حجت الاسلام کلانتری: سند فرهنگی دانشگاه آزاد حلقه  واسط اسناد بالادستی و بدنه دانشگاه است

نشست خبری تبیین و ابلاغ سند جامع فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دقایقی پیش با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری تبیین و ابلاغ سند جامع فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دقایقی پیش با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه آغاز شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به اهمیت دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: سعادت یا شقاوت جامعه در دانشگاه تعیین می شود زیرا دانشگاه قوه تفکر و عاقله جامعه را می‌سازد و نبض آینده کشور در دست دانشگاه است هم چنین مدیران آینده در دانشگاه تربیت می‌شوند و به جامعه تزریق می‌شوند.

او افزود: هدف اصلی از تاسیس دانشگاه تولید علم، آموزش و ترویج علم و پرورش انسان‌های کاردان، عالم و اندیشمند است. هدف از دانشگاه داری در جمهوری اسلامی ایران نیز همین سه بخش است.

کلانتری خاطر نشان کرد: فضای موجود در دانشگاه‌ها برای رسیدن به این اهداف اهمیت دارد. اگر فضا مبتنی بر ارزش‌ها و فضایل باشد، دانشگاه اسلامی و اگر مبتنی بر ضدارزش ها باشد غیر اسلامی خواهد شد هم چنین اگر فضای دانشگاه‌ها سکولار باشد، خروجی دانشگاه هم سکولار خواهد بود. این اتفاقی است که در غرب رخ داده است و در آنجا علمی منهای خدا و ضد دین و در خدمت جنایت‌های بزرگ تاریخ پرورش می یابد دانشمند آن دانشگاه نیز غیرالهی است‌.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: اگر فضا الهی، قدسی،بومی و انقلابی باشد هم علم الهی خواهد بود و هم دانشمند یک عالم الهی و با انگیزه برای کشور اسلامی خواهد بود.

او ادامه داد:کار فرهنگی در دانشگاه باید فضا را برای تولید علم و پرورش عالم مهیا کند. این فضا باید فضایی برآمده از دین، نیاز بومی، ارزش‌های انقلاب اسلامی، قرآن و عترت باشد. این همان فضای متناسب با دانشگاه جمهوری اسلامی است.

کلانتری افزود: فرهنگ در عرصه‌های اقتصادی، علمی، فناوری و غیره اثرگذار است. کار فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی باید مبتنی بر ارزش‌ها باشد. انسانی که در این فضا کار کند، فردی الهی می شود.

وی بی‌تدبیری در انجام کارهای فرهنگی را غلط دانست و گفت: کار فرهنگی اگر می‌خواهد اثر گذار باشد باید با طراحی و برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد و متناسب با فضای دانشگاه، نخبگان و فرهیختگان باشد هم چنین توسط عناصر معتقد و کاردان و با انگیزه صورت بگیرد. انسان متقی باشد و با تمام وجود به دانشگاه و نسل جوان اعتقاد داشته باشد.

کلانتری ادامه داد: کار فرهنگی باید محتوای غنی اسلامی داشته باشد و کاری که فاقد محتوای غنی اسلامی باشد نتیجه بخش نخواهد بود از طرفی کار فرهنگی باید همه عناصر فعال در دانشگاه و بدنه دانشگاهی را پوشش دهد و از کیفیت برخوردار باشد هم چنین زمینه‌های تولید علم را فراهم سازد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: کارفرهنگی باید به سمت ارزش‌های اسلامی و انقلاب جهت گیری داشته باشد و هدف و مقصد نهایی امور فرهنگی مشخص گردد از طرفی کار فرهنگی باید با سایر فعالیت های دانشگاهی از جمله آموزش و پژوهش همبستگی و هم افزایی داشته باشد که اگر بین این موارد گسستگی وجود داشته باشد به مقصد نهایی منتهی نمی‌شود.


او افزود: کار فرهنگی باید بعد معنوی و اتصال را برای جوانان تقویت کند و علاوه بر فضای فکر باید فضای دل را هم مورد توجه قرار داد که ضرورت دارد برنامه‌های فرهنگی و معنوی در دانشگاه و بین جوانان برجسته باشد.

کلانتری در پایان خاطر نشان کرد: باید توجه شود که از گرفتار شدن در سیاسی کاری و سیاست‌بازان حرفه‌ای اجتناب شود. نباید دانشجو در اختیار جریان های مخالف قرار گیرد چون کار فرهنگی باید امکان حضور و نقش‌آفرینی را برای نیروهای خودجوش و آتش به اختیار، فراهم کند. این یک کار مدیریتی کلان و راهبری فرهنگی برای نگه داشتن عناصر انقلابی است هم چنین امور فرهنگی باید نشاط و شادابی را در تمام حوزه‌ها اشاعه دهد پس کار فرهنگی در دانشگاه ها باید موارد بالا را همزمان داشته باشد.

کد خبر: 959869

وب گردی

وب گردی