اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری از ۱۳ تا ۱۵ شهریور برگزار می‌شود

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری از برگزاری اجلاسیه آینده مجلس خبرگان رهبری از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ شهریور ماه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، آیت الله سیداحمد خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به گزارش هیات رئیسه اظهار داشت: نگاه برخی این است که خبرگان رهبری، سالی دو مرتبه اجلاسیه دارد، این گزارش نشان می دهد که چنین تصوری اشتباه است.

وی افزود: بر اساس ماده ۲۱ آیین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری، طول دوره فعالیت هیات رییسه و کمیسیون ها دو سال است و پس از آن در صحن علنی انتخابات برگزار می شود، یعنی در یک دوره فعالیت خبرگان، ۴ مرتبه انتخابات کمیسیون ها و هییت رییسه برگزار می شود.

عضو هییت رئیسه مجلس خبرگان افزود: اگر کسی می خواهد کاندیدای مجلس شود، باید کارشناسی ارشد داشته باشد. در آیین نامه خبرگان چنین چیزی نیست. به این ترتیب هر کسی برای نامزدی مجلس رد می شد می آمد و برای نامزدی خبرگان اقدام می کرد؛ در این صورت هزینه شورای نگهبان را بالا می بردند. در اصلاحیه قانون انتخابات خبرگان، که قرار است شهریور ماه به تصویب برسد، میزان تعیین شده است. اینکه گفته شده نامزد خبرگان باید مدرک سطح چهار حوزه داشته باشند، صرفا به این معنی نیست که امتحان از سوی شورای نگهبان گرفته نمی‌شود.

خاتمی با اشاره به هییت اندیشه ورز گفت: پس از بیانات راهگشای رهبری در شهریورماه سال ۹۶، برای شکل دادن به مطالبات بر اساس اهداف متعالی نظام، هییت مقدماتی خبرگان رهبری تشکیل شد، این هییت ۱۳ جلسه داشت؛ آنجا تصمیم شد که هییت اندیشه ورز توسط صحن علنی انتخاب شود، امروز علاوه بر ۱۳ جلسه مقدماتی، ۱۱ جلسه دیگر تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: سازوکار اجرایی و موضوعات دارای الویت در این ۱۱ جلسه مشخص شد. اعضای این هییت، اعضای مجلس خبرگان و جمعی از کارشناسان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی هستند که دیدبانی کلان نسبت به پیشرفت ها و پسرفت های احتمالی مسیر نظام را دارند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری زمان برگزاری اجلاسیه آینده مجلس خبرگان رهبری را ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ شهریور ۹۷ اعلام کرد.

خاتمی با اشاره به موضع مجلس خبرگان درباره مسائل روز اظهارداشت: دشمنان ملت تصریح می کنند که در صدد براندازی هستند تا قبل از این، به صراحت نمی گفتند، تحریم اقتصادی، چالش فرهنگی و چالش سیاسی همگی در همین راستاست.

وی تصریح کرد: باور خبرگان این است که قطعا دشمن ناکام خواهد بود. با وجود رهبری هوشیار و دورنگر و بزرگی که توانسته به خوبی کشتی انقلاب را به ساحل نزدیک کند و با این مردم، مطمئنیم که دشمن راه به جایی نمی برد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم ما مشکلات دارند و نمایندگان مجلس خبرگان که منتخب همین مردم هستند، با تمام وجودشان مشکلات مردم را حس می کنند، آنچه از خبرگان برمی آید این است که بگوید مسئولان قدر نجابت مردم را بدانند و برای حل مشکلات از تمام توان خود مایه بگذارند.

خاتمی ادامه داد: دشمن در پی پمپاژ ناامیدی است، دشمن می خواهد مردم را از آینده انقلاب ناامید کند اما آینده کشور روشن است. در چهل سال گذشته مشکلات به مراتب بزرگ تر از مشکلات امروز بوده است، ما در جنگ تحمیلی با همه دنیا جنگیدیم، سیلوها خالی شده بود و گندم نداشتیم اما آن دوران با موفقیت به پایان رسید، مشکلات امروز هم با موفقیت به پایان خواهد رسید.

وی افزود: وحدت حول محور ولایت، مسئولین باید برای حل مشکلات مردم با هم متحد باشند. مسئولان با هم تریبونی و رسانه ای صحبت نکنند و مشکلات خود را به میان مردم نکشانند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم همراهی مردم گفت: وقتی مسئولان می گویند مشکل آب و برق داریم مردم باید کمک و همراهی کنند، ما یک کشور و رهبر داریم و مسئولان هم در پی خدمت به مردم هستند.

خاتمی اظهارداشت: اشرافی گری از سوی هر کسی باشد برای کشور سم است اما همه مسئولان را نباید اشرافی ببینیم، مسئولان همراه با مردم را هم ببینیم که شبانه روز در خدمت مردم هستند.

وی با اشاره به خود باوری ملی و فردی بیان داشت: ورزشکاران ما در جام جهانی فوتبال، در مجموع خوش درخشیدند، رهبری، مسئولان و مردم از این ها تجلیل کردند. این از برکات خودباوری است، در عرصه های اقتصادی چنین خودباوری نعمتی برای حل مشکلات است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: مدیریت جهادی این مدیریت باید همراه با خستگی ناپذیری باشد، با مدیریت جهادی است که می توان از گردنه های مشکلات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی عبور کرد.

خاتمی تصریح کرد: نسخه پیروزی نسخه مقاومت و ایستادگی است. این تصریح قرآن است، اگر شما مقاومت کنید، کید دشمن به شما آسیب نخواهد رساند. به قول رهبری هزینه سازش بسیار بیشتر از مقاومت است، مردم با مقاومت خود این بار هم دشمن را نا امید خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که خبرگان برای حل مشکلات اقتصادی چه برنامه ای دارد گفت: مجلس خبرگان نهادی اجرایی نیست اما خبرگان همراه با همه مسئولان نظام هر کاری از دستش بربیاید انجام می دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اینکه مسائل را توجیه و تبیین شود و به مردم گفته شود شما چهل سال با بصیرت پیش رفتید، از این پس هم با بصیرت پیش بروید، اینکه هشدار داده شود دشمن در پی موج سواری است، از کارهایی است که خبرگان انجام می‌دهد.

خاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش فاصله میان جوانان و نماز جمعه، گفت: این مساله کلیت ندارد که در همه نمازهای جمعه، حضور جوانان کاهش پیدا کرده باشد. باید واقع بینانه مسائل را تحلیل کرد. رسانه در این عرصه چه نقشی دارد؟ واقعا برای تشویق مردم به حضور در نماز جمعه، آیا رسانه‌ها در برابر تخریب‌ها، نقش و دین خود را ایفا کرده اند.

وی تصریح کرد: باید تدبیر داشت. می شود همین الان نقش بیشتری به جوانان داد مثلا در ستادهای نماز جمعه جوانان حزب اللهی و متعهد شرکت و طرح و برنامه بدهند. البته ائمه جمعه می‌توانند به روز و مختصر خطبه بخوانند. سرمایش در تابستان و گرمایش در زمستان عوامل دیگری است که می تواند موثر باشد.

عضو هیات رئیسه خبرگان افزود: کسانی که نهاد نماز جمعه را زیر سوال می‌برند اشتباه می‌کنند چون این نهاد چهل سال محافظ انقلاب بوده است. در جنگ تحمیلی، نماز جمعه در واقع محلی برای بسیج مردم بود. در بحران هایی مانند زلزله، نماز جمعه مردم را بسیج می کند. امروز هم تریبون های نماز جمعه مشغول بصیرت آفرینی هستند. نمی گویم نقد نباشد اما نباید افرادی خود را رویاروی نماز جمعه ببینند.

خاتمی با اشاره به لزوم استفاده از رسانه برای بیان خدمات مجلس خبرگان گفت: رسانه نقش تاثیرگذاری در عرصه های حق و باطل دارد. رهبری به قوه قضاییه فرمودند که کار رسانه ای کنند و در برابر تهاجم دشمنان ساکت نباشند.

وی در همین باره تصریح کرد: در هیات رییسه خبرگان تصویب شده که برنامه ای به طور هفتگی یا ماهیانه در رسانه در ارتباط با خبرگان و معرفی آن داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری ادامه داد: درست است که جلسات خبرگان غیرعلنی است اما به عنوان کسی که سه دوره در خبرگان هستم، می‌گویم که بسیاری از نطق‌های قبل از دستور و مصوبات قابل انتشار است. آیین نامه خبرگان به هیات رییسه این اختیار را داده هر بخشی را که بخواهد، رسانه ای کند.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در اصلاحیه قانون انتخابات خبرگان، سن نامزدی خبرگان تعیین شده است گفت: در طرح اصلاحیه سن هم در نظر گرفته شده منتهی در آیین نامه، درباره مدت زمان فعالیت نمایندگان گفته تا زمانی که توانایی فعالیت وجود داشته باشد.

خاتمی تاکید کرد: اینکه حداقل سن باید چقدر باشد، مهم این است که مجلس خبرگان رهبری، رهبر را تعیین می‌کند و باید ترکیبش، به گونه‌ای باشد که زمینه پذیرش آن در میان مردم وجود داشته باشد. در این زمینه تدبیری اندیشیده شده که در مجلس خبرگان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

305

کد خبر: 959903

وب گردی

وب گردی