تاکنون خاموشی برنامه‌ریزی شده برق نداشته‌ایم/ مشترکان 10 درصد صرفه‌جویی کنند مشکلی نخواهیم داشت

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تاکنون هیچگونه خاموشی برنامه‌ریزی شده وجود نداشته است، گفت: در طی چند روز اخیر به دلیل افزایش دما و به تبع آن رشد چشمگیر مصرف به ناچار مدیریت‌های اضطراری انجام شده تا رشد مصرف برق سیستم را دچار اختلال نکند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ همایون حائری، معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به 80 هزار مگاوات رسیده است، گفت: با توجه به اینکه نزولات آسمانی ما در نیمه دوم سال گذشته در مناطق مختلف کشور به ویژه نواحی که دارای نیروگاه برق آبی هستند کاهش چشمگیری داشته است به همین دلیل برای تابستان امسال حدود 30 درصد ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را از دست داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه برای تابستان امسال امکان استفاده از پتانسیل کامل نیروگاه‌های برق‌آبی وجود ندارد، گفت: در پیک مصرف تابستان سال گذشته حدود 9300 مگاوات تولید برق آبی داشته‌ایم در صورتی که کاهش نزولات جوی باعث شده تا این ظرفیت در تابستان امسال به شدت کاهش پیدا کند و پنج هزار مگاوات کمبود را در بخش نیروگاه‌های برق آبی داشته باشیم.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو تصریح کرد: تامین برق مردم در دو قالب صورت می‌گیرد؛ یک بخش مربوط به تامین بار است که به صورت مگاوات بوده و دیگری تامین مستمری است که در 24 ساعت انجام می‌گیرد و به عنوان انرژی از آن یاد می‌شود. 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کاملا می‌تواند ظرفیت مصارف را پاسخگو باشد منتها کاهش نزولات جوی باعث شده تا امکان استفاده کامل از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی وجود نداشته باشد.

حائری تصریح کرد: در این بین می‌توانستیم از ظرفیت منابع مالی نیروگاه‌های برق آبی استفاده کنیم، منتها این منابع نیز در یک دوره محدوده قابلیت استفاده دارد و به هر حال به پایان می‌رسید بنابراین با برنامه‌ریزی صورت گرفته از انتهای سال گذشته اعلام شد که برای پیک مصرف تابستان 97 نیاز به صرفه جویی در مصرف داریم و اگر هر مشترک تنها 10 درصد صرفه‌جویی داشته باشد ما به راحتی می‌توانیم تابستان امسال را سپری کنیم.

او به بروز خاموشی‌های چند روز اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: با صرفه جویی‌های صورت گرفته تا هفته پیش مشکلی در این بخش وجود نداشت. تمامی واحدهای حرارتی ما آماده بودند، هیچگونه خللی برای این مراکز به وجود نیامده بود، تعمیرات آن‌ها به خوبی انجام شده و همگی آماده برای تامین برق تابستان بودند. منتها با رشد ناگهانی مصرف به دلیل افزایش دما در طی دو سه روز اخیر مشکلاتی در برخی از نقاط کشور به وجود آمده است.

حائری با تاکید بر اینکه هیچگونه خاموشی برنامه‌ریزی شده وجود نداشته است، ادامه داد: منتها در برخی موارد به دلیل اینکه مصرف در زمان پیک بیشتر از میزان قابل قبول افزایش پیدا می‌کند به تبع آن در برخی موارد نیز تجهیزات ما پاسخگو نبودند، ترانس‌های ما دچار اضافه بار و کابل و خط ما دچار آسیب و مشکل می‌شوند و در نتیجه شاهد بروز خاموشی در برخی مناطق به دلیل افزایش مصرف برق هستیم.
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اگر مشترکان 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشند مطمئنا در روزهای آینده هم مشکل خاصی در این بخش نخواهیم داشت.

او تصریح کرد: به هر حال در طی دو سه روز اخیر شاهد افزایش چشمگیر دما و به تبع آن رشد مصرف انرژی بوده‌ایم. معمولا از دمای 38 درجه به بعد به ازای افزایش هر درجه دما میزان مصرف برق نیز بین هزار تا هزار و 500 مگاوات افزایش پیدا می‌کند.
حائری تصریح کرد: خاموشی برنامه‌ریزی شده نداشته‌ایم منتها در طی چند روز اخیر مدیریت‌های اضطراری را انجام داده‌ایم تا رشد مصرف برق سیستم را دچار اختلال نکند. امیدواریم با ادامه صرفه‌جویی مشترکان بتوانیم زمان باقی مانده از پیک مصرف امسال را با مشکلات کمتری پشت سر بگذاریم.

یک هزار و 300 مگاوات قرارداد با صنایع برای کاهش مصرف برق / در زمان پیک صادرات برق نخواهیم داشت

حائری با اشاره به نقش مؤثر رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما در انعکاس اخبار حوزه برق در جامعه اظهار داشت: برای پیک امسال از انتهای سال 96 در این خصوص جلسات و نشست‌های متعدد خبری برگزار شد و انصافاً سازمان صدا و سیما به‌صورت ویژه پای کار آمده است تا اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع برای صرفه‌جویی در مصرف برق انجام شود.

او از افزایش 7 درصدی قیمت تعرفه در بخش خانگی گفت و عنوان کرد: متاسفانه این افزایش هیچ تاثیری در کاهش مصرف نداشته است.

حائری با بیان اینکه افزایش مصرف قابل پیش بینی نیست و وابسته به یکسری اتفاقات از جمله بالارفتن دمای هوا است، عنوان کرد: با صرفه جویی انجام شده برای شبکه مشکل خاصی به‌وجود نیامد و میزان مصرف و تولید جوابگو بود، اما به علت افزایش دما و گرمای هوا تاسیسات ما دچار آسیب دیدگی شدند و در خطوط ما اضافه بار مشاهده شد که همین نشان دهنده این است که نمی‌شود مصرف را پیش بینی کرد و اگر این صرفه جویی ادامه داشته باشد، قطعاً تابستان امسال را بدون مشکل سپری خواهیم کرد.

معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو از برنامه‌ریزی‌های سالانه برای نیروگاه‌های برق آبی گفت و ابراز داشت: امسال به جهت کم‌بارشی و پایین بودن مخازن نمی‌شود به این نیروگاه‌ها تکیه کرد و به‌خاطر اینکه در سال‌های آتی به سمت تغییر شرایط اقلیمی خواهیم رفت، بایستی توجه بیشتر ما سوی واحدهای حرارتی باشد.

او با اشاره به ظرفیت واحدهای انرژی‌های نو این چنین بیان کرد که این واحدها به مدار بیایند و از ظرفیت آنها به‌خوبی بهره لازم را ببریم.

اختصاص 20 هزار مگاوات مصرف برق کشور به سیستم‌های سرمایشی

معاون برق و انرژی وزیر نیرو ادامه داد: انرژی‌های نو از موارد مهمی است که ما در برنامه اصلی خود داریم و در حال حاضر سرمایه گذاران این واحد آمادگی کامل برای گسترش و افزایش آن را دارند که باید در اینجا ذکر شود که به‌دنبال این هستیم تا ظرفیت تولید از این واحدها را به 4 هزار مگاوات برسانیم.

حائری با بیان اینکه حدود 20 هزار مگاوات مصرف برق کشور اختصاص به سیستم‌های سرمایشی پیدا کرده است، بیان داشت: این عدد، کل مصرف 4 کشور همسایه بوده که متاسفانه معضل بزرگی است.

او از مدیریت مصرف و درست مصرف کردن گفت و ادامه داد: در ایام پیک برخی استان‌ها با مدیریت درست در مصرف کمک حال شبکه برق‌رسانی بودند و از طرفی قطع سیستم‌های سرمایشی ادارات بعد از ساعت مشخص شده نیز توانست این کمک را دوچندان کند.

صرفه‌جویی زیرساخت رفاه مردم و توسعه ملی است

معاون برق و انرژی وزیر نیرو تصریح کرد: به‌عنوان وظیفه ملی و انسانی باید درست مصرف کردن را در جامعه نهادینه کنیم، این صرفه‌جویی زیرساخت رفاه مردم و توسعه ملی است که باید جامعه به‌سمت مصرف بهینه سوق پیدا کند.

حائری با بیان اینکه مشترکینی که بالاتر از مصرف تعیین شده مصرف دارند، بایستی قیمت واقعی از آنها گرفته شود، ادامه داد: یکی از برنامه های اصلی وزارت نیرو همین موضوع است که قیمت گذاری بر مبنای الگوی مصرف اتخاذ شود و در حال حاضر مطالعات آن انجام و به‌زودی نهایی خواهد شد.

او افزود: در دستگاه‌های دولتی تعرفه 20 درصدی هم‌اکنون اعمال می‌شود و این نظارت از سوی مرکز دیسپاچینگ به‌خوبی پایش و تحت کنترل است و دستگاه پرمصرف باید هزینه آن را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت قطعاً از بودجه آنها کم خواهد شد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه اگر در جریان قطع برق به مشترکین خسارتی وارد شود می‌توانند این خسارت را مطالبه کنند، بیان داشت: مشترکین با مراجعه به مراکز و پس از بررسی‌های لازم حتماً خسارت خود را دریافت خواهند کرد که برای پرداخت این خسارات نیز چارچوب‌های از قبل تعریف شده است.

حائری در خصوص خاموشی‌های اخیر گفت و بیان داشت: علت این خاموشی‌ها به‌خاطر افزایش پیک بار بوده و هیچ برنامه مشخصی از قبل برای خاموشی نبوده است.

یک هزار و 300 مگاوات قرارداد با صنایع برای کاهش مصرف برق

او افزود: در کنترل شبکه حتماً مواردی رعایت خواهد شد که کار به خاموشی کشیده نشود و در این باره باید مطرح کنم که ما نزدیک به یک هزار مگاوات ظرفیت ذخیره‌ای در شبکه برای مواقع بحران و اضطراری دارم که در صورت لزوم و نیاز از آن بهره خواهیم برد و در زمان پیک بار این ذخیره پاسخگویی کمبود ما است.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو از بستن قرارداد با صنایع برای کاهش مصرف برق تا یک هزار و 300 مگاوات گفت و ادامه داد: مذاکرات مختلفی در این خصوص انجام و به توافق رسیدیم که در زمان پیک مصرف خود را پائین بیاورند.

حائری از برگزاری جلسات متعدد با تولیدکنندگان نیروگاه‌های پراکنده گفت و بیان داشت: قرار شد کمک‌های ویژه‌ای به این تولیدکنندگان داشته باشیم و در این راستا مکاتباتی را با وزارت نفت انجام دادیم و به‌دنبال حل مشکل این عزیزان هستیم تا تاخیری در کار آنها انجام نشود که باید گفت در حال حاضر در پی کسب مجوزهای لازم قرار داریم.

در زمان پیک صادرات برق نخواهیم داشت

او با اشاره به صادرات و واردات برق و اینکه این کار کمکی به پیک بار است، تصریح کرد: با برخی کشورها اعم از آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان در زمینه واردات برق تفاهم‌نامه‌های انجام و در حال حاضر در شبکه وجود دارد و ظرفیت کلی ما از واردات حدود 700 مگاوات است.

حائری افزود: صادرات برق نیز برای ما ویژگی‌های خوبی دارد و باعث افزایش پایداری شبکه خواهد شد و اینکه کشورهای مورد توافق با ما هم می‌توانند از خدمات مهندسان ایرانی در حوزه برق بهره ببرند.

او ادامه داد: در زمان پیک صادرات برق نخواهیم داشت و در فصول دیگر این صادرات انجام می‌شود.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با یادآوری پیک کلی سال گذشته که 55 هزار و 443 مگاوات بود، افزود: روز گذشته مقدار پیک مصرفی 55 هزار و 432 گزارش شد و اگر امروز صرفه جویی مردم و اعمال اصلاح مصرف در ادارات دولتی نبود، قطعاً با مشکل خاموشی مواجعه بودیم که می‌توان گفت این صرفه جویی باعث کاهش یک هزار و 600 مگاواتی در پیک شد و توانست از افزایش پیک جلوگیری کند.

حائری با تاکید مجدد بر ادامه صرفه جویی از سوی همگان گفت: اگر صرفه جویی ادامه پیدا نکند، قطعاً سال‌های آینده به مشکل بر خواهیم خورد و این را بدانید با احداث نیروگاه‌های جدید و تعمیرات تجهیزات، باز نیاز به صرفه جویی داریم که بایستی رشد مصرف مدیریت و کنترل شود.

150 هزار کنتور هوشمند نصب شده در کشور داریم

او با بیان اینکه بایستی در سیستم‌های سرمایشی اصلاح صورت پذیرد و تجهیزات مناسب در اختیار مشترکین قرار بگیرد، ادامه داد: در بحث صنایع هم باید برای آنها سقف مصرف مشخص شود و هم اکنون در حال تدوین آن هستیم تا صنایع ما قیمت واقعی برق را پرداخت کنند.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو از انجام تدوین الگوی مصرف برای همهٔ مشترکین گفت و افزود: در بخش دولتی اکثر استان‌ها کنترل مصرف را دارند و در ساعات پیک از سیستم سرمایشی استفاده نمی‌کنند.

حائری با اشاره‌ به مطالبات پیمانکاران و تصریح کرد: در این خصوص بدهی بالایی به پیمانکاران داریم و باید گفت که در بودجه امسال پرداخت این بدهی‌ها لحاظ شده و امیدواریم زودتر بخشی از آن را پرداخت کنیم.

او در سخنان خود از تلفات شبکه گفت و مطرح کرد: سال 93 تلفات شبکه ما به 15 درصد رسید که یکسری تلفات ما فنی بود و مقدار دیگر آن غیر فنی بود که هم اکنون این تلفات به 11 درصد رسیده است.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون 150 هزار کنتور هوشمند نصب شده در کشور داریم، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به‌دنبال این هستیم تا این تعداد را به 450 هزار کنتور هوشمند برسانیم.
حائری در ادامه همین مطلب افزود: مزایای کنتورهای هوشمند این است که مشترکین کاملاً با ما در ارتباط هستند و از میزان مصرف خود مطلع خواهند شد و قابلیت دیگر آن کنترل پرمصرف‌هاست که در شبکه قابل رویت هستند.

402

کد خبر: 959931

وب گردی

وب گردی