ایران بخش جدانشدنی سیاست خارجی هند باقی خواهد ماند

یک نشریه هندی تأکید کرد، اگرچه به واسطه تحریم‌های آمریکا علیه تهران، هند از بازار نفتی ایران خارج خواهد شد اما همچنان تهران بخش جدانشدنی سیاست خارجی دهلی نو باقی خواهد ماند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز، کشور هند از جمله بازارهای بزرگ نفت خام ایران به حساب می‌آید و این مسئله به ویژه پس از آغاز اجرای توافق هسته‌ای ایران (برجام) بیش از پیش مشهود بود. نشریه «تایمز» هند معتقد است با وجود تحریم‌هایی که قرار است آمریکا پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کند که این مسئله خرید نفت ایران از سوی هند را نیز تحت تأثیر قرار خواهد، اما دهلی نو، همچنان تهران را به عنوان بخش مهمی از سیاست خارجی خود حفظ خواهد کرد.

بنا بر گزارش روزنامه «تایمز» هند، «در شرایطی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا رویکردی سرسختانه در قبال تحریم‌های ایران در پیش گرفته و به هند نیز هشدار داده تا در صورت بی‌اعتنایی به این تحریم‌ها اقداماتی را علیه این کشور صورت دهد، دهلی نو شاید بتواند بدون بهره‌گیری از انرژی ایران به حیات خود ادامه دهد، اما ایران همچنان بخش مهمی از سیاست خارجی هند باقی خواهد ماند».

بر اساس این گزارش، بخش قابل توجهی از پالایشگاه‌های هند برای استفاده از نفت ایران سازگار شده‌اند. اما آمریکا صراحتا درخواست کرده که تا تاریخ 4 نوامبر (13 آبان‌ماه) میزان واردات نفت ایران به صفر برسد که این مسئله اوضاع را پیچیده می‌کند و علیرغم سرسختی‌های دولت هند، شرکت‌ها، بانک‌ها و حتی شرکت‌های نفتی این کشور با سرعت بسیار زیاد در حال عقب‌نشینی از بازار نفتی ایران هستند.

با این وجود، گزارش روزنامه «تایمز» می‌افزاید: «دولت هند در تلاش است تا راه‌هایی را برای سرپیچی کردن از تحریم‌های آتی بیابد و در عین حال نیز سعی دارد تا روابط خود با ایران را حفظ کند.»

این نشریه هندی در پایان نوشت: «با توجه به تمام این موارد، باید منتظر ماند تا طی ماه‌های آینده شاهد اقداماتی خلاقانه از سوی دولت این کشور آسیایی در رابطه با روابط با ایران و تحریم‌های آمریکا بود».

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

فارس

303

کد خبر: 959823

وب گردی

وب گردی