تیم اقتصادی کشور مانند تیمی بدون مربی است/ مدیریت کشور در زمان جنگ بهتر بود

چند روزیست که زمزمه هایی مبنی بر تغییر تیم اقتصادی دولت به دلیل وضعیت نامساعد اقتصادی کشور به گوش می رسد.

‎سید هادی بهادری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز، ارزیابی خود از عملکرد تیم اقتصادی کشور را این گونه بیان کرد: به نظر می رسد تغییر تیم اقتصادی کشور که اخیرا مورد توجه قرار گرفته، الزامی است و باید به طور حتم هر چه زودتر شاهد این اتفاق در کشور باشیم.

او تیم اقتصادی کشور را مانند تیمی بدون مربی تشبیه کرد و افزود: متاسفانه بازیکنان این تیم رهبر ندارند، بنابراین تصمیماتی که برای کشور گرفته می شود تصمیمات خلق الساعه ای است که نتایج آن به خصوص در سه ماه اخیر نتایج مطلوبی را با خود به همراه نداشت.

بهادری به ایجاد اصلاحات اساسی در اعضای این تیم تاکید کرد و گفت: به طور حتم اعضای این تیم باید با تغییرات کلی همراه شود، یکی از نکات بسیار مهم که مدنظر قرار گرفته این است که تیم اقتصادی کشور تئوری چندانی ندارد و از این نظر، دولت خالی از هر گونه چارچوب نظری است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ناهماهنگی میان تیم جدید اقتصادی و اعضای کابینه دولت دوازدهم کاملا مشهود است، اظهار داشت: در وهله اول باید در وزارت اقتصاد که به عنوان گلوگاه اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود تغییرات اساسی ایجاد شود، این وزارتخانه تاکنون قادر به ایجاد هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نبوده است.

به گفته او، کرباسیان در گمرک نقش خود را به خوبی ایفا کرد اما در وزارت اقتصاد یک مدیر صرفا اجرایی کافی نیست بلکه مدیر اجرایی که دارای تفکر اقتصادی باشد بسیار لازم است.

بهادری به وزارت راه و شهرسازی که اخیرا با مشکلات بسیاری همراه بوده است، اشاره کرد و گفت: مشکلات موجود در حوزه مسکن و مسایل مربوط به وزارت راه و شهرسازی، ساختاری است. 22 معاونت در بخش هایی که اصولا ارتباط کاری چندانی با یکدیگر ندارند در حال همکاری با یکدیگر هستند، بنابراین می توان که از همان ابتدا ادغام آنها با یکدیگر اشتباه بوده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون اگر قرار است اصلاحی در وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد بهتر است تا ساختار آن اصلاح شود و هر چه زودتر برخی از بخش های وزارت راه و شهرسازی با یکدیگر ادغام و ساختار آن کوچک تر شود.

او با بیان اینکه وزارت راه به عنوان وزارتی تلقی می شود که با وجود 22 معاون 1 ماه طول می کشد تا یک معاون بتواند درخصوص مشکلات حوزه خود با وزیر صحبت کند، افزود: وزارت راه و شهرسازی بسیار عریض و طویل شده و در حال پیگیری موضوعات متفاوتی است، از لحاظ بودجه نصف بیشتر بودجه عمرانی به تنهایی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، بنابراین نمی توان گفت که تغییر وزیر این وزارتخانه به تنهایی می تواند وضعیت نابسامان این وزارت خانه را بهبود می بخشد بلکه به طور حتم باید ساختار آن با تغییر همراه شود.

بهادری به مقایسه عملکرد دکتر روحانی در دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم پراخت و گفت: از دوران بعد از انقلاب روند مدیریت کشور بدین صورت بود که دولت های اول در بین مردم از جایگاه بهتری برخوردار بودند و دوره بعد جایگاه متزلزل تری را پیدا می کنند اما شرایط موجود در کشور هم مهم است و باید آن را مدنظر قرار داد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با آمدن ترامپ شرایط کشور به کلی تغییر کرد اما متاسفانه دولت بیش از حد به بحث برجام تمرکز کرد و باید به مسایل داخلی کشور مانند تولید، وضعیت اقشار مختلف مردم و نیاز آنها بیشتر توجه می کرد.

او با اشاره به اینکه اکنون کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد و به نوعی با جنگ اقتصادی همراه هستیم، گفت:با توجه به رویکردی که رئیس جمهور اخیرا اعلام کرد امکان استیضاح او کاهش یافته و امید است تا وضعیت کشور بهبود یابد.

بهادری اظهار داشت: زمین خوردن دولت، زمین خوردن مردم است و تمام مردم باید کمک کنند تا وضعیت کنونی کشور بهتر شود.

در ادامه حمیدرضا کاظمی، نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز گفت: به رئیس جمهور نسبت به وضعیت موجود تذکر جدی دادم و خواستار تغیییر تیم اقتصادی دولت شدم.

او به نقد و انتقاداتی که نسبت به عملکرد رئیس جمهور شده است اشاره کرد و افزود: مدیریت کشور در وضعیت هموار هنر نیست بلکه اتخاذ تصمیم گیری درست رئیس جمهور در شرایط خاص مهم است، در شرایط کنونی با توجه به مشکلات داخلی کشور و استکبار جهانی توقع و انتظار مردم از دولت و تیم اقتصادی دولت، وجود یک تیم متفکر است تا بتوانند ضمن استفاده از ابزار و امکانات داخلی تدابیری را برای خروج کشور از وضعیت کنونی تبیین کند.

به گفته کاظمی، به هیچ عنوان قابل قبول نیست که صبج از خواب بیدار شویم و قیمت دلار از سه هزار و 200 تومان به 10 هزار تومان افزایش یابد زیرا این موضوع باعث بر هم خوردن شاکله کلی بازار می شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: وظیفه تیم اقتصادی این است که طی جلسات متعدد برنامه ریزی های موثری را با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند از طریق فعالیت های هماهنگ فضای موجود در کشور را مدیریت کنند.

او با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل عدم وجود برنامه هماهنگ مابین تیم اقتصادی کشور، اداره فضای موجود از دست مسئولان خارج شده است، گفت: از رئیس جمهور در خواست کردیم تا تجدیدنظری را نسبت به تیم اقتصادی موجود داشته و به طور حتم تغییراتی را ایجاد کند، او باید برای مدیریت کشور با وضع موجود از افراد خوش فکر استفاده کند.

کاظمی با تاکید بر آنکه وضعیت کنونی کشور بدتر از زمان جنگ نیست، اظهار داشت: در آن زمان علاوه بر تحمیل جنگ بر کشور مورد تحریم دیگر کشورها هم قرار داشتیم اما به دلیل مدیریت درست کشور، مردم تا این حد تحت فشار نبودند.

او با اشاره به اینکه سرمایه گذار خارجی درمان بخشی از مشکلات موجود در کشور است، گفت: مسئولان باید برای اقدامات اقتصادی و عمرانی کشور از سرمایه گذاران خارجى که حاضر به سرمایه گذارى در ایران هستند، استفاده کنند؛ اما متاسفانه این آقایان مانع حضور سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشور شده اند.

کاظمى با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم تا ضمن ورود یک تیم خوش فکر به کشور وضعیت موجود را مدیریت کنند، اظهار داشت:

بخشی از مشکلات موجود در کشور مشکلات اجتماعی و روانی است که بر ما تحمیل شده، از رئیس جمهور درخواست کردیم تا یک تیم اجتماعی در کنار تیم اقتصادی دولت فعالیت کنند و طرحى را جهت ایجاد فضای آرام در کشور در دستور کار قرار دهند.

او گفت: حدود 188 نماینده به رئیس جمهور نامه نوشته شده که به طور حتم فکری را به حال تیم اقتصادی کشور کند.

کاظمى با بیان اینکه باید مولفه های مختلفی در کنار یکدیگر قرار گیرد تا بتوان گفت که عملکرد روحانی در دولت یازدهم بهتر از دولت دوازدهم بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط تا حدودی تغییر کرده اما اکنون نیازمند فکر جدید براى عبور از وضعیت کنونى کشور هستیم، اکنون مجلس و مردم بیشتر از رئیس جمهور، از تیم اقتصادی دولت توقع دارند، رئیس جمهور نقطه نظرات مردم و مجلس را شنیده است، بنابراین باید زودتر تعیین تکلیف کند تا هر چه زودتر بتوانیم از این وضعیت خارج شویم.

400

کد خبر: 959992

وب گردی

وب گردی