امید عربستان به درگیری ایران و اسرائیل در سوریه است

یک استاد دانشگاه عربستانی ضمن اشاره به روابط عربستان و اسرائیل بر استفاده عربستان از سلاح نفت علیه کشورهای غیر همسو با خود به ویژه ایران تاکید کرد و از امید مقامات سعودی برای درگیری ایران و اسرائیل خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، مضاوی الرشید از اساتید دانشگاهی عربستانی در لندن در گفتگو با شبکه المیادین اعلام کرد: نظام عربستان گروه های زیادی را به علاوه برخی از موسسات دینی به حاشیه رانده است و برخوردهای رو به افزایش حکومت مردم را از ترس گرفتاری در زندان ‌های سعودی به سکوت وا داشته است. هم اکنون استانبول به پناهگاهی سیاسی برای شخصیت‌ های اسلامی سعودی تبدیل شده است.

وی در گفتگوی خود افزود: ثبات در عربستان با زور شمشیر برقرار است و زندان های این کشور مملو از طیف های مختلف جامعه بوده و هر کس با نظام حاکم اعم از لیبرال ها اسلامی و اسلام گراها با نظام مخالفت کنند سرنوشتی جز زندان ندارند، خالد العمیر از فعالان عربستانی به دلیل درخواست کمک برای فلسطینیان عربستان چندین بار به زندان افتاده است.

الرشید گفت: امروز منافع سیاسی مشترکی آمریکا و عربستان را با یکدیگر متحد کرده و قصد دارند بازار نفت را غرق در تولید عربستان نمایند، در حالی که بیش از ۷۰ درصد است اقتصاد عربستان متکی بر نفت دولت عربستان برای خصوصی سازی آرامکو تلاش بیهوده ای می نماید و هیچ گاه در خصوص منابع نفتی باقیمانده در عربستان و همچنین درآمدهای نفتی این کشور گزارش صریحی ارائه نشده است، عربستان از نفت به عنوان سلاحی در برابر ایران و کشورهای مخالف خود از سال ۲۰۱۴ با کاهش قیمت های نفت استفاده می کند.

وی همچنین تاکید کرد: از روابط و همکاری های عربستان و اسرائیل از آغاز جنگ یمن در دهه 60 قرن گذشته اطلاع داریم و اصحاب رسانه، نویسندگان و برخی متفکران عربستانی سخنان زیادی در خصوص اینکه همکاری با اسرائیل به نفع عربستان است ایراد کرده اند.

این استاد دانشگاه عربستانی در سخنان خود اعلام کرد: عربستان به لحاظ نظامی ضعیف بوده و نیاز به حمایت نظامی منطقه ای دارد و مصر در گذشته این نیاز را پاسخ داده است.

وی گفت: نهاد وهابیت از طریق صدور فتاوای لازم به حمایت از نظام عربستان اقدام می‌کند.

الرشید در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سیاست ‌های بن سلمان به سوی سقوط نظام خلیج فارس رفته و هدف آن مقابله با ایران با حمایت رئیس جمهور آمریکا است، روابط ایران و عربستان هرگز به جنگی دو جانبه منجر نخواهد شد چرا که سعودی ‌ها امیدوارند ایران در سوریه با اسرائیل درگیر شود.

کد خبر: 959993

وب گردی

وب گردی