طرح مهارت افزایی دانش آموختگان تدوین شد/موسسات آموزشی در طرح آمایش آموزش عالی ساماندهی می شوند

نشست خبری تشریح اقدامات و عملکرد معاونت آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تبیین برنامه‌های آتی این معاونت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری تشریح اقدامات و عملکرد معاونت آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تبیین برنامه‌های آتی این معاونت برگزار شد.

دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: شعار این معاونت در سال تحصیلی آینده «مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان» است.

وی افزود: یک طرح جامع برای تحقق این شعار تدوین شده است و از سال تحصیلی آینده به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

شریعتی نیاسر به ۴ محور کاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: یک محور طرح «مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان» عملی کردن دروس کاربردی رشته‌ها در کلیه دانشگاه‌های کشور است‌.

نیاسر دومین محور این طرح را ابلاغ دروس اختیاری به دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: این دروس در دو بخش ارتقای سطح مهارت‌های تخصصی و پایه دانش‌آموختگان و ارتقای سطح عمومی دانش‌آموختگان است.

وی ادامه داد: دانش‌آموختگان ما باید برای ورود به سطح جامعه توانمندی‌های خود را افزایش دهند. فن بیان، نگارش، اطلاعات عمومی، حرفه‌های هنری و مهارت‌هایی از این قبیل باید در دانش‌آموختگان تقویت شود.

شریعتی نیاسر کارورزی دانشجویان را سومین محور این طرح عنوان کرد و گفت: کارورزی دانشجویان برای افزایش توانمندی افراد برای ورود به بازار کار با پشتوانه‌های حقوقی مناسب نیز در دستور کار وزارت علوم است.

وی «رصد دانش‌آموختگان» را چهارمین محور این طرح دانست و افزود: پشتیبانی حقوقی وزارت علوم و پیگیری دانشگاه‌ها در خصوص آینده شغلی دانش‌آموختگان نیز یکی دیگر از دستورکارهای وزارت علوم در سال‌های آتی است.

معاون آموزشی وزارت علوم از برگزاری نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های سطح یک و دو در روز آینده خبر داد و گفت: این طرح بیشتر مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی است زیرا این‌ها نیاز دارند به پختگی لازم برسند.

شریعتی نیاسر ادامه داد: «طرح مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان» در راستای تحقق دغدغه مقام معظم رهبری برای اصلاح وضعیت بیکاری دانش‌آموختگان است.

وی یکی از ضمانت‌های اجرایی این طرح را پیوند معاونت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های کشور دانست و گفت: انتظار می‌رود تمام دانشگاه ها با تمام توان در اجرای این طرح جدیت داشته و پشتیبانی مناسبی انجام دهند.

شریعتی نیاسر به فشارهای استکبارهای جهانی و بدخواهان به کشور اشاره کرد و گفت: ما وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم و دانشگاه‌های کشور برای تبدیل تهدید‌ها به فرصت در خط مقدم این جنگ ایستاده است و گام‌های جدی برای خنثی کردن توطئه‌های استکبار جهانی در کنار نظام اجرایی کشور خواهد برداشت‌.

وی افزود: این شرایط به ما می‌آموزد که چگونه کارهای بزرگ را با اعتبارات کم انجام دهیم و پایان‌نامه‌های دانشجویی را به سمت تجاری سازی هدایت کنیم.

شریعتی نیاسر توجه به نقش بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی را مهم دانست و گفت: با حفظ ملاحظات کیفی می‌توان به بخش خصوصی امکان داد تا در حوزه آموزش عالی فعال شوند.

وی افزود: ساماندهی موسسات آموزش عالی یکی از جنبه‌های طرح آمایش آموزش عالی است که با هم‌افزایی کلیه زیرنظام‌های آموزش عالی می‌توان از تمام ظرفیت‌ها برای استفاده از توانایی و امکانات داخلی استفاده کنیم.

شریعتی نیاسر به سیاست وزارت علوم برای حذف رشته‌های کم متقاضی و غیرمنطبق با بازار کار اشاره کرد و گفت: رشته‌هایی که سر بار دولت هستند و در دانشگاه‌های سطح سه و چهار وجود دارند بازنگری می‌شوند و از اعتبارات کمتر دولتی بهره‌مند خواهند شد.

وی جلوگیری از انتشار پایان‌نامه های چاپی در کشور خبر داد و گفت: بخشنامه‌ای به دانشگاه ها ابلاغ شده تا به سمت نسخه های دیجیتال حرکت کنند. این امر برای تحقق مدیریت سبز در دانشگاه‌ها است.

شریعتی افزایش فرصت‌های مطالعاتی داخلی را یکی از برنامه‌های آتی این وزارتخانه عنوان و اظهار کرد: در تمام رشته‌ها اساتید باید در میدان عمل وارد شوند تا از ظرفیت‌های داخلی نیز غفلت نشود.

وی استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای فصل تابستان را ضروری دانست و گفت: از این ظرفیت برای ارتقای توانمندی‌های دانشجویان و تسریع فرآیند فارغ‌التحصیلی باید استفاده کرد.

کد خبر: 959911

وب گردی

وب گردی