نارضایتی برخی واحدهای پتروشیمی از ارائه ارز در سامانه نیما

طبق دستورالعمل ارزی دوم اردیبهشت از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری قرار شده دلار حاصل از صادرات اقلام عمده صادراتی در قالب سامانه نیما با نرخ ۴۲۰۰ تومان جذب و معادل ریالی آن به تجار پرداخت شود تا ارز مورد نیاز واردکنندگان از این طریق تامین شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طبق دستورالعمل ارزی دوم اردیبهشت از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری قرار شده دلار حاصل از صادرات اقلام عمده صادراتی در قالب سامانه نیما با نرخ ۴۲۰۰ تومان جذب و معادل ریالی آن به تجار پرداخت شود تا ارز مورد نیاز واردکنندگان از این طریق تامین شود. در این راستا به صادرکنندگان پتروشیمی نیز شش ماه فرصت داده شده که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما وارد کنند. با این حال همچنان برخی تولیدکنندگان پتروشیمی با این تصمیم به دلایل مختلف مخالف هستند.

طبق مصوبه دولت، به صادرکنندگان پتروشیمی شش ماه فرصت داده شده که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما وارد کنند که با توجه به میزان صادرات تاکنون دو میلیارد یورو به سامانه نیما وارد شده و شش ماه فرصت برای واریز ۱۰ میلیارد یورو به سامانه نیما است.

در این راستا حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی، با اشاره به جلسه مدیرعاملان شرکت‌های پتروشیمی با معاون اول رییس جمهور و مسئولان وزارت نفت، گفت: در این جلسه شرکت‌های پتروشیمی اعلام کردند اگر شرایط‌شان همانند قبل باشد و خوراک با تخفیف به آنها ارائه شود حاضر هستند ارز خود را در سامانه نیما ارائه کنند، زیرا در این صورت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان اختلاف بین قیمت خوراک و کالایی که صادر می‌کنند خواهد بود.

او ادامه داد: اگر شرایط مذکور فراهم شود این‌که آنها ارز خود را در سامانه نیما ارائه کنند مطلوب خواهد بود. برهمین اساس دولت قبول کرده خوراک آنها بر مبنای ۳۸۰۰ تومان باشد. البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده، اما ابلاغ خواهد شد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که با اتخاذ این تصمیم تغییری در شرایط شرکت‌های پتروشیمی وارد نمی‌شود، تصریح کرد: در این شرایط پتروشیمی‌ها از منافع افزایش نرخ ارز سودی نمی‌برند، اما اوضاع آنها بدتر هم نخواهد شد. در واقع تغییری در شرایط آنها ایجاد نمی‌شود.

حسینی از ناراضی بودن تولید کنندگان اتیلن در مورد ارائه‌ی ارز در سامانه نیما خبر داد و گفت: این واحدها اتان را تبدیل به اتیلن می‌کنند و ۴۰ تا ۵۰ دلار اختلاف قیمت دارند که بخشی از آن به دلیل حمل و نقل و بخشی هزینه تبدیل است. آنها انتقاد دارند که این تصمیم برای آنها سودآور نیست و سهام آنها افت می‌کند و اصرار دارند دولت به آنها کمک کند و شرایط را تحمیل نکند.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 959763

وب گردی

وب گردی