استفاده از توسعه علمی ایران برای احیای حوزه علوم پزشکی سوریه

در دیدار معاون آموزشی وزارت بهداشت ایران و وزیر آموزش عالی سوریه یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه تربیت دانشجو و کمک به ارتقای سلامت سوریه تنظیم شد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت امروز در دیدار با دکتر عاطف النداف، وزیر آموزش عالی سوریه، به ارتباطات وسیع ایران و سوریه در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: امیدواریم در حوزه علوم پزشکی بتوانیم ارتباط های هر دو کشور را گسترش دهیم، جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که در حوزه های مورد نیاز کشور سوریه در علوم پزشکی به این کشور کمک کند.

دکتر لاریجانی با اشاره به ظرفیت هایی که در کشور سوریه برای توسعه علوم پزشکی وجود دارد گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت های چشمگیری در حوزه های مختلف علمی داشته و در نظام سلامت نیز دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه های آموزش، پژوهش و ارائه خدمات ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اکنون همه تخصص ها و فوق تخصص ها در دانشگاههای ایران تدریس می شود، گفت: در سال جدید در مقایسه با کشورهای منطقه در رتبه اول به لحاظ تولیدات علمی قرار داشته ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود 1000 بیمارستان و 7 هزار مرکز تحقیقات در حوزه علوم پزشکی کشور وجود دارد گفت: این آمادگی وجود دارد در زمینه هایی که کشور سوریه نیاز دارد به پیشرفت این کشور در حوزه علوم پزشکی کمک کنیم.

وی به لطماتی که دانشگاههای سوریه در طی دوران مقاومت این کشور دیده اند اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم تا تجربیات و دانش لازم را جهت احیای دانشگاههای سوریه در اختیار این کشور بگذاریم.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: در حال حاضر نیز تعدادی دانشجو از کشور سوریه در مقاطع مختلف در ایران تحصیل می کنند و شبکه بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران شبکه ای شناخته شده در سطح جهان است که کشور سوریه می تواند از تجارب ما در این زمینه بهره برداری نماید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از تجارب کشور ایران در توسعه علوم نوین سخن گفت و اظهار داشت: برخی خدمات مانند پیوند اعضا و سلول درمانی می تواند بسترهای ارتقای کشور سوریه در علوم پزشکی را فراهم کند و باتوجه به اینکه این دانش در ایران وجود دارد آمادگی داریم تا با تبادل استاد و دانشجو در این زمینه ها به این کشور کمک کنیم.

وی به امکانات ایجاد شده در زمینه آموزش مجازی علوم پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: زیرساخت های لازم برای برگزاری دوره های مجازی مشترک بین دو کشور نیز وجود دارد که می توان از این بستر برای ارائه آموزش های لازم کشور سوریه به صورت دوره های کوتاه مدت یا بلندمدت استفاده کرد.

در ادامه دکتر عاطف النداف وزیر آموزش عالی سوریه به روابط راهبردی ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: دو کشور قرابت بسیار زیادی باهم دارند و جوانان ایرانی در مقاومت سوریه نقش چشمگیری داشته اند.

وی از آموزش پزشکی سوریه سخن گفت و افزود: آموزش پزشکی در ایران زیرنظر وزارت بهداشت است ولی در سوریه چنین شرایطی نداریم.

دکتر عاطف النداف با بیان اینکه در دوره جنگ با کمبود استاد و پزشک در سوریه مواجه شده ایم گفت: جوانانی از کشور سوریه برای تحصیل به سایر کشورها رفته اند و نتوانسته اند برگردند. به همین دلیل تمایل داریم جوانان سوری در کشورهای همسایه و دوستمان تحصیل کنند.

وی از تخریب بیمارستان ها و دانشگاه های کشور سوریه در دوران جنگ سخن گفت و افزود: 14 بیمارستان آموزشی با 5 هزار تخت در کشور ما وجود دارد و اخیرا هم مشغول ساخت 2 بیمارستان دولتی هستیم.

وزیر آموزش عالی سوریه با اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه علوم پزشکی گفت: امیدواریم با حمایت ایران فعالیت های لازم برای توسعه دانشگاههای سوریه خصوصا در زمینه تحصیلات تکمیلی را فراهم آوریم.

وی از سفر اخیر هیات وزارت بهداشت ایران و رایزنی ها در زمینه سلول های بنیادی سخن گفت و گفت: امیدوار هستیم بتوانیم با بورسیه کردن دانشجویان سوری برای تحصیل در ایران و برگزاری دوره های بلندمدت و کوتاه مدت مشترک نیازهای کشورمان در حوزه علوم پزشکی را برطرف کنیم.

دکتر عاطف النداف گفت: ایران در حوزه علوم مختلف پیشرفت های چشمگیری داشته و از سوی دیگر اخلاق اسلامی در ایران وجود دارد و ما تمایل داریم دانشجویان ما در این کشور درس بخوانند.

در ادامه این نشست، چارچوب تفاهم نامه همکاری میان دو کشور تنظیم و مقرر شد هیاتی متشکل از مدیران وزارت بهداشت ایران و هیات سوری امضا و اجرایی شدن این تفاهم نامه را پیگیری کنند.

700

کد خبر: 959987

وب گردی

وب گردی