جایگزینی کامل نفت ایران امکانپذیر نیست

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان این که جایگزینی کامل نفت ایران به هیچ وجه امکانپذیر نیست گفت: کشورهای مصرف کننده به هیچ وجه موافقت نخواهند کرد برای جایگزینی نفت ایران از تمامی ظرفیت مازاد دنیا استفاده شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد علی خطیبی اظهار داشت: صادرات نفت خام به انضمام میعانات گازی و دیگر فرآورده های نفتی ایران حدود سه میلیون بشکه در روز است.

او همچنین اظهارداشت: بعید به نظر می رسد حجم صادرات نفت جمهوری اسلامی بصور کامل قابل جایگزینی باشد.

این کارشناس ارشد نفت و انرژی گفت: اوپک همیشه 80 تا 90 درصد ظرفیت نفتی خود را استفاده و 10 تا 20 درصد را به عنوان مازاد برای روزهای مبادا حفظ می کند.

او در ادامه افزود: لازم به یادآوریست که بخش عمده مازاد این ظرفیت در اختیار عربستان است و این کشور امکان دارد در شرایط فعلی بین یک تا یک و نیم میلیون بشکه در روز بیشتر تولید داشته باشد.

خطیبی اظهارداشت: البته نباید فراموش کرد چنانچه این ظرفیت مازاد استفاده شود به یقین روی قیمت ها تاثیر قطعی خواهد داشت.

او به یکی از شبکه های رادیویی گفت: کشورهای مصرف کننده به هیچ وجه موافقت نخواهند کرد برای جایگزینی نفت ایران از تمامی ظرفیت مازاد دنیا استفاده شود چرا که در صورت وقوع رخداد غیر منتظره جهش قیمتی در بازار نفت دور از انتظار نخواهد بود.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: بعید به نظر می رسد کشورهای مصرف کننده بخواهند هزینه تصمیم رئیس جمهور آمریکا را پرداخت کنند به همین سبب مذاکراتی بین مصرف کنندگان و آمریکا در حال انجام است تا بتوانند مواضع دولتمردان این کشور را تعدیل کنند.

او اضافه کرد: نفت یک بازار بسیار حساسی است و باید یک ظرفیت مازادی باشد تا در شرایط اضطراری بتوان برای کنترل و مهار بازار استفاده کرد.

خطیبی بیان داشت: ذخیره سازی نفت تنها در کشورهای صنعتی انجام می شود ولی این ذخیره تا 90 روز می تواند نیازهای مصرف کنندگان را پاسخگو باشد.

او یادآورشد: چنانچه این ذخیره سازی ها کاهش پیدا کند به یقین بازار نفت عکس العمل نشان داده و به تبع قیمت های افزایش خواهد یافت.

402

کد خبر: 959841

وب گردی

وب گردی