تکرار سناریوی جنگ خلیج فارس و اشغال عراق

پذیرش درخواست آمریکا از سوی عربستان برای افزایش 2 میلیون بشکه ای تولید نفت خود آغازی برای طرح براندازی آمریکا در ایران بوده و یادآور سناریوی آمریکا در جریان جنگ خلیج فارس و اشغال عراق است که بار دیگر منطقه را در هرج و مرج و ویرانی فرو خواهد برد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب در مقاله ای نوشت: ملک سلمان پادشاه عربستان با درخواست ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای افزایش تولید نفت روزانه خود موافقت کرد، این اقدام برای جبران کاهش احتمالی تولید نفت ایران و ونزوئلا در پی تحریم های آمریکا و کاهش قیمت نفت خام در آستانه انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در نوامبر آینده انجام شده است، پس از آنکه قیمت نفت به بیش از 80 دلار در هر شبکه افزایش یافت.

ترامپ اولین گلوله خود را برای محاصره ایران از ابتدای نوامبر آینده به عنوان اولین گام برای سرنگونی نظام ایران شلیک کرد و قصد دارد این کاهش تولید را به وسیله دیگر دوستان خود جبران کند مانند همان اقدامی که در جریان اشغال عراق در سال 2003 برای سرنگونی نظام صدام حسین با تحریک اسرائیلی ها انجام داد.

همان سناریو هم اکنون پس از 15 سال دوباره در حال تکرار شدن است و عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس نقشی محوری در آن ایفا می کنند، آنها بازار جهانی نفت را در تولید خود غرق کرده تا قیمت ها کاهش یابد و اقتصاد کشورهای غربی و شهروندان آمریکایی ضرر نکند، این همان طرحی است که در آستانه اشغال کویت در سال 1990 و پس از آن در جریان اشغال عراق در سال 2003 انجام شد. در جریان این دو جنگ قیمت های نفت افزایش نیافت و بازارها با افزایش تولید نفت و کاهش قیمت ها مواجه شد و این یکی از نشانه های جنگ های آمریکا در مناطق عربی است.

ترامپ طرح تغییر نظام در ایران را با تشدید محاصره نفتی و تحریک مردم ایران و تلاش برای بلوکه نمودن درآمدهای این کشور آغاز کرده است. آمریکا با تهدید کشورها و شرکت هایی که از ایران نفت وارد می کنند نسبت به بسته شدن بازارهای آمریکا به روی آنها و قرار گرفتن نامشان در لیست سیاه تحریم های این کشور در پی تدارک فشار بیشتر بر ایران است. اما در بخش دیگری از این نقشه با افزایش مشکلات مردم ایران از طریق افزایش قیمت ها و تنش در بازار ارز این کشور به دنبال آن هستند که اوضاع داخلی ایران را به سوی یک انقلاب هدایت کنند و تعداد زیادی از معترضان به وضعیت موجود در ایران را به خیابان ها بکشند و پس از آن با ایجاد موج های تبلیغاتی بر وخامت اوضاع بیفزایند و احتمال می رود که وضعیت داخلی ایران در هفته های آینده وخیم تر شود.

ایران هم اکنون 2.8 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند که 600 هزار بشکه آن توسط چین و 400 هزار بشکه دیگر توسط هند خریداری می شود یعنی چیزی حدود نیمی از حجم صادرات نفت ایران، دیگر مشتری های نفت ایران کشورهایی چون ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هستند. سرازیر شدن دو میلیون بشکه نفت از سوی عربستان به بازار که تقریباً معادل تولید روزانه ایران است و همچنین فشار ترامپ به کشورهای عربی خلیج فارس از جمله امارات و کویت برای افزایش صدها هزار بشکه نفت کاهش تولید ایران را جبران کرده و برای کاهش قیمت نفت به زیر 80 دلار که روز جمعه برای اولین بار از سال 2016 به این قیمت رسید ضروری است، برخی گزارشات بیانگر آن است که عربستان مجبور است برای این منظور تولید متوقف شده چاه های الخفجی و الوفره که در منطقه المحایده و مشترک با کویت است را فعال کند که انتظار می رود تولید این دو چاه به 500 هزار بشکه در روز برسد.

موافقت عربستان با درخواست ترامپ در مکالمه تلفنی آنها و روز شنبه به معنی افزایش تولید عربستان به بالاترین حد خود یعنی 12 میلیون بشکه در روز و خروج از توافق اوپک است چرا که هفته گذشته با هماهنگی روسیه بر افزایش تنها یک میلیون بشکه توافق شد، مساله ای که به سقوط این سازمان نفتی بین المللی یا دست کم بروز اختلافاتی در این سازمان منجر خواهد شد.

پس از این مکالمه تلفنی در واقع ترامپ به دبیر کل سازمان اوپک و تصمیم گیرنده این سازمان با استفاده از نفوذ خود در کشورهای عربی خلیج فارس تبدیل شد.

نمی دانیم واکنش روسیه و دیگر کشورهای عضو اوپک مانند الجزایر که نقشی اساسی در آشتی روسیه با اوپک داشته است به این عهد شکنی عربستان چه خواهد بود، ممکن است به توقف تولید و افزایش شدید قیمت ها منجر شود اما در هر صورت تاکید می کنیم که ما هم اکنون در برابر یک هرج و مرج در بازارهای جهانی، اقتصاد و سیاست قرار داریم، تحولات به سوی ایجاد ائتلاف های جدید حرکت می کند که به نفع آمریکا و متحدان عرب آن نخواهد بود.

کاهش قیمت نفت با تصمیم عربستان غافلگیری دیگری بود و در کمتر از 4 سال پیامدهایی منفی بر درآمدهای اوپک خواهد داشت و شاهد بحران هایی مالی مانند همان اوضاع سال 2014 ناشی از کاهش قیمت نفت به 30 دلار پس از قیمت 120 دلاری آن خواهیم بود.

ترکیه دیروز اعلام کرد به تحریم های آمریکا پایبند نیست و واردات نفت از ایران را ادامه خواهد داد؛ چرا که ایران کشور همسایه و شریک تجاری مهم ترکیه است و احتمالاً کشور چین نیز موضعی مانند ترکیه اتخاذ کند و شاید بر اساس برخی گزارش ها مساله از این فراتر رفته و واردات نفتی خود از ایران را تا یک میلیون بشکه افزایش دهد.

سوالی که هنوز به قوت خود باقی است هزینه ای است که عربستان باید در مقابل پاسخ سریع به درخواست ترامپ پرداخت نماید، این کشور با افزایش تولید نفت خود تا بالاترین حد شهروندان خود و دیگر کشورهای خلیج فارس و دیگر کشورهای اسلامی صادر کننده نفت که به درآمدهای نفتی خود تکیه دارند را از تولید سهم خود در بازار نفت محروم می کند، چرا که این اقدام صدها میلیارد دلار درآمد سالانه نفت کشورهای صادر کننده را بر اثر سقوط قیمت ها کاهش خواهد داد و در مقابل به رفاه شهروندان آمریکایی و غربی و رشد اقتصاد این کشورها کمک کرده و خاورمیانه را در هرج و مرج فرو خواهد برد.

کد خبر: 959803

وب گردی

وب گردی