حجتی: بانک‌ها در پرداخت مطالبات گندم‌ کاران تعلل می کنند

وزیر جهادکشاورزی با اعلام اینکه اعتبار مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان پیش بینی شده است، گفت: با وجود تهیه آیین نامه ها و ابلاغ آن، بانک ها و خزانه در پرداخت به موقع تعلل می کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمود حجتی که برای پاسخگویی به سوال قرجه طیار نماینده گنبدکاووس و جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد درباره ضعف عملکرد در پرداخت مطالبات گندم در سال 96 و تعلل در صرفه جویی مصرف آب بخش کشاورزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، به نمایندگان توضیح داد: سیاست های وزارت جهادکشاورزی در زمینه افزایش بهره وری در مصرف آب، طبق مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیگیری می شود.

او با بیان اینکه در چند سال اخیر دوران طلایی را در زمینه آب و خاک داشتیم، افزود: با مساعدت رهبر معظم انقلاب و همراهی دولت و مجلس، با برداشت از منابع صندوق توسعه ملی اقدام های خوبی برای توسعه شبکه‌های زیردست سدها و روش‌های نوین آبیاری انجام شده است.

حجتی ادامه داد: در سال های اخیر راندمان آبیاری بخش کشور از 39 به 44 درصد افزایش یافته است یعنی از 70 تا 80 میلیارد مترمکعب حدود 4 میلیارد مترمکعب صرفه جویی شده یا بهبود آبیاری داشته ایم.

او با بیان اینکه در سال 1392 به ازای هر مترمکعب آب حدود 9 کیلوگرم محصول خشک تولید می شد، افزود: روند کنونی افزایش بهره وری مصرف آب باید ادامه یابد.

حجتی درباره مطالبات گندم کاران نیز با یادآوری اینکه آیین نامه های مربوط به خرید گندم تهیه و ابلاغ شده است، اظهار داشت: پیش‌بینی اعتبار برای خرید گندم انجام شده است اما بانک‌ها در پرداخت و خزانه برای تخصیص ردیف های بودجه تعلل می کنند.

وزیر جهادکشاورزی با یادآوری اینکه منابع مورد نیاز خرید تضمینی گندم از طریق بانک ها و ردیف های پیش بینی شده در قانون بودجه تامین می شود، اظهار داشت: ما هر چه منابع وجود دارد، به روز در اختیار کشاورزان قرار داده‌ایم.

حجتی در ادامه به موضوع تغییر الگوی کشت برخی محصولات کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه سیاست های ترویجی و آموزشی با حمایت های دولت در دست اجراست، گفت: در استان گلستان توسعه دانه روغنی کلزا پیگیری می شود که با اعمال این سیاست ها تولید این محصول افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، قرجه طیار نماینده گنبدکاووس در این جلسه با اشاره به سوال خود از وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: نوسان قیمت محصولات کشاورزی به دلیل نبود سیاست ها و برنامه ریزی صحیح، جریان غم انگیزی است که متاسفانه هر سال تکرار می شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه شدید قیمت محصولات کشاورزی باعث شده تا تولید یک محصول در یک سال فراوان باشد اما در سال بعد با کمبود مواجه باشیم، گفت: نبود بانک اطلاعاتی دقیق در وزارت جهادکشاورزی برای برنامه ریزی تولید محصولات کشاورزی سبب شده است تا برنامه ریزی ها دقیق و اطلاعات و آمار قابل اتکا نباشد.

پس از توضیح وزیرجهادکشاورزی مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، از نماینده سوال کننده پرسید که آیا از پاسخ های حجتی قانع شده است یا از نمایندگان رای گیری کند؛ قرجه طیار در پاسخ گفت: اگر وزیر قول بدهد که از نزدیک مشکلات را پیگیری می کند، از رای گیری صرف نظر می کنم.

وزیر جهادکشاورزی نیز قول داد که مشکلات مطرح شده را پیگیری کند و از این رو قرجه طیار موضوع از رای گیری سوال خود انصراف داد و اعلام کرد که از توضیحات وزیر قانع شده است.

** تلاش کردیم التهابات بازار را به حداقل برسانیم

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس سوال خود را از وزیرجهادکشاورزی درباره ایجاد انحصار در بازار نهاده های طیور از جمله دان مرغ مطرح کرد که حجتی پاسخ داد: صنعت مرغداری سالانه نزدیک به 2.5میلیون تن تولید گوشت سفید و نزدیک 900 هزار تن تخم‌مرغ روانه بازار می کند.

حجتی با بیان اینکه اغلب نهاده های مورد نیاز این صنعت از طریق واردات تامین می شود، افزود: با وجود محدودیت های ارزی پیش آمده، دولت حمایت ویژه ای از تولیدکنندگان این بخش داشت و ارز یارانه ای برای این گروه در نظر گرفت.

او در عین حال به تاثیر افزایش قیمت جهانی نهاده ها بر بازار داخلی اشاره کرد و گفت: هر تن ذرت سال گذشته به قیمت 200 دلار خریداری می شد اما در ماههای اخیر تا 250 دلار نیز افزایش داشت ضمن آنکه سال گذشته قیمت ارز تخصیصی به نهاده های طیور هر دلار 3200 تومان بود که اکنون با اعمال یارانه دولت، به 3800 تومان رسیده است.

وزیر جهادکشاورزی یادآور شد، پارسال 7200 میلیون تن ذرت وارد کشور شد که این میزان باید امسال افزایش یابد.

حجتی افزود: از ابتدای فروردین ماه تاکنون دو شوک قیمتی مقطعی را در بازار تجربه کرده ایم؛ یکی از شوک‌ها مربوط به زمانی است که ارز 4200 تومانی مطرح شد زیرا چند روزی واردکنندگان پشت در بانک مرکزی ماندند تا ارز تخصیص یابد؛ شوک دوم نیز زمانی روی داد که بحث کامیونداران مطرح شد و شاهد التهابات یک هفته ای در بخش حمل و نقل بودیم.

او با بیان اینکه در این دو دوره تلاش شد تا التهاب ها با استفاده از ذخایر موجود به حداقل برسد، تاکید کرد: امروز با توجه به اینکه نهاده های مورد نیاز در بنادر در حال تخلیه است، از نظر ذخایر مورد نیاز کشور در شرایط مناسبی قرار داریم.

حجتی درباره قیمت نهاده های بخش کشاورزی در بازار نیز گفت: قیمتی که امروز برای خرید در بندر امام توسط واردکنندگان اعلام می‌شود، قیمتی است که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌کند و نهاده‌ها از نظر قوانین و مقررات آیین‌نامه‌های دولت جزو محصولاتی به شمار می رود که احکام تعزیراتی بر آن حاکم است.

وزیر جهادکشاورزی در عین حال اظهار داشت: کسی که عمده بازار را در دست دارد، می تواند در آن دخل و تصرف کند و بر آن تاثیر داشته باشد.

در ادامه کریمی قدوسی در توضیح سوال خود از وزیر جهادکشاورزی انحصار در بازار را یکی از مصادیق سرمایه داری برشمرد و گفت: امروز فردی در بازار 90 درصد واردات سویا، ذرت، خوراک دام و طیور را در دست گرفته و در قیمت ها تاثیرگذار است و حتی روزانه قیمت ها را تعیین می کند.

به گفته نماینده مردم مشهد در مجلس، این فرد در 6 ماهه گذشته بدون آنکه قیمت جهانی نهاده های دام و طیور تغییر کرده باشد، قیمت ها را به 2 برابر افزایش داده است.

کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه این افراد انحصار تولیدات کشاورزی، دام و طیور را به دست گرفته اند، از وزیر جهادکشاورزی خواست تا این وضعیت را سامان دهد.

او اعلام کرد از پاسخ های وزیر جهادکشاورزی قانع نشده است و سوال خود را به رای مجلس گذاشت؛ نمایندگان با 113 رای موافق، 54 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه علنی اعلام کردند که از پاسخ های حجتی قانع نشدند.

منبع : ایرنا

402

کد خبر: 959778

وب گردی

وب گردی