان با توجه به آب بری کمی که دارد در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: امسال بیش از ۳۰۰ هزار تن دانه روغنی کلزا از این استان برداشته شده است و تولید ذرت دانه ای به خاطر آب بری حذف شده است.

وی در تشریح دلایل کاهش کشت پنبه در گنبدکاووس گفت: هزینه های تمام شده این محصول به خصوص هزینه های کارگری برداشت آن توجیه ندارد، لذا سطح زیر کشت کاهش یافته است. راه حل این مشکل توسعه برداشت مکانیزه پنبه است که در این راستا به واردات ماشین آلات برداشت پنبه یارانه داده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مشکلات سازمان منابع طبیعی با کشاورزان گفت: در سال ۹۴ نزدیک به ۳۵۰ هکتار از اراضی ملی آزاد شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است اما همه استان ها و شهرستان ها در این موضوع درگیر هستند و باید کمیسیون های تخصصی برای حل این مشکل تشکیل شود.

وی گفت: یک میلیون هکتار از اراضی ملی در کمیسیون ماده ۵۶ تبدیل به مستثنیات شده است اما اختلافات بر سر چندین میلیون هکتار ادامه دارد.

حجتی اظهار داشت: متاسفانه یک عده افراد نیز به اراضی ملی تجاوز کرده اند. با این افراد هم تا جایی که امکان داشته باشد در چارچوب قوانین همکاری می کنیم.

در ادامه قرجه طیار گفت: به اعتقاد من مجموعه تحت امر شما با اعتقادات و افکار شما همراهی لازم را ندارد.

وی ادامه داد: مشکل منابع طبیعی علاوه بر کشاورزان با دامداران در اعطای مجوز چرای دام نیز ادامه دارد. دامداران در حال ترک این شغل و یا کاهش دام هستند. متاسفانه پروانه چرای دامداران ابطال می شود.

پس از استماع دفاعیات وزیر جهاد کشاورزی، قرجه طیار نماینده گنبدکاووس اعلام کرد به شرط اینکه وزیر قول دهد از نزدیک مشکلات منطقه را بررسی کند، سوال را به رای نمی گذارد.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت نیز اعلام کرد آقای وزیر موافقند و از نزدیک مشکلات منطقه را بررسی خواهند کرد.

305

کد خبر: 959731

وب گردی

وب گردی