ایجاد مرجعیت رسانه ای در فضای علمی و دانشگاهی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است

سرپرست سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از دستور کارهای اصلی دانشگاه های آزاد اسلامی در دوره جدید،  ایجاد  مرجعیت رسانه ای در فضای علمی و دانشگاهی چه در داخل کشور و چه در سطح منطقه و بین المللی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری تبیین و ابلاغ سند جامع فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مسئولان این دانشگاه صبح امروز در محل رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

دکتر صالح اسکندری، سرپرست سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: همان طور که حجت الاسلام دکتر کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد، سند جامع فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، نسخه عملیاتی است که بر اساس آن قرار است اسناد بالا دستی و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه ها در حوزه فرهنگی و دانشجویی عملیاتی شود.

وی ادامه داد: همان طور که می دانید پیشانی تحولات در دانشگاه آزاد اسلامی، علاوه بر تحولات علمی و پژوهشی، تحولات فرهنگی است که فعالیت ها در حوزه فرهنگی از یک سال گذشته به طور جدی آغاز شده است، مستحضرید دکتر ولایتی، ریاست هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر رهبر، ریاست این دانشگاه آن قدر نسبت به موضوعات فرهنگی اهتمام داشته اند که اولین انتصاب در دوره جدید انتصاب معاون فرهنگی دانشگاه بوده است.

سرپرست سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ارزیابی تحولات فرهنگی طبعا باید بر اساس شاخص های معینی صورت می گیرد، در این راستا سند جامع فرهنگی و دانشجویی به ما کمک می کند که بر اساس شاخص ها، مسیر حرکت فرهنگی دانشگاه را ارزیابی کنیم تا بررسی کنیم طی 2-3 سال دیگر نسبت به زمان حال توانسته ایم چه تحولاتی ایجاد کنیم.

وی در زمینه اقدامات فرهنگی در حوزه فعالیت های مجموعه های رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در نظام آموزش عالی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی دارای ظرفیت بی نظیر رسانه ای است. علاوه بر روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری آنا و ایسکانیوز، شبکه ها و گروه های اجتماعی گسترده ای در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. حداقل برآورد ما این است که 400 هزار عضو در این شبکه ها به فعالیت می پردازند. تمامی این ظرفیت رسانه ای مبتنی بر سند فرهنگی و دانشجویی و متکی بر منویات و دغدغه های مهم مقام معظم رهبری در خدمت تبلیغات پیشرفت در کشور است.

دکتر اسکندری بیان کرد: همان طور که می دانید مقام معظم رهبری طی 2-3 جلسه اخیر بر موضوع تبلیغات پیشرفت تاکید بسیاری داشته اند. تبلیغات پیشرفت دارای مولفه های بسیاری است که از جمله آن می توان به شبکه سازی، ظرفیت سازی، جهت دهی نظام جامع تحقیقاتی کشور، یکپارچه سازی، نظام رتبه بندی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در کنار تمامی این موارد، رسانه هایی که در حوزه آموزش عالی فعالیت می کنند، وظایف ویژه ای دارند. این رسانه ها با جریان سازی، گفتمان سازی، چهره سازی از نخبگان و جوانانی که زیر سقف لابراتورها، آزمایشگاه های دانشگاه ها به فعالیت پرداخته و بعضا گمنانم نیز هستند، می توانند مرجعیت رسانه ای در فضای علمی و دانشگاهی کشور ایجاد کنند.

سرپرست سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از دستور کارهای اصلی دانشگاه های آزاد اسلامی در دوره جدید، ایجاد مرجعیت رسانه ای در فضای علمی و دانشگاهی چه در داخل کشور و چه در سطح منطقه و بین المللی است. همان طور که می دانید، دکتر کلانتری گفتند علم نور است اما من می گویم هر کشوری که دارای علم باشد دارای قدرت نیز هست . طبعا رسانه ها می توانند با گفتمان سازی، جریان سازی و جهت دهی کمک کنند که این پیشرفت علم و فناوری در مسیر اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی ادامه داد: امروزه در نبرد تمام عیار علمی هستیم، مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده اند پیشرفت علمی، دشمن دارد. این موضوع امری است که به وضوح ثابت شده است و عده ای نمیخواهند که نظام جمهوری اسلامی ایران پیشرفت داشته باشد. عده ای دیگر نمی خواهند پیشرفت های ما طب 40 سال گذشته به کشورهایی که میتوانند از ما الگو بگیرند منتقل شوند.

دکتر اسکندری بیان کرد: یکی از استراتژیست های غربی در جریان اسلامی گفته بود کشورهای همسایه ایران در صورتی که با 2 مقوله در جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند، همه به سراغ نظام سیاسی و الگو گیری از نظام سیاسی ایران می روند، یکی از این موارد قانون اساسی کشور و دیگری پیشرفت علمی و تکنولوژیک ایران است طی 40 سال اتفاق افتاده است، طبعا در مسیر علمی که صورت میگیرد باید مبتنی بر یک نقشه حرکت کنیم، این نقشه ، نقشه جامع علمی کشور است و اسناد میان دستی مانند سند فرهنگی و دانشجویی و رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی و سایر رسانه هایی که در حال فعالیت در حوزه علمی و دانشگاهی هستند، نقش دیده بانی این نبرد را دارند و پیش قراول این حرکت علمی و دانشگاهی به شمار می روند.

وی اضافه کرد: مبتنی بر این سند رسانه ها علی الخصوص رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه دارند در حالی که مسیر انقلابی گری را ادامه می دهند، به دنبال ایجاد مرجعیت رسانه ای در فضای علمی و دانشگاهی کشور هستند. همچنین به دنبال طرح مطالعات و انتظارات جامعه علمی کشور، استادان و دانشجویان از نهادهای مربوطه هستند.

سرپرست سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: به همین منظور برنامه هایی را در سال جدید مبتنی بر این سند طراحی کرده ایم از جمله اینکه ظرفیت های جدید رسانه ای به مجموع رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی بیفزاییم امیدواریم به زودی آی پی تی وی دانشگاه آزاد اسلامی به ظرفیت رسانه ای اضافه شود به دنبال آن هستیم که بستر روبیکا تلویزیون اینترنتی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق عدالت دانشجویی داشته باشیم فرض کنید دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی که در یک استان کم برخوردار حضور دارد، می تواند به استاد خود ما در واحد علوم تحقیقات یا تهران مرکز دسترسی داشته باشد.

پوشش رسانه‌ای گسترده سمینارها و رویدادهای علمی 400 واحد دانشگاهی معرفی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و ظرفیت آن ها یکی از برنامه‌های اصلی رسانه‌های دانشگاه است. یکی از کارهایی که در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ما مبتنی بر این سند صورت خواهد گرفت که مورد تاکید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی است می توان به راه‌اندازی دوره‌های آموزشی خبرنگاری با رویکرد تربیت دانشجو خبرنگار اشاره کرد.

سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بالغ بر یک میلیون و 300 دانشجوی در اختیار دارد، حدود 600 هزار دانش‌آموز در حال تحصیل در مدارس سما، بیش از 104 هزار استاد و کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به فعالیت هستند. در همین راستا به دنبال این هستیم موضوع دانشجو خبرنگار را پیگیری کنیم. این دوره ها شامل 20 دوره آموزشی مانند تصویر برداری، عکاسی، موشن گرافیک، حقوق رسانه، فقه رسانه است که به تربیت خبرنگاران می پردازد. سایت این دوره نیز تحت عنوان ایسکاکلوپ راه اندازی شده است که اولین دوره در تابستان جاری با همکاری اداره تشکل‌ها برگزار خواهد شد.

202

کد خبر: 959895

وب گردی

وب گردی