حضور گسترده شرکت‌های دانش بنیان در طراحی و ساخت تصفیه خانه فاضلاب

مدیر نظارت بر بهبود روش‌های بهره‌برداری فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، از تقویت ارتباطات و تعامل با دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: هم‌اکنون در جهت ارائه خدمات بهتر و بهینه در عرصه آب و فاضلاب با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری دوسویه داریم تا جایی که این شرکت‌ها در ساخت و بهره برداری پروژه‌های آب و فاضلاب مشارکت دارند.

بهنام وکیلی، مدیر نظارت بر بهبود روش‌های بهره‌برداری فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، گفت: شرکت آب و فاضلاب تحقیق و پژوهش‌های گسترده‌ای را با همکاری دانشگاه‌ها انجام می‌دهد، به طوری که این تحقیقات توانسته در حل بسیاری از مشکلات کلیدی راهگشا باشد.

او همچنین از تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: هم‌اکنون در جهت ارائه خدمات بهتر و بهینه در عرصه آب و فاضلاب با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری دوسویه داریم تا جایی که این شرکت‌ها در ساخت و بهره برداری پروژه‌های آب و فاضلاب مشارکت دارند. همچنین استادان دانشگاه‌ها به عنوان مشاور به اجرای پروژه ها در حوزه طراحی و ساخت کمک می‌کنند.

وکیلی با اشاره به بومی‌سازی پمپ، لوله و شیرآلات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اکثر تجهیزات مورد نیاز در بخش تصفیه خانه در کشور ساخته می‌شود، ما تنها بخشی از تاسیسات را مجبور هستیم از خارج وارد کنیم و یکی از مشکلات اساسی ما همین موضوع است؛ چرا که تامین قطعات یدکی و تاسیساتی که در کشور ساخته نمی شود، باید با ارز گران وارد کشور شود.

مدیر نظارت بر بهبود روش‌های بهره‌برداری فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، از ساخت ۱۰۰ تصفیه خانه فاضلاب در کشور خبر داد و گفت: حجم پساب تولیدی از این تصفیه خانه ها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است. به طوری که حجم پساب تولیدی در تصفیه‌خانه‌های کشور در حال حاضر یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در سال است، این درحالی است که می‌توانستیم این عدد را به راحتی به 4 میلیارد مترمکعب نیز برسانیم.

به گفته او در حال حاضر 6 تا 7 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب از این آب به صورت پساب تولید می‌شود و در بخش صنایع کشاورزی و آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری از فاضلاب شرکت آبفای کشور با بیان اینکه برخورداری روستاها از شبکه و تأسیسات فاضلاب زیر نیم درصد است، گفت: سالانه ۷ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که ۱.۲ میلیارد مترمکعب آن به پساب تبدیل می‌شود.

وکیلی با یادآوری اینکه هر سال حدود 100 تصفیه خانه در کشور ساخته می شود، افزود: خوشبختانه در طراحی و ساخت این تصفیه خانه ها هیچ‌گونه مشکل و مانعی نداریم و بدون حضور خارجی ها می توانیم تصفیه‌خانه احداث کنیم.

او خاطرنشان کرد: تمام مشاورین و متخصصان ما دارای دانش فنی کاملی هستند و وابستگی از نظر دانش به خارجی‌ها ندارند. هم‌اکنون طراحی تمام تجهیزات توسط مشاورین و پیمانکاران داخلی انجام می شود. تنها برخی از پروژه ها هستند که از قبل با مشارکت خارجی ها انجام می شود. می‌توان گفت الان بدون حضور خارجی ها می توانیم پروژه ها را انجام دهیم.

گفتنی است در کل کشور در حال حاضر ۱۵ هزار میلیارد تومان تاسیسات فاضلاب داریم که رقم قابل توجهی است باید از این سرمایه ملی به خوبی حفاظت کنیم و بخش دارایی نیز در دست تکمیل و در حال ساخت ۳ هزار میلیارد تومان است.

402

کد خبر: 959777

وب گردی

وب گردی